Home Gaming RIDE 4 Review, het haalt de zijwieltjes weg

RIDE 4 Review, het haalt de zijwieltjes weg

RIDE 4 is het nieuwste deel in de motor race simulatie. De serie zorgde eerder voor een goeie lading aan quality gameplay, dit is nu niet anders. RIDE 4 is een goeie ervaring, maar ook een lastige.

Wat opvalt is dat de game zo erg hangt aan de simulatie, dat het de nieuwkomers soms kan vergeten. Race sims zijn gewoon de wat lastigere titels, gelukkig heb je soms wat tutorials. Helaas in RIDE 4 missen we deze wat, het is daardoor echt moeilijk inkomen. Ik heb flink lopen vloeken bij het begin. Helaas is het de enige echt lekkere Motor Race sim, er had wel een game bij gepast in het genre, één die iets meer toegankelijker is.

Zoals gezegd had er voor mij iets meer uitleg in de game gemogen, je start namelijk direct in een Time Trial sessie, welke je moet behalen. Je moet een schoon rondje rijden, binnen een bepaalde tijd. Ik kan je vertellen, ik vloog vaak net over de streep, door het gras, in de muur, vloeken, vloeken en nog meer gevloek later had ik dan eindelijk dat rondje erop zitten. Ik kan begrijpen dat als je de game al kent, de instap goed is en je hierdoor meteen even de nieuwe mechanics aan de tand kan voelen. Maar voor mij, iemand die nieuw is in de motor race wereld, is dit toch vrij lastig. Het had hier best goed geweest om iets meer uitleg te verschaffen. Je kan ook helaas niet even deze Trial sessie skippen, geloof me, heb dit geprobeerd. Ik durf hier wel te zeggen dat als ik de game had gekocht en dit mijn eerste instap was, ik de game had terug gebracht.

Ik rijd zelf motor, dus het is wel vet om dan digitaal ook te mogen scheuren. Maar hoe lekker ik een bocht in kan gaan in het echt, hoe erg ik hier moest wennen aan de rempunten en het sturen. Het is ook compleet anders dan een F1 game. Waar ik best lkkr kan racen. De motoren hebben echt hun eigen gevoel, het mikt echt richting een realistische rij ervaring, daardoor is de titel echt uitdagend. Er is een knop die ervoor zorgt dat je dieper in je zadel gaat liggen voor meer snelheid. Je kan schakelen en koppelen, dan heb je twee soorten remmen, voor en achter. Er zit echt een leercurve in het gebruik van de motor.

Wat mij opvalt zodra ik mag racen is de AI van de computer. Waar in sommige race titels ik deze echt droevig vind. Er wordt niet gekeken en ze rijden gewoon op je in soms, is dat in RIDE 4 anders. Je zal niet vaak mee maken dat de AI moedwillig een cvrash veroorzaakt.

Om het de AI wat moeilijker te maken en jezelf makkelijker, zitten er de nodige Assists in de game. Deze kan je via het menu aanzetten voor een race begint. Het zorgt ervoor dat je de game wat tweak naar je wensen, zo is er een terugdraai systeem voor als je crasht. Brake assist en nog meer hulp middelen.

De game ziet er verder gewoon goed uit, het is niet speciaal maar is gewoon grafisch oke. De circuits waarop geraced mag worden liggen er goed bij en zijn eigenlijk gewoon goed gemaakt. Er zitten genoeg tracks in de game en elk heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad. Zorg dat je de limits per baan kent, anders wordt het weer zo een gevloek. RIDE 4 is heel strict met deze limits, waar de meeste games wat vergefelijk zijn, is hier zo je lap ongeldig. Ik rijdt meer ongeldige rondjes dan geldig.

In zijn totaliteit is RIDE 4 een goeie race sim. De AI is van leuk niveau en het bied je een echte sim. Op het gebied van Motorracen is dit de titel waar je naartoe uitwijkt. Enkel doe je het niet voor de ontspanning. Helaas mis ik echt een duidelijke tutorial, persoonlijk gok ik dat mensen afhaken bij de eerste Time Trial. Hou je van moeilijkheid en uitdaging, dan is dit wel jou titel.