Na PlayStation Studios te hebben gevestigd als een van de toonaangevende namen op het gebied van verhalende singleplayergames, richt Sony zich nu ook op uitbreiding naar het live service-segment. Het bedrijf heeft herhaaldelijk benadrukt dat het zijn aanbod van lopende multiplayerdiensten in de komende jaren wil vergroten, en dat heeft uiteraard ook geleid tot een aanzienlijke investering in ontwikkeling.
Volgens een rapport van Nikkei is Sony van plan om gedurende het lopende boekjaar, dat eindigt op 31 maart 2024, 300 miljard yen te investeren in onderzoek en ontwikkeling van live service-titels. Dat komt neer op ongeveer 40% van het gehele R&D-budget van Sony voor die periode. Het is ook meer dan twee keer zo veel als het R&D-budget voor de volledige gameafdeling van Sony in 2020 (144,5 miljard yen).
Eerder dit jaar onthulde Sony dat Bungie, na de overname, was aangesteld om een “grondig portfolio reviewproces” te leiden voor de huidige en toekomstige live service-titels van Sony. Hoofd van PlayStation Studios, Hermen Hulst, heeft ook gezegd dat de live service-games van het bedrijf zich zullen richten op “verschillende genres, verschillende releasedatums en op verschillende schaal”.
Sony heeft het plan om tussen nu en april 2026 twaalf live service-titels uit te brengen. Een aantal hiervan is al aangekondigd tijdens een PlayStation Showcase eerder dit jaar, waaronder Bungie Marathon, Haven’s Fairgame$ en Firewalk’s Concord.
Guerrilla werkt momenteel ook aan een coöperatieve multiplayergame in het Horizon-universum, terwijl Naughty Dog werkt aan een opzichzelfstaand multiplayerproject voor The Last of Us. Recentelijk is echter gemeld dat laatstgenoemde is teruggeschaald na een interne evaluatie. SIE London Studio ontwikkelt ook een fantasiecoöpgame voor PS5. Ondertussen zijn er ook geruchten dat er bij Firesprite wordt gewerkt aan een reboot van Twisted Metal.