Home Gaming Steep Review

Steep Review

Het is weer tijd om de berg af te glijden in Ubisoft zijn nieuwe IP Steep. Steep is niet een game zoals SSX, maar meer een echte snowboard, ski, skydiven en paragliden simulator. Steep laat je scheuren over de Alpen heen in verschillende challenges, races, maar is ook prachtig om gewoon te ontdekken. Te voet gaan door de bergen, genieten van je voetstappen in de sneeuw, het wintersport gevoel in je huiskamer. De vraag blijft echter wel, kan deze nieuwe IP van Ubisoft echt zorgen voor dat wintersportgevoel en in het extreme geval, kan deze extreme sports game zorgen dat je thuis blijft van wintersport?

Rijden door de sneeuw, wie houdt er niet van? Ik vindt wintersport in ieder geval geweldig en ik was zelf nog nooit in de Alpen geweest. Daarom was Steep voor mij de ultieme manier om wintersport op de Alpen te beleven. Steep bestaat vooral uit het verkennen van de bergen, het doen van challenges en van de berg af rijden met al je vrienden. Steep is daarom, net zoals een paar andere games een always-online game. Hierdoor kan je Steep niet spelen als je koos internetloos bent of als Ziggo/KPN je even een weekendje in de steek laat. Iets wat jammer is, maar wel begrijpelijk, omdat de ultieme ervaring van Steep tot zijn recht komt met vrienden.

Hoe ziet de game eruit?

De game ziet er prachtig uit. Dat is iets wat Ubisoft geweldige doet. Al snel denk je dat alle pistes er hetzelfde uit zullen zien, want hoeveel verschillends kan je nou doen met een vlakte vol met sneeuw? Toch slaat Steep de spijker op zijn kop. De verschillende pistes blijven allemaal verschillend, zien er prachtig uit en bieden genoeg afwisseling qua design om te blijven zeggen, wauw. De grotere en hogere pistes zijn ook duizelingwekkend, want de hogere pistes zijn bezaaid met hoge pieken en scherpen rotsen die je op het puntje van je stoel houden. Daarnaast zien de bergdorpjes er leuk uitgewerkt uit en is het zeker de moeite waard om de piste te verkennen ter voet. Ja, het zal veel langer duren, maar daardoor zal je de wereld van Steep en de graphics steeds meer waarderen.

Verhaallijn? Keuzes?

De verhaallijn is kort gezegd vaag. Het doel is om meerdere bergen binnen de alpen te ontgrendelen en wanneer je dat doet praat of een oude man of een vrouw tegen je. In de game wordt dan ook mede gedeeld dat de berg tegen je praat en dat is best raar. De game is volledig gericht op realisme en dat dan een berg tegen je praat over oude evenementen of over de vrijheden tijdens het afdelen op de bergen is een beetje apart.

In Steep ben jij een beginnende sporter die een naam voor zichzelf maakt in de extreme sports scene. Het gaat er dus over dat jij beter en beter moet worden op de pistes en zodoende meer evenementen wint en wint. Toch blijft dit concept een beetje vaag. Het gaat er maar om dat jij steeds een grotere naam krijgt, maar krijg je dat echt alleen maar door een paar evenementen te winnen op de piste? Waar zijn de topsporters? Waar zijn de grote evenementen zoals het WK? Het verhaal lijkt soms wat mager, terwijl de game juist ijzersterk is in zijn realisme.

Maar Sven, hoe speelt de game nou?

Bij bovenstaande vraag zit ik in een tweestrijd. De game speelt realistisch en niet zoals SSX, wat juist een fijne frisse wind is. Toch zijn er, in mijn ogen, een paar rare keuzes gemaakt met Steep. De goede dingen aan Steep is dat het snowboarden en skiën ook echt als snowboarden en skiën voelt. Het snowboarden voelt niet alsof je vast zit aan de grond, maar het voelt echt alsof elke beweging fataal kan zijn in die extreme afdeling van een immens hoge piste. Het paragliden en het skydiven voelen ook verfrissend aan. Weinig games hebben deze twee extreme sporten in hun games zitten en daarom voelt het alsof ik echt iets nieuws aan het doen ben. De challenges die daarbij horen zijn wel minder spannend dan de snowboard en ski challenges, maar alsnog heb ik vaak een challenge opnieuw moeten doen bij de vlieg elementen die voor veel adrenaline hebben gezorgd.

Toch mist Steep een paar dingen in mijn ogen. Op de pistes zijn veel berg dorpjes, waar je heerlijk overheen kan springen, maar ook op kan landen. Het rare is echter dat er geen enkele mogelijkheid is om te grinden op deze oppervlaktes. Daarom vind ik het een rare keuze dat Ubisoft dit niet geïmplementeerd heeft binnen de game. De trucks die je ook kan doen binnen de game zijn niet spectaculair, dit is wel jammer, maar wel te begrijpen, omdat Ubisoft het over een realistische boeg heeft willen gooien. Toch mis ik enigszins een wat breder scala aan trucks, want ik denk zeker dat er meer in had kunnen zitten.

De map van de wereld is ook niet gebruiksvriendelijk. De challenges zijn aangeduid als kleine stippen die je maar moeilijk kan zien op de wereld. Je moet echt op een bepaald gebied inzoomen en verder inzoomen en verder inzoomen om meer informatie te krijgen over een bepaald evenement. Daarnaast gaat het gliden over de map met de cursor ook niet al te soepelen en hopelijk kan door middel van een patch de map iets gebruiksvriendelijker worden voor alle fans.

Naast het alleen spelen is het ook mogelijk om met meerdere mensen van de bergen af te scheuren en volgens Ubisoft is dat ook de leukste manier om te spelen. Het klopt inderdaad dat samen de berg afscheuren erg gezellig is, je kan samen de pistes ontdekken en dat is ook absoluut een charme van het spel. Waar Ubisoft echter de plank mee misslaat, is dat je geen races en challgenes direct tegen elkaar kan doen. Je kan inderdaad allemaal een challenge beginnen, maar dan speel je alsnog niet direct tegen elkaar, alleen maar tegen elkaars tijden. Het gaat er er uiteindelijk om dat jij een zo goed mogelijke tijd/score neerzet bij een bepaalde challenge. Het is daarom raar dat de game altijd online moet zijn, omdat het dus ook prima offline gespeeld had kunnen worden. Steep wordt namelijk door heel weinig vrienden van mij gespeeld, waardoor ik vaak met vreemden aan het reizen ben die of geen mic hebben of vreselijk irritant zijn en dat wekt meer irritatie op dan plezier.

Progressiee

In de game zit net zoals The Crew een bepaalde progressie systeem. Hoe hoger je level is, hoe meer pistes je kan ontgrendelen. Daarnaast speelt het verhaal natuurlijk dat je een beginnende extreme sporter bent en dat je dus steeds meer pistes mag betreden. Toch maakt het geen enkel verschil of je een level 1 snowboarder bent of een level 20. Je blijft hetzelfde kunstje namelijk doen, je krijgt geen nieuwe tricks of boosts, het enige is dat je jouw personage enigszins kan veranderen. Daarom voelt het progressie syteem wat leeg aan en maken, voor mij in ieder geval, de levels weinig uit. Iemand van level 1 kan ook zo goed zijn, dat hij iemand van level 20 verslaat.

Steep is een game met ontzettend veel ambitie. Steep wel een game neerzetten die gericht is op het realisme wat te maken heeft met wintersport en extreme sporten. Toch heeft Steep een ambitie die hij niet helemaal waar kan maken. Je kan bijvoorbeeld niet grinden met je skies of snowboard, het progressie systeem is een beetje zwak en de verhaallijn is absoluut niet Hollywood waardig. Waar de game het echter wel goed doet is waar de game het ook goed moet doen. De uitdagingen zijn leuk, ook al kunnen ze wat saai worden en de sporten voelen ook echt aan als die sport. Er is geen arcade gameplay waardoor je jezelf nog kan redden door een onmogelijk trucje te doen op het laatste moment. Nee, Steep draait puur om de skills die je moet hebben om de piste zo veilig, maar ook zo snel mogelijk te kunnen afdalen.

Steep is een game die mij warm maakt voor het wintersport gevoel, maar het absoluut niet kan vervangen. Ondanks dat heb ik een geweldige tijd gehad in de Alpen en heb ik heel veel zin om daar verder te gaan snowboarden met Steep.