Home Gaming Roguebook review

Roguebook review

Vorige week was daar de release van Roguebook voor de consoles. De game is van de ontwikkelaars achter de game Faeria die samen de krachten hebben gebundeld met de bedenker van Magic: The Gathering genaamd Richard Garfield. Wij hebben de Playstation 5 versie van de game uitgebreid mogen checken en hieronder vind je onze bevindingen van de game!

In het begin van de game ontwaakt het hoofdkarakter Sharra en word ze welkom geheten door een vreemdeling die de naam Naddim draagt. Deze Naddim verteld je dat je een flinke tijd hebt geslapen en wakker bent geworden in het Roguebook. Het boek bevat de legendes van Faeria maar nu met een eigen willetje. Naddim is het vechten helemaal beu en laat het vechten over aan Sharra. Je zult nu wel denken dat deze Naddim geen belangrijk personage is maar dit karakter maar hij heeft een eigen winkel waar je met het verdiende geld uit de gevechten en wat je op het veld zult gaan vinden in kunt ruilen voor verschillende goederen denk hierbij aan, Gems, kaarten en verschillende andere dingen.

Om te ontsnappen uit het boek zul je de werelden moeten doorlopen en daarin de eindbazen moeten gaan verslaan. Elke pagina begint zo goed als leeg en het is aan jou om pagina’s te vullen en zoveel mogelijk vijanden te verslaan en verder zien te komen. Je zal wel denken hoe vul ik die pagina’s dan. Je krijgt in de werelden verfkwasten die je in kunt zetten om verschillende paden te vullen en je kunt in de wereld ook potjes inkt vinden om lege plekken te vullen. Ook zul je in de wereld verschillende torens zien die zorgen dat het veld wat meer ingevuld word en je weer verder kan gaan lopen. Door middel van het invullen van de wereld zul je steeds geheime objecten vinden die je kan gebruiken om verder te komen in de wereld.

Roguebook is een deckbuilder game. Dit houd in dat je zoveel mogelijk kaarten moet zien te verzamelen die je kan gebruiken in je gevechten. Zo zul je zien dat je bij sommige gevechten vijanden hebt die vooral op aanval gericht zijn dus moet je veel op verdediging gerichte kaarten gebruiken. Zo is het met defensieve vijanden natuurlijk ook daar moet je weer veel aanvalskaarten op gaan gebruiken. In elke beurt heb je steeds een aantal kaarten die je mag gebruiken en die kaarten zijn genummerd. De nummers op de kaarten geven aan wat de waarde is van de kaart. Links onderin in het scherm zie je hoeveel punten je mag gebruiken per beurt heb je de kaarten gebruikt en zijn je punten op en is het de beurt aan je tegenstander. Elke beurt krijg je weer nieuwe kaarten die je in die beurt zal moeten gaan gebruiken. Gaat één van je karakters dood dan moet je deze weer tot leven wekken door middel van resurrectie kaarten. Deze kaarten krijg je in verschillende beurten en moet je er vijf van gebruiken.

Zodra je beide personages dood zijn moet je helemaal overnieuw beginnen dat is natuurlijk een bekend principe bij Rogue-like games. Je begint dan weer helemaal vanaf pagina één van het boek en moet je je weer helemaal opbouwen naar waar je bent geweest. Als je dood gaat en je hebt veel verdiend in de game word je wel beloond door middel van experience en nieuwe vaardigheden.

De game is mooi gemaakt en er is een mooie stijl gebruikt om het vorm te geven. De game is zeer kleurrijk en is mooi aangekleed. Ook de vijanden en hoofdkarakters zijn niet eentonig je ziet veel verschil in deze karakters. Ook zijn alle werelden anders en bieden alle werelden ook hun eigen uitdagingen.

Qua verhaal levert de game helaas niet bijzonder veel diepgang dit vind ik wel een minpuntje. Het is vooral wereldje in wereldje uit. Ontmoet een nieuw personage die je weer helpt en ga weer aan de gevechten.

Hou je van games zoals Magic: The Gathering en Faeria dan ben je bij Roguebook aan het juiste adres. De game bied je naast een mooie visuele wereld ook veel leuke gevechten en uitdagingen. Helaas is het verhaal niet zo heel bijzonder te noemen.