Samsung Nederland zal vanaf maandag 10 oktober de eerste Galaxy Note7 smartphones leveren aan klanten in de Nederland die zich eerder dit jaar hebben aangemeld voor de voorinschrijving op dit toestel. Tot nu toe heeft geen enkele levering van Galaxy Note7 toestellen in Nederland plaatsgevonden. De datum van de algemene introductie van de Galaxy Note7 in de Nederlandse markt ligt nog niet vast.
Klanten die een Galaxy Note7 ontvangen, omdat ze zich vooraf hebben ingeschreven, krijgen als compensatie voor het wachten een geheugenkaart van 128GB toegestuurd. Daarnaast krijgen alle nieuwe Galaxy Note7 toestellen een software-update, waardoor een groen batterij-icoontje in de statusbalk te zien is als bewijs voor de batterijveiligheid van het toestel. Ook op de verpakkingen van de Galaxy Note7 toestellen komt een zwarte icoontje dat aantoont dat het om een nieuw toestel gaat.
Als gevolg van 35 incidenten met batterijen in augustus 2016, werd de verkoop van de Galaxy Note7 op 2 september wereldwijd opgeschort. Op 19 september startte in markten waar het toestel reeds was geleverd een grootschalige omruilactie. In Nederland was het toestel toen nog niet verkrijgbaar.
Samsung betreurt de incidenten zeer en stelt de veiligheid van consumenten voorop. Het is van het grootste belang dat zij over een veilig en feilloos werkend Galaxy Note7 toestel kunnen beschikken. Als marktleider staat Samsung voor kwalitatief hoogwaardige producten en service. Samsung nam dan ook haar volledige verantwoordelijkheid door een vervangingsprogramma in te zetten voor de 2,5 miljoen Galaxy Note7 gebruikers in de markten waar het toestel reeds beschikbaar was.
In de Nederland zijn er enkele gebruikers geïdentificeerd die een Galaxy Note7 in het buitenland gekocht hebben. Zij zijn persoonlijk ingelicht over het inruilprogramma.
Menno van den Berg, Vice President Mobile van Samsung Electronics Benelux, zei in een toelichting: “De hoge kwaliteitsstandaarden van Samsung hebben helaas niet kunnen voorkomen dat er zich 35 incidenten met batterijen hebben voorgedaan in internationale markten. Dat spijt ons. Samsung neemt zijn verantwoordelijkheid en doet er, als marktleider, alles aan om klanten zo snel mogelijk te voorzien van een gegarandeerd veilig toestel. In Nederland zullen de eerste nieuwe Galaxy Note7 toestellen geleverd worden aan klanten die al een pre-order geplaatst hadden. Gezien het enorme logistieke proces voor de vervanging en de levering van nieuwe toestellen, zijn we vandaag nog niet in staat een definitieve introductiedatum van de Galaxy Note7 in Nederland te communiceren. We doen er alles aan om zo snel mogelijk genoeg veilige Galaxy Note7 toestellen beschikbaar te hebben en het vertrouwen in Samsung te herstellen.”