Home MoviesDVD/Blu-Ray Review: Luther Seizoen 4

Review: Luther Seizoen 4

Idris Elba keert weer terug in de huid van Luther en dit is natuurlijk fantastisch nieuws, want de afgelopen drie seizoenen van Luther waren spannend, intrigerend en vooral geweldig om te zien. Het is daarom ook geen verassing dat er een seizoen 4 is gekomen. Toch is er meteen een opvallend verschil tussen dit seizoen en de vorige seizoenen. De normale run time voor Luther was 4 tot 6 afleveringen, maar seizoen 4 bestaat uit slechts 2 afleveringen. Toch zijn twee afleveringen Luther, beter dan geen afleveringen van Luther, alhoewel dit waarschijnlijk het laatste is wat wij van Idris Elba als Luther zien.

Als je seizoen 3 niet hebt gezien, spoiler alert en voor Seizoen 4 krijg je een kleine spoiler alert. Seizoen 4 gaat verder waar seizoen 3 eindigde. Luther heeft ontslag genomen bij de politiek nadat Ripley op schokkende wijze om het leven is gekomen in seizoen 3. Seizoen 4 gaat verder en Luther krijgt weer te maken met de dood, na dit nieuws rest hem niks anders dan wraak nemen. In seizoen 4 gaat het ook over een seriemoordenaar en Theo Bloom en Emma Lane gaan op onderzoek uit. Uiteindelijk krijgt Luther ook met deze zaak te maken en zit er niks anders op om in te grijpen.

Het is heel fijn voor de Luther fans dat er een vervolg is op seizoen 4, maar seizoen 4 is niet zo geweldig als de vorige seizoenen. Het verlies van Alice Morgan (Gespeeld door Ruth Wilson) in de serie is zonde. Alice Morgan was degene die Luther altijd uitdaagde, nog een tikkeltje gekker was dan Luther zelf. Alice Morgan maakte Luther spannend en zij zorgde vooral dat Luther altijd op het randje speelde. Nu Ruth Wilson andere verplichtingen heeft met ‘The Affair’ en daardoor Alice Morgan niet kan spelen, zorgt het ervoor dat Luther als karakter minder spannend is en de nieuwe vrouwelijke tegenspeelster (Laura Haddock) van Luther zorgt nooit voor de chemie die Ruth Wilson en Idris Elba hadden.

De serie heeft alle elementen die een Luther seizoen geweldig maken, er zit een mysterieuze moord in, een persoonlijk probleem dat Luther heeft, een vrouwelijke tegenspeelster en Luther zijn strijd met de politie. Toch voelt alles in seizoen 4 niet als een geheel en soms voelt het wel als een overdosis en dat je als kijker weinig tijd hebt om adem te halen. Om alles wat Luther goed maakt in 2 uur te stoppen, is bijna onmogelijk. Hierdoor komt seizoen 4 ook niet lekker uit de verf en bleef ik met een rare nasmaak achter toen het seizoen was afgelopen. Ik wil niet zeggen dat het seizoen slecht is, want dat is het absoluut niet, er zit genoeg actie en drama in waardoor het toch lekker wegkijkt. Alleen voelt seizoen 4 te kort en te vol, waardoor ik niet met een tevreden gevoel het Luther avontuur achter mij laat.

Het verhaal staat gelukkig wel als een huis en dat is ook erg fijn, want daardoor blijf je toch deze twee afleveringen kijken. Je wilt weten wie deze seriemoordenaar is en wat hem drijft. Dat is wat seizoen 4 van Luther ook zo sterk maakt, het spannende en mysterieuze achter de seriemoordenaar en wat hij gaat doen en wie zijn volgende slachtoffer is. Daarom blijft seizoen 4 toch een guilty pleasure, omdat het verhaal toch zo spannend is en je niet weet wat er gaat gebeuren. Luther blijft een larger than life personage en hij blijft een bad ass eerste klas in seizoen 4. Toch voelt het alsof ik te weinig Luther heb gehad in seizoen 4, maar dat ik wel een overdosis heb gehad van wat elk seizoen zo goed maakte. Het seizoen is een fijne afsluiting van alles wat wij in de afgelopen seizoenen hebben gezien, maar het had uitgestrekter gekund en het had iets meer diepgang mogen hebben. De cast voelt wat leeg aan zonder Ruth Wilson (Alice Morgan) en de nieuwe tegenspeelster Laura Haddock is geen geweldige vervanging. Daarnaast zorgt de afwezigheid van Ruth Wilson voor een minder spannende Idris Elba. Het verhaal staat wel als een huis, waardoor Luther seizoen 4 toch een fijne serie is om te kijken. Al met al is seizoen 4 niet het beste seizoen en had ik zelf op een langer en sterker seizoen gehoopt, maar als je van Luther houdt is seizoen 4 een must buy, ondanks als zijn minpunten.