De Kylie en Kendall Jenner game – je weet wel, die van de Kardashians – maakte zopas zijn intrede in de app store en brak onmiddellijk records, zoals grote zus Kim Kardashian twee jaar geleden al deed met haar eigen Hollywood game. Het idee is simpel. Je maakt een cartoonversie van jezelf, vertrekt in je nieuwe virtuele wereld naar Hollywood en probeert daar beroemd te worden. Kylie en Kendall proberen je ondertussen te helpen door persoonlijke videoboodschappen en tips naar je te sturen. Zoals je eigen cartoonversie zelf zegt in de game als iemand je vraagt hoe je geld zal verdienen: “gewoon, door viraal te gaan”. Je verdient energie door taakjes te doen en gesprekken met Kendall, Kylie en andere beroemdheden aan te gaan. Het spel op zich is gratis te downloaden – maar je energie raakt op en dat moet je dan bijkopen om door te spelen. En de makers zorgen er wel voor dat je het spel niet meer kunt missen. De ontwikkelaar van de game is Glu Games Inc, die ook het Katy Perry spel en het toekomstige Taylor Swift spel ontwikkelden.

Celebrities ombouwen tot cartoonversies en ze de hoofdrol laten spelen in simpele spelletjes waarvoor je weinig inzicht en kennis nodig hebt: het lijkt de nieuwe miljoenenbusiness van de game industrie. Maar wat maakt deze spelletjes dan zo leuk en verslavend? Het zit hem alvast niet in de vernieuwende graphics: de graphics zijn simpel en lijken op bepaalde momenten zelfs verouderd. Is het dan puur en alleen omwille van de naam van de celebrity? Het lijkt erop dat consumenten zich nu meer dan ooit aangetrokken voelen tot wat beroemdheden aanbevelen. Tot op de dag van vandaag rijft Elvis nog na zijn dood miljoenen dollars binnen door zijn naam te verlenen aan de idiootste spelletjes – enkel en alleen omdat de naam Elvis een belletje doet rinkelen.

Social media game community

Maar dat is zeker niet de enige reden waarom moderne celebrity games massaal gedownload worden. Glu Games Inc creëerde een soort nieuwe instagram die bij het Kylie en Kendall spel hoort. Je verdient energie door selfies te posten, foto’s te liken en essentieel gewoon te doen wat je in je eigen leven al doet: deel zijn van een online community. Ook in het nieuwe Katy Perry spel is online community een belangrijk deel van de game, waar het verwerven van zoveel mogelijk Twitter volgers een van de doelen is. En dat is waar de celebrity games verschillen van ander games, ze spelen perfect in op wat moderne tienermeisjes en twintigers belangrijk vinden. Het spel geeft je tips over het opbouwen van een groter volgersaantal en hoe je meer likes op je foto’s kunt krijgen. En is dat nu net niet wat iedereen wil weten? The Kylie and Kendall game lijkt een zoveelste lege, domme celebrity game, maar slaagt erin zijn spelers onmiddellijk verslaafd te maken aan de aandacht die ze krijgen als nep-beroemdheden en het inzicht dat ze krijgen in het gebruik van social media.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x