Home Gaming Electrician Simulator Review

Electrician Simulator Review

Voor deze review zetten we onze Jos weer eens aan het werk, ditmaal als elektricien. Hierbij hopen we dat hij straks op de redactie ook apparaten kan fixen en anders vinden we het al prettig als hij de gevaarlijke klusjes op zich neemt. Daarmee besparen we veel kosten, want een gecertificeerde elektricien is verrekte duur!

Als medewerker op de redactie van That’s Gaming denk je de hele dag lekker over games te schijven, terwijl je ook wordt geacht games binnen en buiten te keren voor een recensie. Helaas komen hier allerlei onaangekondigde taken bij, zoals koffie halen voor de hele redactie, de prullenbakken legen, de koelkast schoonmaken en de hele afdeling stofzuigen. Waar we eerst nog een schoonmaker in dienst hadden, lijkt die taak nu uitgesmeerd onder de redactieleden. ‘Kleine moeite’, zegt Mark (dé baas) dan altijd, maar soms lijkt het wel een dagtaak.

Taken

Regelmatig zijn er op de redactie ook apparaten en lichten die het op de een of andere manier begeven. Laatst kreeg ik de taak om een controller te repareren, maar na mijn behandeling was de controller nóg kapotter dan voorheen. ‘Kan gebeuren, we zoeken een andere oplossing’, zei Mark en hij gaf mij een review copy van Electrician Simulator… Sindsdien bespeur ik een heuse agenda achter het uitdelen van games op de redactie, waar er wordt geprobeerd mij andere taken te laten doen.

Daardoor kijk ik met andere ogen naar de games die nog op de reviewstapel liggen, zoals Brewmaster, waarbij je geacht wordt goed te worden in het brouwen van bier. Blijkbaar gaat Mark binnenkort een feestje houden, waarbij ik de catering moet verzorgen. Laatst heb ik allerlei gebakjes moeten maken in Lemon Cake en konijnen moeten onderhouden in Bunny Park. Als het zo doorgaat verwacht ik in de toekomst games te moeten reviewen als Accountant Simulator, Belastingopgave Expert Simulator en Boss’ Personal Driver Simulator. Ik heb je door, Mark!

Bedankt, pa en ma!

In Electrician Simulator ben jij dus een elektricien in opkomst en leer je alle kneepjes van het vak. De game laat je spelen als iemand die blijkbaar irritant werd bij zijn ouders thuis, waardoor zijn ouders hem een nieuw onderkomen geven. Om ervoor te zorgen dat je niet binnen de kortste keren bij hun op de stoep staat voor geld of problemen, zetten ze je meteen aan het werk als elektricien. Uiteraard heb je in-game (net als in real life) geen kaas gegeten van het vak en kun je lekker rustig beginnen in je nieuwe huis. Als je maar weet dat je niet meer bij je ouders kunt wonen!

Gelukkig dient de opening van de game als tutorial en word je dus niet aan je lot overgelaten. Wat erg belangrijk is bij het klooien met elektriciteit heeft vooral te maken met het gevaar ervan. Als kneus met twee linkerhanden komt het regelmatig voor dat jouw in-game personage flink onder stroom wordt gezet en dat komt op mij erg realistisch over. Zo zal het bij mij ook in het echt gaan en daarom blijf ik normaal gesproken zo ver weg mogelijk van elektriciteit en het fixen van apparaten.

Aan de slag

Veilig van achter mijn pc-monitor durfde ik de in-game taken wel aan te pakken en gelukkig bleken de controls lekker simpel. De interactie activeren doe je met je linkermuisknop, terwijl de rechtermuisknop je in staat stelt op meer gedetailleerd niveau te werken. En dus ben je al vrij snel bezig met het vervangen van een lamp en krijg je steeds minder vrije tijd. Dat terwijl je in je eerste huis toch vooral wilt genieten van ‘effe helemaal’ niet te hoeven doen. Vergeet bij het schroeven aan je lampinstallatie niet de stroom eraf te zetten, want anders krijg je een flinke schok.

Natuurlijk is het vervangen van een lamp nog je minst grote probleem en voordat je het weet ben je aan het stoeien met de complete bekabeling van je huis. Als jij je een beetje concentreert dan weet je op den duur hoe je de boel moet aansluiten, waarbij je rekening dient te houden met waar de stroom vandaan komt, waar het heen moet en waar je vooral vanaf moet blijven. Later in de game mag je dit steeds vaker doen, maar dan in zwaardere omstandigheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een complexe bekabeling aanleggen… in het donker! Het is eigenlijk best logisch dat je het licht in het donker moet repareren en daar sta je dan met je zaklamp!

Werken!

Als je thuis de boel een beetje op orde begint te krijgen, mag je bij andere mensen thuis gaan klooien met de bekabeling en het werkend krijgen van een aantal apparaten. Hiervoor kom je in een aantal verschillende huizen terecht, die variëren van mooi tot smerig. Niet zeuren over de rommel, gewoon doorwerken! Je zou zeggen dat je als elektricien de nodige tools meegestuurd krijgt, maar niets is minder waar. Je moet de tools zelf kopen en dus zie je veel van je zuur verdiende centjes verdwijnen in schroevendraaiers en andere benodigdheden. Daarnaast kunnen je tools ook kapot gaan en kun je wéér geld uitgeven aan spullen, in plaats van bier en feesten.

Uiteindelijk ben je vrij snel klaar met de meeste taken en zit je in korte tijd aan het einde van de game. Er zullen vast nog een aantal updates komen, maar weet dat je hier tot ongeveer tien uur aan gameplay uit kunt halen. Dat was tegelijkertijd ongeveer even lang als mijn interesse in de game en ik heb niet het idee dat ik de game nog vaak ga spelen, ook al is er op zich niet veel mis met het spel. Het draait allemaal prima, ziet er aardig uit en je leert ook nog eens wat van het vak. De markt van simulatiegames is op het moment ietwat verzadigd, maar ondanks dat is dit wel een van de betere uit het genre. Toch mis je hier en daar wat vrijheid, maar ja, het is en blijft een elektriciensimulatiegame.

Als jij iemand bent die graag apparaten fixt en de bekabeling met plezier aanlegt in een huis, dan leert Electrician Simulator je niets nieuws, maar voor mensen met twee linkerhanden kan het best leerzaam zijn om eens door deze game heen te lopen. Ondanks dat er in prestatie weinig mis is met de game, ben je na een aantal uur wel uitgekeken op het ietwat saaie onderwerp. Neemt niet weg dat dit een van de meer serieuze en betere simulatiespellen is in een verzadigde markt.