Home Gaming Review WRC 5: Geweldig racen met een veilingmeester als co-driver

Review WRC 5: Geweldig racen met een veilingmeester als co-driver

Eindelijk is het zover, een nieuwe racegame op de Playstation 4. Naast Project Cars, Driveclub en games zoals Motorcycle club is het race genre niet geweldig vertegenwoordigd op de PS4. WRC 5 komt dus nu bij in het rijtje racegames en deze game is verassend goed, in gameplay.

Heerlijk scheuren door de bochten

WRC 5 is een game waarbij je niet meteen kan instappen en alles goed kan doen. Daar kwam ik achter tijdens mijn eerste speelsessie met de game. De game laat je niet arcade racen, maar geeft je bijna het gevoel dat je een volwaardig rally racer bent. Ik race heerlijk door de bochten, probeer niet te botsen en probeer zoveel mogelijk snelheid te halen op de rechte stukken. De auto voelt ook lekker zwaar, waardoor je niet zomaar met 140 een bocht in kan gaan en deze ook heelhuids kan verlaten.

Daarnaast heeft de game een geweldig schadesysteem. Er zijn genoeg races geweest die ik in de derde versnelling moest uitrijden, omdat ik te veel schade had opgelopen. Je kan namelijk tussen races door op dezelfde dag niet repareren. Dit houdt dus in dat alle schade die je had in race 1, je ook meeneemt naar race 2. Dit zorgt voor realisme, maar ook voor uitdaging. Je moet ervoor zorgen dat je een rally zo goed mogelijk uitrijd.

Er zijn wel wat punten qua verbetering op de gameplay. Zo heb ik tijdens mijn races nooit te horen gekregen of ik sneller was in een sector. Ik had nu het gevoel dat de sectoren er alleen maar waren om de game te laten weten wanneer je een bepaald stuk wilt overdoen. Daarnaast voelt de game soms wat makkelijk aan, niet qua het racen, maar qua het winnen. Als beginnend WRC speler, won ik mijn eerste 7 races met gemak en hier zaten ook botsingen in. Dit is jammer, omdat ik had verwacht dat de uitdaging wat hoger zou zitten.

Daarnaast hebben de Weather Effects ook echt effect op jouw rijstijl. Zo is ijs ook een stuk gladder dan een normaal wegdek. Hierdoor voelt een race in de regen ook als een uitdaging en moet je ook jou rijstijl aanpassen. Dit geeft diepgang in de gameplay en in verschillende races.

wrc-5

De veilingmeester

Heb je ooit het programma Auction Kings gezien? In dat programma is er een geweldige veilingmeester die ontzettend snel kan praten. In WRC 5 heb ik het gevoel dat de Co-Driver, zowel de mannenstem als vrouwenstem is ingesproken door zo iemand. Tijdens het racen geeft de co-driver instructies over de bochten, maar die man/vrouw praat zo snel.. Het is soms om gek van te worden. Het nadeel is dan ook, dat ik hem amper versta en dat ik soms de tweede bocht in rijd en hij nog over de eerste bocht praat. Ik heb dan soms ook mijn geluid uit gezet, omdat ik gek werd van al dat gepraat.

Het is jammer dat de co-driver praat als een veilingmeester, want het overschaduwd hoe lekker de motoren ronken. Door een bocht scheuren klinkt heerlijk, maar ook het remmen en daarna gas geven geeft een geweldig geluid. Het geluid is dan ook prima op dit gebied, maar de co-driver zorgt ervoor dat dit plezier soms wordt weggenomen.

Online, Career of Single?

In sommige race games is er een gebrek aan game modes. In WRC 5 is dit niet het geval. In WRC 5 kan je ervoor kiezen om single races te doen, career, online en zelfs een gehele training in de Rally School.

Single Races is waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Hierin kan je even voelen hoe de game werkt, speelt en of je het snel onder de knie kan krijgen. Je kan kiezen uit een breed scala van teams, maar ook gebieden. Zo kun je in Polen racen, maar ook in Portugal. Het is leuk om dit te doen, want zo kan je ook beter worden in alle gebieden, voordat je in de Career mode springt. Blijk je toch moeite te hebben met het toch wel wat hoge instapniveau, dan kun je beter daarna eerst doorgaan naar de Rally School.

Wat WRC 5 echt goed doet, is een tutorial geven in de vorm van een Rally School. Hier leer je alles. Hoe je moet stoppen, een handrem bocht moet maken of om de juiste lijn te volgen en dat in de aangegeven tijd. Het is een perfecte plek om te leren, maar de Rally School is soms moeilijker dan een race zelf. Als je namelijk niet de aangegeven lijn in het begin kan volgen, zit je al op 0% completion daarvan. Dit houdt in dat je het over moet doen. Zo heb ik de handrem bocht oefening wel 15 keer moeten doen om hem uiteindelijk te halen. Dit was best frusterend, omdat in de race dit prima ging op mijn eigen manier. Wel heb ik veel nieuwe dingen geleerd, dus het is zeker niet onhandig om de Rally School te doen, maar hou er rekening mee dat de Rally School meedogenloos is.

Dan de Career Mode. Waarschijnlijk zul je in deze mode de meeste tijd besteden. Je begint met het maken van je character, je naam en je land. Daarna krijg je les 1 van de Rally School, deze zal deels bepalen welk niveau je kan spelen. Daarna krijg je drie aanbiedingen van teams. Je moet goed kijken welk team het beste bij jou rijstijl past. Rij je voorzichtig of liever wat agressiever? Aan jou is de keuze. Het nadeel is dat de Career Mode niet echt diepgang kent. Geen interviews, maar gewoon rally’s aan elkaar geplakt en waar jij jezelf omhoog schopt naar de WRC, want je begin eerst in WRC-J(unior). Het schademodel is heel interessant in deze mode, maar ik kan me alleen maar bedenken hoe geweldig een uitgebreide career mode zou zijn in deze game.

De online mode is ook goed gedaan. Waar in de echte game je geen idee hebt waar je staat in de ranking door de race heen, start je in de online mode met iedereen tegelijk. Dit zorgt niet voor een botsende boel (Ja, ik heb het tegen jou GTA), maar je rijdt tegen ghosts. Hierdoor weet je hoever je achter staat, maar is er geen mogelijkheid tot het dwarsbomen van elkaar. Je hoeft je dus alleen maar zorgen te maken over je eigen rijstijl. Hier houdt wel de multiplayer op. Er zitten geen online kampioenschappen in bijvoorbeeld. Het is jammer dat het er niet in zit, maar de multiplayer op dit moment doet al veel zaken goed.

De graphics in deze game zijn af en toe schitterend en af en toe belabberd. De graphics in WRC 5 zijn totaal niet te vergelijken met andere Current-Gen racers. Soms zijn de graphics echt van een te laag niveau. De races in Polen waren bijvoorbeeld prachtig, de gebieden en de landschappen zagen er prachtig uit, maar de landschappen in Finland vielen ontzettend tegen. Tijdens regen, sneeuw en mist worden de graphics alleen maar minder. De weather effects die het zo geweldig doen in de gameplay, zorgen voor een verminderde graphics prestatie, waardoor het soms lijkt of je kijkt naar een Playstation 3 game.

De auto’s zijn er mooi en prima uit voor de Current-Gen, daarom voelt het soms zo misplaatst als ik zo mooie auto in gebied zie die 3x zo lelijker is. Hier zie je dat het budget niet al te groot was voor WRC 5. De graphics vallen een beetje tegen en er had veel meer in gezeten als daar wat meer geld of tijd in was gestoken. Het kan er misschien ook aan liggen dat de game op zoveel platformen gemaakt wordt en je als ontwikkelaar niet wilt dat er teveel verschil tussen de games zit. Who knows.

screenshot_wrc5_ford-m-sport_rally-guanajuato-mexico_01

WRC 5 is een game waarvan je moet houden of van moet leren houden. De gameplay is van hoog niveau, ondanks dat het winnen wat makkelijk is. Het plezier in de game wordt soms wat ontnomen door je co-driver die zoveel praat, dat je oren er vanaf vallen als je een headset op hebt. De graphics zijn niet van al te hoge kwaliteit, maar kunnen ermee door als je niet teveel hecht aan graphics. Er zijn genoeg game modes om je uren bezig te houden en dat zorgt ook voor het plezier in deze game, naast de gameplay. De multiplayer is goed uitgewerkt, maar de Career mode mist zijn diepgang, waardoor het veel van hetzelfde wordt.

WRC 5 is een game voor elke rally liefhebber een must have en voor elke race gamer die iets anders wil ook een aanrader. WRC 5 is nu te koop voor de Playstation 4, Xbox One, Xbox 360, Playstation 3, PC en PS Vita.

Deze review is op een Playstation 4 uitgevoerd.

WRC 5