Home Gaming Uncharted: Legacy of Thieves Collection review (PC)

Uncharted: Legacy of Thieves Collection review (PC)

Fans genieten toch al een flinke tijd van de avonturen van Nathan Drake en zijn Uncharted. De serie had een episch slot stuk in Uncharted 4: A Thiefs end en de Spin off The Lost Legacy. Het succes van deze twee titels maakte dat Sony en Naughty Dog beide hebben gecombineerd en uitgebracht als een geremasterde titel op de PS5, deze heette Uncharted: The Legacy of Thieves Collection. En deze titel vindt nu zijn weg naar de PC.

Zoals zoveel Playstation titels, waren ook de Uncharted titels weg gelegd voor de Playstation. Maar gezien het succes van de franchise was het best logisch dat ook deze serie de stap zou maken. Het zou daarmee meer fans kunnen bereiken. Maar het hoe en wat heeft misschien wat vragen op geroepen. Zo is namelijk alleen Uncharted: Legacy of Thieves collection beschikbaar gemaakt op de PC, er wordt niet gesproken over de eerdere delen. Zo stap je eigenlijk een beetje in een trein in die zijn eindbestemming al heeft bereikt, je mist hierdoor de hele reis.

Even kort voor de mensen die onder een steen hebben geleefd, Uncharted is eigenlijk het antwoord van Sony en Naughty Dog op Tomb Raider, of misschien beter gezegd is het erop geïnspireerd. De game heeft goeie gameplay, dikke actie scenes en een goed verhaal. Het is een third person actie game en je reist hiermee ook overal heen, van tempels, donkere grotten, kastelen en bergen, je komt overal. En dit alles doe je met Nathan Drake. Misschien leuk, Check zeker ook even de Uncharted film, het is een heerlijke adaptatie op de game. Maar goed, terug naar de game.

De Legacy of Thieves collectie komt met twee titels in één, wat heerlijk is voor de fans van de serie. Uncharted 4 is zogezegd het slotstuk van een imposant verhaal, we zien nu ook Nathan die wat ouder is en happy met zijn leven. Hij heeft een vrouw en een kind waar hij voor moet zorgen, de dagen van avonturen zijn dan eigenlijk wel voorbij. Maar er staat nog één avontuur te wachten. De game is goed, Nathan reflecteert vaak terug naar zijn jeugd, de losse eindjes worden hier zeg maar mooi aan elkaar geknoopt en je krijgt een beetje uitleg over de voorgaande ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt. De game is vrij lineair opgebouwd en heeft een semi open map structuur, maar eigenlijk is het gewoon je stapt in een mijn karretje en je eindigt bij het eindpunt. Lekker gemakkelijk toch, behalve sommige puzzels.

Dan hebben we Lost Legacy, een op zichzelf staande uitbreiding, een spin off zogezegd. We zien hier Chloe Frazer, welke regelmatig te zien is in de serie. Ook hier is de structuur weer net als de voorgaande titels. Het blijft soms een beetje gek dat er verder niet veel aandacht wordt besteed aan het verleden in deze titel. Spelers die niks hebben met Nathan of Chloe zullen deze game denk laten liggen, want waarom begin je aan het einde en hoeveel zin heb je om deel 1,2,3 te gaan spelen. Dit probleem wordt totaal niet aangepakt in deze release op de PC.

Maar wat doet de PC versie dan wel? Moet ik hem wel halen? Nou, je krijgt een grafisch verbeterde versie van de remaster van de PS5 versie. De gameplay is hetzelfde en het verhaal ook. Er zijn bijna geen laadtijden en de titels zullen zich goed staande houden op de meeste computers van nu. Het is de eerste keer dat de franchise op de PC te spelen is en het neemt dan ook wat verbeteringen van de PS5 versie mee.

Waar je rekening mee moet houden is dat de PC port komt met flinke texture packs en grafische verbeteringen. Zo heb je het vrij geven van de frame rate, ondersteuning voor wide screens, next generation resoluties en de ondersteuning voor Nvidia DLSS en AMD FSR 2.0. Maar, er lijkt geen ondersteuning aanwezig te zijn voor ray tracing.

De vrijgekomen framerate is toch wel iets waarvoor je een PC hebt, moderne games hebben tegenwoordig ook nog eens de ondersteuning voor NVIDIA DLSS en AMD FSR. Dit zijn de sterkste methodes van upscaling en ook actief ontwikkeld door de partijen. Dankzij dit krijg jij echt de beste kwaliteit uit je games, zo ook met deze titel. Die er voor een oudere opgepoetste titel verdomd lekker uit ziet.

Afhankelijk van de PC die je hebt, zullen de laadtijden en texture streaming verschillen. Op de console hebben we vrij wel geen laadtijden meer, maar dit is dus echt afhankelijk van de rig die jij hebt staan. Maar let wel even op, wij hadden in het begin redelijk wat opstart issues met de game, zo crashte hij meermaals en konden we ook opnieuw opstarten als we switchte tussen games. Goed, eenmaal in de game draait het wel goed, maar het is die aanloop die irriteert.

Ik vind het een top concept van Sony om hun exclusieve titels naar de PC te brengen, hierdoor boor je gewoon een groter publiek aan en scoor je meer punten. Maar wat ik dan afvraag is wat de beweegreden is geweest om enkel het laatste deel te porten en niet ook even die eerste drie delen. Het is voor mij toch het grootste struikelblok in het verhaal, verder vind ik de game goed, op de crashes na.