Home Gaming The Tenants Review

The Tenants Review

Houd jij ook zo van De Sims, maar ben je liever met het ontwerpen van het interieur bezig dan met het aansturen van je sims zelf? Dan is The Tenants iets voor jou! We gaven de game met Jos mee naar huis, maar bij hem thuis nam zijn vrouw het over, omdat zij immers nogal wat uren in alle ‘De Sims’-games heeft zitten. Hoe is het haar bevallen?

Zelf vind ik het idee achter De Sims leuker dan de uitwerking, maar ook ik heb redelijk wat uren met de eerste game uit de franchise gespeeld. Sterker nog, het was een van die zeldzame games die door het hele gezin werd gespeeld en wij verwonderden ons over het originele idee. Natuurlijk kwam deze game uit in een tijd dat we net de eerste Big Brother-serie aan het kijken waren en alles rondom reality-tv nog redelijk nieuw was. De opvolgers van De Sims werden overigens verder totaal genegeerd door de hele familie.

Nu ik getrouwd ben met een vrouw die op zich niet zo heel veel gamet en veel liever naar mijn virtuele kunsten kijkt, dan dat ze zelf een controller in de hand neemt. Maar als ze dan een game opstart, is de kans groot dat het om De Sims gaat. Ze geniet van het klooien met de virtuele mensen op het scherm, maar haar favoriete onderdeel van de serie blijft het ontwerpen. En dan vooral het interieur, waar werkelijk honderden uren in zitten. Toen zij mij zag beginnen aan The Tenants, een game waarin je woningen verhuurt na ze mooi ingericht te hebben. duurde het niet lang voordat ze zelf de muis in handen nam.

Huurbaas

Je zal niet meteen allerlei huizen bezitten, maar je begint bescheiden, zodat je de kneepjes van het vak leert. Daarbij word je geholpen door je oom, die kennelijk veel kaas heeft gegeten van hoe je een goede huisbaas bent. Je zal eerst een aantal kleine woningen moeten schoonmaken en wat basisbenodigdheden moeten installeren. De opdrachtgever heeft een budget samengesteld en daarnaast ook nog een lijstje met wensen. Zo dien je een spiegel te plaatsen, een tv en een zitplaats, die je op een goede afstand van de tv neer moet zetten. Niet te dichtbij, niet te veraf. Het hele tafereel wordt gelukkig voorzien van een handig icoontje, dat aangeeft of de zitplaats op de juiste afstand staat.

Naast meubilair word je ook geacht vloerbedekking en behang toe te passen, die moet voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. De wens kan bijvoorbeeld een blauwe vloer zijn en dan heb je zelf verder de vrijheid voor welke blauwe vloer je gaat. Al snel mag je na goedkeuring van de nieuwe bewoner naar de volgende woning en kom je er snel achter dat er allerlei verschillende type huizen in het spel zitten, van appartementen en Caravans naar studenthuizen en kasten van huizen. Vaak moet je daarbij handig omgaan met de beschikbare ruimte, aangezien je af en toe nogal wat apparatuur moet plaatsen.

Gaandeweg komen er allerlei problemen opzetten, waar je als verhuurder mee te maken kan krijgen. Via je mobiele telefoon krijg je nieuwe opdrachten binnen, maar je behoudt ook het contact met de huurders via een soort Whatsapp. Het kan voorkomen dat een van hen de huur nog niet heeft betaald en die moet je een vriendelijk, doch dringen advies geven om alsnog te betalen. Of een van jouw huizen wordt gehuurd door een drankverslaafde en dan kan je die letterlijk wegpesten door bijvoorbeeld een saxofonist in te huren en die te laten spelen in het huis van de huurder. Deze zal uiteindelijk vertrekken en dan kan jij weer beginnen met het opruimen, schoonmaken en opnieuw inrichten van het huis.

Huisjesmelker

Je zal vast wel begrijpen dat je uiteindelijk worstelt met de juiste balans tussen het inrichten van huizen, contact met de huurders en natuurlijk je portemonnee. Als je niet goed met je geld omgaat, kan het zomaar einde verhaal zijn voor je verhuurderscarrière, maar je kunt ook je verhuurder nét even wat meer te laten betalen. Voordat je het huis verhuurt komt de potentiele verhuurder even een kijkje nemen in de woning en laat dan op zo’n Sims weten of het een beetje in de smaak valt. Je klant kan verliefd worden op de woning, maar ook nogal wat te zeuren hebben en dat kan allemaal weer zijn neerslag hebben op de verhuurprijs.

De verhuurprijs is dus niet een vaststaand gegeven, maar je dient echt te onderhandelen over de uiteindelijke prijs. Als je hier te lief bent, kan het zomaar gebeuren dat je geld ergens gaat opraken op de lange termijn. Een te strenge prijs zal de verhuurder doen laten weglopen en dan loop je nóg meer geld mis. En als deze uiteindelijk een paar keer niet betaald laat je die het huis uitzetten, maar verder laat je diegene met rust. Een goed contact met je huurders is belangrijk, maar verder is het ook leuk om te volgen hoe tevreden ze wel of niet zijn. Hoe dan ook; er zitten een aantal zeikers bij, maar dat zal de realiteit wel zijn in die sector.

Uitwerking

Het is dus niet alleen maar het bouwgedeelte van De Sims, maar de game mixt die opzet met een ware managementsim. Het zal nergens te overweldigend worden qua opties, maar er is goed nagedacht over de details van de game. De graphics zijn lekker duidelijk, terwijl de sounds nergens in de weg zitten. Het neerzetten van de meubels werkt redelijk intuïtief, waarbij je als Sim-veteraan meteen overweg kunt met alles. Ja, soms moet je even kijken in welk menuutjes je moet zoeken wat je zoekt, maar over het algemeen zit alles waar je het verwacht.

Na verloop van tijd word je iets meer losgelaten en speel je allerlei meubels en patroontjes vrij. Je zal je ook bezig moeten houden met het aanbrengen van de stopcontacten en waar je bepaalde muren in het huis plaatst. Zo nu en dan word het geheel ietwat uitdagen en dat is wel gewenst. Je budget is niet altijd erg uitgebreid, waardoor je soms wat creatief te werk moet gaan, maar meestal kun je prima uit de weg met de gestelde eisen.

The Tenants is een leuke game, die een soort mix is van het bouwgedeelte van De Sims en een managementsim, waarbij de setting geloofwaardig is. Het is wat aan de makkelijke kant, maar het wordt nooit vervelend om te spelen. Als jij liever bezig bent met het ontwerpen in een Sims-game, dan is The Tenants een perfecte game voor jou.