Home Featured Review: Let’s Sing Queen – Iedereen geniet, behalve de buren

Review: Let’s Sing Queen – Iedereen geniet, behalve de buren

Queen, wie is er niet mee opgegroeid? Zelfs de meest onwetende persoon op aarde kan een aantal van hun liedjes meezingen. Daarnaast kwam er nog niet zo lang geleden een prima film uit over deze band en zijn hun songs bovenaan vele ‘beste-allertijden-lijstjes’ te vinden. De karaoke-achtige muziekserie ‘Let’s Sing’ wijdt een volledige game aan de muziek van Queen en dat klinkt op papier best logisch. Als redelijke Queen-liefhebber mocht ik kijken of er ook een bak plezier te behalen valt.

De eerste hit van Queen kwam uit in 1973 en sindsdien heeft de Britse band behoorlijk naam gemaakt met allerlei geweldige hits. Zelf ben ik 40 jaar, maar de meeste Queen-songs zijn van voor mijn tijd. Toen zanger Freddie Mercury in 1991 overleed aan de gevolgen van aids, was ik nog maar 11 jaar, maar thuis werd de muziek van de band er met de paplepel ingegoten. Toch heb ik uiteindelijk minder met de beginjaren van de band, terwijl mijn favoriete Queen-album ‘The Miracle’ is.

Ontwikkelaar Voxler SAS heeft een gevarieerde lijst opgesteld van hele bekende Queen-songs, aangevuld met een aantal minder bekende nummers. Uiteraard is men niet vergeten ‘Bohemian Rhapsody’ aan deze lijst toe te voegen, want dit is voor veel mensen al een reden deze zang-game aan te schaffen. Het is immers regelmatig de nummer één in vele ‘beste-allertijden-lijstjes’ van menig radiozender. Enorme hits als ‘Under Pressure’, ‘We Will Rock You’, ‘Radio Gaga’ en ‘Another One Bites The Dust’ ontbreken gelukkig ook niet. Natuurlijk kan iedere muziek-fan uiteindelijk zeuren om een Queen-song die er niet bijzit en dat is eigenlijk een compliment aan de band. Er zijn zo achterlijk veel hits gemaakt door deze band, dat je bij een collectie altijd weer geweldige nummers mist. Voor mijzelf is het in deze Let’s Sing het briljante ‘The Miracle’ dat enorm gemist wordt.

Let's Sing Queen - Nintendo Switch

Queen en de niet zo enthousiaste buren

Let’s Sing Queen volgt de Let’s Sing-formule trouw en registreert netjes de toonhoogte van je gekrijs. Voor Let’s Sing-veteranen zal hier verder niets schokkends plaatsvinden en komt alles meteen vertrouwd over. Oude Guitar Hero-spelers zullen de gameplay ook snel herkennen, al moet ik eerlijk toegeven dat ik het plastic guitaartje van de Rock Band- of Guitar Hero-serie behoorlijk gemist wordt. Het zingen kun je doen met een USB-microfoon, mocht je die nog hebben liggen. Gelukkig ben ik nog steeds in het bezit van een heuse Guitar Hero-microfoon, maar je kunt eventueel ook je headset of je telefoon gebruiken om te zingen. Dat laatste is een aanrader om te doen met acht spelers tegelijk, maar met de coronamaatregelen is dat officieel natuurlijk niet mogelijk. Gelukkig is dit typisch zo’n game die geen tijd kent en je met toekomstige thuisfeestje nog wel eens uit de kast zal pakken.

Meezingen….ik bedoel meeblèren met liedjes van Queen doe ik al jaren, maar nu pas kwam ik erachter dat ik er bij vele nummers behoorlijk naast zit. Meestal komt er snel een Queen-song op de radio en kunnen de buren het geluid best aan, maar met deze game hebben we een goed aantal dagen keihard allerlei hits van de Britse band ‘moeten’ meezingen en sindsdien heeft men alle ramen en deuren dichtgedaan. Graag denk ik zelf dat men gewoon jaloers is en stiekem aan zou willen schuiven, maar dan moeten ze toch echt even wachten tot de corona voorbij is.

Eigenlijk is dit een bijzonder leuke game om te streamen, maar na het bekijken van mijn behaalde scores ben ik van mening dat het online tonen van mijn ‘zangkunsten’ de game geen voordelen op zal leveren. Overigens registreert de game alleen maar jouw toonhoogte en let het verder niet op wát je zingt. Bij ‘I Want To Break Free’ kun je net zo goed ‘Bla Bla Bla Bla Bla’ of ‘Een Hond Met Een Fiets’ zingen. Een maat van mij neuriet zichzelf door elk nummer heen en Let’s Sing Queen vindt dat allemaal prima.

Let's Sing Queen - Nintendo Switch

Met de echte videoclips!

Tijdens het zingen krijg je op de achtergrond de originele videoclips te zien van Queen en dat is een prettige toevoeging. Uiteraard begrijp ik dat men deze video’s uit een hele oude kast hebben moeten halen, maar de kwaliteit is bedroevend. Natuurlijk weet ik dat deze clips al bijna een halve eeuw oud zijn en dat ze deze nooit hebben opgenomen met HD of 4K-tv’s in gedachten, maar het blijft even slikken om naar een paar bewegende blokjes te moeten kijken. Er zal uiteindelijk een aardig bedrag op tafel zijn gelegd om die muziekvideo’s, samen met de songs, te mogen gebruiken, maar het is duidelijk dat daar al het geld is heengegaan.

Nu zou ik mij erg druk kunnen gaan maken over de lage kwaliteit video’s, maar het begrip wint uiteindelijk, want het lijkt mij ook onnodig veel werk om voor elk liedje een nieuwe clip te schieten. Het aantal liedjes is voor de Let’s Sing-serie ‘normaal’ en de manier waarop alles gepresenteerd wordt ook. Weet alleen dat je Let’s Sing Queen niet als een game moet benaderen, maar als Karaoke-tool, want je speelt verder niets vrij of boekt geen vooruitgang. Alle nummers staan gelijk al voor je klaar en die kun je alleen of met andere mensen zingen. Het is allemaal weinig vernieuwend, maar het doel van de game is meer dan duidelijk: niet zeuren, gewoon lekker zingen!

Let's Sing Queen - Nintendo Switch

Let’s Sing Queen doet alles wat het belooft en dat is het. Verwacht geen speciale informatie rondom de band of leuk aangeklede menuutjes, maar zing gewoon mee met de bekende en minder bekende nummers van Queen. De videoclips zijn stokoud en zien er niet uit op je grote 4K-tv, maar dat mag de pret niet drukken. Zing alleen of met een grote groep vrienden (of vijanden) en laat je buren weten dat jij op zijn minst Queen kan meeneurien. De banden met je buren wordt er niet beter op, maar jij zult er in de komende jaren af en toe best veel plezier mee hebben.