Home Gaming Rollerdrome Review PC/PS5

Rollerdrome Review PC/PS5

De ontwikkelaars van OlliOllie World, een game die wij bij That’s Gaming een warm hard toedragen is met een nieuwe game gekomen namelijk Rollerdrome. In mijn ogen is dit een game die ik nooit had verwacht van Roll7, een skate game die je de vrijheid geeft om te skaten, maar tevens ook geweren in je hand te stoppen. Wij bij That’s Gaming vroegen ons dan ook af of Rollerdrome net zoals OlliOlli World een plekje in ons hart kon veroveren.

Natuurlijk denk je bij de woorden OlliOlli meteen aan skaten binnen een 2D omgeving, echter is dat ver van de waarheid als je kijkt naar Rollerdrome. Rollerdrome brengt namelijk het geweldige skaten van OlliOlli naar een volledig 3D skate-park die omgebouwd zijn tot arena’s. Binnen die arena’s kan jij skaten, tricks uitoefenen en daarnaast ook schieten om je vijanden te verslaan. Dat is namelijk het doel van deze game, rollerskaten, je vijanden verslaan met schieten, tricks uitoefenen om je geweer kogels te geven en op naar het volgende level! Binnen elk level zullen er steeds nieuwe vijanden verschijnen, totdat je alle vijanden hebt verslagen binnen een level. Elk level/arena heeft dan ook uitdagingen die je moet voltooien om ervoor te zorgen dat je genoeg punten hebt behaald om naar het volgende level te komen.

De game is dus niet zo vredelievend zoals OlliOlli. De game speelt zich af in de toekomst waarbij dit een bloedsport is waar ontzettend veel mensen op af komen. Binnen elk level zijn er dus meerdere vijanden. Zo heb je snipers, vijanden met een schild, vijanden met een normaal geweer en ook vijanden met bijvoorbeeld een honkbalknuppel. Aan het begin van de game start jij als speler met twee simpele geweren, maar door het verhaal heen zal je steeds meer geweren vrijspelen, tot een maximum van 4. De normale pistolen kan je makkelijk gebruiken om een vijand af te maken als die weinig health heeft, de shotgun kan je gebruiken voor een snelle hit met veel schade, de grenade launcher kan je gebruiken om een groep vijanden snel schade toe te brengen en de rail gun kan je gebruiken om vijanden van een grote afstand af te schieten. Naarmate de game vordert krijg je dus meerdere mogelijkheden om je vijanden neer te halen en dat heb je ook zeker nodig. Het doel is om zo snel mogelijk alle vijanden in een level neer te schieten, want hoe sneller je het doet, hoe meer punten je krijgt. Elk level heeft namelijk wel een limiet waarin de game verwacht dat jij het level haalt. Dit zal zeker aan het begin van de game even wennen zijn, omdat je echt wel een gevoel moet krijgen voor alle controls, maar op het moment dat je dat onder de knie hebt, is het een leuke uitdaging om elk level zo effectief mogelijk aan te vliegen.

Als je niet al te sterk of goed bent in shooters, dan ben je bij Rollerdrome aan het goede adres. De game is namelijk niet perse gefocust op het goed zijn in een shooter, maar meer gefocust op het behouden van momentum. Het belangrijkste is om de juiste runs te maken, genoeg tricks te doen om je wapens te herladen en te zorgen dat je geweren leeg zijn voordat je weer de volgende tricks doet om je wapens weer vol te maken. Daarnaast heb je ook nog een vaardigheid die de tijd langzamer laat gaan (Max Payne achtig) zodat je meer precisie hebt om je vijanden neer te schieten.

Naarmate het verhaal vordert zal je ook merken dat de arena’s steeds lastiger worden, steeds vaker kom je onder druk te staan van vijanden die massaal op je schieten en zij kunnen zeker richten! Je kan gelukkig wel aanvallen ontwijken, maar zeker in de latere levels moet je goed opletten en blijven bewegen, skaten en schieten. Met het ontwijken van de aanvallen van je tegenstanders krijg je ook een mogelijkheid dom een perfecte dodge te doen, die je kort een extra boost geeft voor je eigen aanvallen. Rollerdrome is eigenlijk een ontzettend tactisch spel waarbij je goed moet weten waar je vijanden zijn, welke run je maakt en hoe je het moet aanpakken. Rollerdrome is voor ons een heerlijke game om een aantal uur in te stoppen en te kijken hoe snel je al je vijanden in een bepaald level kan uitschakelen.

Als laatste is het belangrijk om het verhaal kort te bespreken van Rollerdome. Het verhaal is kort maar krachtig, maar toch wat teleurstellend ten opzichte van de gameplay. Het verhaal gaat over een nieuwe deelnemer in Rollerdrome die een naam voor haarzelf probeert te maken in deze bloedsport. Uiteindelijk zal je erachter komen dat Matterhorn veel meer wilt bereiken dan alleen de fans van bloedsport. Naast de gameplay zal je tussentijds veel te horen en te zien krijgen over de wereld naast Rollerdrome, wat opzich veel doet voor world building, maar verder ook niet. Tijdens het verhaal zal je nog voor een aantal keuzes gezet worden, waardoor je invloed uitoefent op de wereld, maar uiteindelijk blijken die keuzes niet al te veel uit te maken. Uiteindelijk blijft je doel om Rollerdrome kampioen.

Rollerdrome is over het algemeen gezien geweldig om te spelen en makkelijk om op te makken, maar lastig om er echt goed in te worden. Op het moment dat je er echt goed in wordt, dan wordt de game steeds leuker en dat wordt ook beloond. Rollerdrome zijn verhaal is echter niet te geweldig, maar de heerlijke en verslavende gameplay maakt meer dan goed.