Nederlandse start-up Nori Health heeft de eerste trial voor zijn AI-gestuurde digitale coach voor mensen met IDB (Inflammatory Bowel Disease) succesvol afgerond. De AI-gestuurde digitale coach van Nori Health is een chatbot-programma dat erop gericht is de kwaliteit van leven voor mensen met IBD te verbeteren. In Europa zijn er circa 3,4 miljoen mensen die aan een vorm van IBD (waaronder de ziekte van Crohn en colitis) lijden. In Nederland zijn dat er circa 100.000. Nori Health werd in 2017 opgericht met een investering van het Europese Horizon 2020-fonds en heeft na de trial nog eens 600.000 euro aan investeringen opgehaald.
De trial, uitgevoerd in samenwerking met de Crohn en Colitis Ulcerosa Verening Nederland (CCUVN), laat veelbelovende cijfers zien. Zo was de beoordeling van het dagelijkse management van de ziekte – onder andere het volgen van een dieet, zorgen voor voldoende hydratatie en het correct gebruiken van medicatie – aan het einde van de zes weken durende trial gemiddeld 28 procent hoger. Bovendien ervaarde 56 procent van de deelnemers een verbetering in het sociale leven. Zij gaven aan geen sociale activiteiten meer te hebben gemist vanwege hun aandoening.
De Nori Health-chatbot biedt een onbeperkt aantal conversaties gedurende een periode van zes weken. Daarmee onderscheidt de app zich van veel andere healthcare-apps die wel constant het gedrag van patiënten monitoren, maar de levensstijlkeuzes aan het individu overlaten. Met Nori neemt de digitale coach de leiding. Deze brengt de patronen van de levensstijl in kaart en suggereert actief op maat gemaakte veranderingen. Die keuzes baseert de coach in eerste instantie op wetenschappelijk geverifieerde data, maar dankzij AI-technologie leert de app elke dag opnieuw belangrijke informatie van de gebruikersgemeenschap.
Oprichter en CEO van Nori, Roeland Pater, ontwikkelde de app vanwege zijn eigen ervaring met de ziekte: “Artsen hebben weinig tijd voor patiënten die te maken hebben met de ziekte van Crohn, tenzij er urgente behandeling nodig is. Mensen zoals ik kunnen daardoor slechts twee keer per jaar bij de arts terecht, voor een afspraak van maar vijftien minuten. Logisch, misschien, maar ook erg zonde. Het is algemeen bekend dat aanpassingen aan de levensstijl een grote impact hebben, maar er is geen one-size-fits-all –oplossing. Met deze AI-gestuurde, persoonlijke chatbot kunnen we nu potentieel miljoenen anderen helpen identificeren wat hen zo ziek maakt, zodat zij hun manier van leven daarop kunnen aanpassen.”
Tineke Markus, CEO van de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland: “Wereldwijd leeft meer dan de helft van alle volwassen mensen met een vorm van een chronische aandoening. En er is onder deze patiënten een duidelijke behoefte aan toegang tot meer ondersteuning dan alleen medicatie en operaties. We weten dat in het geval van IBD veranderingen in de levensstijl echt het verschil kunnen maken. Maar het kan heel moeilijk zijn om erachter te komen of patiënten wel de juiste keuzes maken, omdat elk lichaam anders is. Het persoonlijke, op maat gemaakte aspect van de digitale coach van Nori Health is daarom een zeer welkome toevoeging aan de markt van healthcare-apps.”
Nori Health zal de gedane investeringen gebruiken voor businessdevelopment en het eind 2019 in de markt brengen van de applicatie in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Later dit jaar vindt er een tweede trialronde plaats, gevolgd door een live pilot, waarna de applicatie voor alle gebruikers zal worden gelanceerd.
984
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste