De onthullingstrailer van The Witcher 4 tijdens The Game Awards in december was uitgebreid, maar bevatte geen gameplaybeelden. In plaats daarvan werd het gepresenteerd als een concept dat in-engine is gemaakt om te laten zien hoe het uiteindelijke spel eruit kan zien. Desondanks heeft ontwikkelaar CD Projekt RED sinds de officiële aankondiging veel gameplaygerelateerde details gedeeld.
In een interview met contentmaker Parris Lilly sprak game director Sebastian Kalemba over de ambities van CDPR, met name wat betreft de NPC’s in The Witcher 4. Volgens Kalemba is het doel ervoor te zorgen dat elke NPC in het spel lijkt te leven met een eigen, unieke verhaallijn, om zo de speler volledig onder te dompelen in de wereld.
“We hebben de regel om elke [The Witcher 4] NPC eruit te laten zien alsof ze leven, met hun eigen verhaal,” zei Kalemba (vertaling via GamesRadar).
“We proberen de kwaliteit van NPC’s – hoe ze eruitzien, hun gedrag, hun gezichtsuitdrukkingen – zo veel mogelijk te verbeteren, omdat we een nog meer meeslepende ervaring willen creëren dan we voorheen deden,” voegde de regisseur toe. “We willen de lat hoger leggen.”
Sinds de aankondiging heeft CDPR ook bevestigd dat, hoewel Ciri de nieuwe protagonist zal zijn (met een nieuwe acteur in de rol), Geralt of Rivia ook zal terugkeren, opnieuw ingesproken door Doug Cockle. Hoe groot zijn rol precies zal zijn, blijft afwachten.
De open wereld van The Witcher 4 zal ongeveer even groot zijn als die van zijn voorganger. Ook lijkt het geliefde kaartspel-minigame Gwent waarschijnlijk terug te keren.