Home Featured Review: Mechwarrior 5: Mercenaries – Enorm verslavend!

Review: Mechwarrior 5: Mercenaries – Enorm verslavend!

De allereerste Mechwarrior kwam uit in 1989 en is daarmee een van de langst lopende actieve game-franchises en onder de hardcore fans heeft deze serie een solide status. De vraag is of deze fans ook met de nieuwste Mechwarrior net zo enthousiast worden als vroeger en of nieuwkomers zich er enigszins mee kunnen vermaken. Om dit te kunnen bepalen hebben we onze minst soepel lopende redactielid veel te veel van zijn vrije tijd laten stoppen in Mechwarrior 5: Mercenaries.

Het originele Mechwarrior uit 1989 kwam uit in een tijd dat je alle games opstartte vanuit DOS en het is dan ook vrij duidelijk dat de wereld sindsdien niet heeft stilgestaan. Zo communiceren wij nu veel via internet, lopen we allemaal rond met een mobiele telefoon en hebben kinderen van nu meestal geen idee wie Michael Jackson is. Het enige dat sinds 1989 eigenlijk precies hetzelfde is gebleven is het aantal EK-toernooien dat het Nederlands elftal heeft gewonnen…

Mechwarrior zelf zag er, voor die tijd, prachtig uit en werd door spelers en pers met veel punitiviteit ontvangen. Nu waren er in die tijd niet zo veel Mech-games en waren we misschien al erg snel verwend met minimale middelen, maar dat neemt niet weg dat de Mechwarrior-serie geen impact heeft gehad op de gaming industrie. Dit heeft vooral te maken met de verslavende combinatie van actie en management gemixt met sterke RPG-elementen.

Waar je in de meeste Mech-games alleen maar schiet op alles wat beweegt, is het in Mechwarrior zaak om een sterke organisatie neer te zetten. Hierbij zal je gedwongen worden na te denken over de economische kant van het bezitten van ‘Battlemechs’ en is het handig geconcentreerd de mech-markt te betreden. Met jouw Battlemechs kun je vervolgens missies aannemen en voltooien. waarbij jij je meteen verbonden voelt met jouw werknemers en mechs.

Groots, maar klein

Mechwarrior 5: Mercenaries speelt zich af in 3015 tijdens de ‘Third Succession War’, waarbij je als een onervaren Mech-vechter gedwongen wordt om een groep van huurlingen bij elkaar te krijgen. Deze groep zal je moeten onderhouden op allerlei manieren, met als doel een grote rol te kunnen spelen in de oorlog. Het leuke is dat het verhaal zich uitvouwt tot langer dan 30 jaar na het begin van de game en je daardoor een lange tijd verbonden zal voelen met het reilen en zeilen van jouw bedrijfje.

Ondanks je enorme inzet, ben je uiteindelijk maar een klein onderdeel van een enorm conflict en daar zit ook een groot deel van de kracht van Mechwarrior 5: Mercenaries. De schaal van de uiteindelijke wereld voelt enorm en het is knap van ontwikkelaar Piranha Games om je zowel een groots als nietig te laten voelen. Bij aanvang zijn de gebeurtenissen inmiddels al een hele tijd aan de gang en bij het einde van de game zal het universum waarin het zich afspeelt nog lang vol de nodige problemen zitten.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je bij veel games starten aan het begin van een conflict, om vervolgens de gamewereld te verlaten wanneer het conflict ten einde is, waardoor jij je vaak de hoofdpersoon voelt in het hele gebeuren. Dat kán leuk zijn, maar het kan soms een groter effect hebben wanneer je uiteindelijk maar een klein onderdeel bent van iets enorm groots. Dat wil niet zeggen dat je in Mechwarrior geen groots avontuur meemaakt, integendeel, er is altijd weer wat nieuws te bleven.

Piloten zijn ook verschillende mensen

Er zijn vijf verschillende soorten missies in Mechwarrior 5: Mercenaries: Defense, Assassination, Raid, Warzone en multi-missies. Deze missies worden beschikbaar gesteld nadat je een bepaalde reputatie hebt bereikt en van deze missies krijg je weer een betere reputatie. Tussendoor ben je veel bezig met het repareren van je mechs, het aantrekken en van piloten en het voorbereiden van je materiaal.

Het aantrekken van piloten is op zich niet lastig (als je maar geld hebt), maar ze hebben allemaal zo hun eigen skills. Het is hierbij handig om goed te kijken wat voor effect het eventuele aantrekken van zo’n piloot heeft op de gevechten die je voert met je mechs. Ballistic, energy en Missiles zullen je vuurkracht verhogen, terwijl Shielding inkomende schade tegengaat. Heat Management zorgt daarnaast voor een betere warmteregeling, waardoor de mech zich sneller kunnen verplaatsen door de map. Evasion is ook wel handig, want dat verhoogt de kans dat de mechs bepaalde aanvallen kunnen ontwijken.

Piloten kunnen zich verder ontwikkelen en om je helpen heeft Piranha Games potentiele skills aan de piloten toegevoegd, zodat je vooraf al kunt zien wat voor skill level deze piloot zou kúnnen bereiken. Hierdoor krijg je de mogelijkheid vooruit te denken als het aankomt op recruitment, waardoor je een hogere kans hebt om een aanvullend en sterk ontwikkeld team te beheren op de lange termijn. Naast de piloten moet je ook goed opletten bij de mechs zelf, aangezien je deze ook weer kunt verkopen voor een acceptabele prijs. Als je te lang wacht en bijvoorbeeld veel schade hebt, zal de prijs van zo’n mech snel dalen op de markt. De kunst is om zo’n situatie te voorkomen door in te schatten welke mech straks minder waard is dan je zou willen.

Diamant in de modder

Er zijn 52 standaard mechs beschikbaar in Mechwarrior 5: Mercenaries en deze kunnen ook nog eens variëren qua onderdelen, waardoor je uiteindelijk de keuze hebt uit een flink aantal mechs. Waar je misschien eerder weinig had met zo’n groot metalen gevechtsvoertuig, ga jij jezelf nog eens betrappen op een enthousiaste kreet als je eindelijk die nieuwe mech kunt aanschaffen, jouw beste piloot erin kunt stoppen en deze twee te kunnen zien kontschoppen tijdens gevechten.

De gevechten zelf zijn op zich best spectaculair… als je er oog voor hebt. Nu wil ik niet zeggen dat de game ronduit lelijk is, maar mooi is het ook niet. Dat geeft niet altijd voor zo’n diepe mech-game als deze, maar de teleurstelling zit hem in de toonaangevende beelden van de eerste paar Mechwarrior-games. Nu ben ik mij ervan bewust dat dit relatief is, omdat ik letterlijk flauw had gevallen als je mij de beelden van Mechwarrior 5 had laten zien in 1989. Misschien zijn we wel te verwend na een mech-game als Titanfall 2, maar het is niet helemaal eerlijk. Laatstgenoemde game is nergens zo diep als een echte Mechwarrior-game en deed een beetje hetzelfde met het genre als de Wild Wild Wild West-film met het Western-genre. Het ziet er mooi uit, maar heeft verder weinig te maken met wat de fan van het genre wil.

Toch is het jammer dat we nergens weggeblazen worden, want dit zal nieuwkomers een extra drempel geven om zich eindelijk eens in het mech-genre te storten. Het genre blinkt al niet uit in aantrekkelijkheid, maar een game als Mechwarrior 5: Mercenaries verdient een groter publiek. Als je de mechs zou vervangen door hedendaagse militaire voertuigen, blijft er nog een sterke game over en zou het veel meer aandacht krijgen. De gameplayloop moet even op gang komen, maar is uiteindelijk behoorlijk verslavend. Na zo’n 48 uur komt er helaas een einde aan al het mooi en dat is natuurlijk nog best lang, maar de kans is groot dat je graag nog even verder had kunnen sleutelen aan je bedrijfje.