Home Featured Review: Kill It With Fire – Spinnen krijgen hun verdiende loon!

Review: Kill It With Fire – Spinnen krijgen hun verdiende loon!

Juist op het moment dat ik compleet bang ben voor de spinnen in Grounded, komt ontwikkelaar Casey Donnellan Games met een game waarbij je spinnen met veel plezier kunt doden. In Kill It With Fire krijg je allerlei wapens tot je beschikking, waarbij de nadruk lijkt te liggen op de therapeutische werking van het met wraak verpulveren van spinnen. Maar weet de game lang te boeien?

Terwijl Grounded bij mij een heuse arachnofobie aan het ontwikkelen is door de speler kleiner dan de spin te maken, laat Kill It With Fire mij achter een kleine spin aanrennen met een shotgun. Met harde knallen en een luid geschreeuw leeg ik de shotgun op de inmiddels levenloze spin. Mijn vrouw legt haar hand op mijn schouder en probeert mij te kalmeren door op rustige toon te zeggen: ‘Het is over, Jos… het is over!’ Heel voorzichtig pakte ze mijn controller uit mijn handen en zodra ik mijn handen vrij heb barst ik op haar schouder in huilen uit. Terwijl de tranen over mijn wangen rollen, laat mijn vrouw mij weten dat het niet mijn fout is.

Bovenstaand verhaal is op waarheid berust, al is het ietwat gedramatiseerd. In Kill It With Fire probeer jij je een weg te banen door een huis, terwijl je opzoek bent naar spinnen. Deze kunnen bijvoorbeeld in dozen zitten of in een laatje van een bureau. Zodra je een spin ziet begint er een spannend muziek te spelen totdat je de spin hebt omgelegd. Ondanks de muziek wordt de game nergens echt spannend en dat is ook niet het doel geweest van de ontwikkelaar. De uitwerking van het idee lijkt sterk op zo’n VR-game, waarbij je alledaagse dingen probeert te doen, maar alles wat je beetpakt een rotzooi wordt. Dit soort games zijn grappig van opzet, al vergaat de fun vaak al na een korte speeltijd. Kill It With Fire is precies zo’n spel, allen speelde ik het zonder VR-helm.

Voorspelbaar

Er zit wel wat variatie in qua wapens en spinnen, maar ondanks dat de game je probeert te verrassen blijft het allemaal erg voorspelbaar. Zo zit er bijna in elk bureau wel een spin in een laatje en heb je verder weinig te vrezen. Na verloop van tijd worden de set-pieces steeds absurder en loop je rond met bijvoorbeeld ninja sterren of kun je met explosieven de spinnen opblazen. Het probleem van Kill It With Fire is dat de spinnen je nergens echt lastigvallen of schade toebrengen. Hierdoor wordt de hele boel erg snel saai en krijg je steeds minder het idee met gevaarlijke wezens te maken te hebben. Het gevolg hiervan is dat de spannende muziek steeds ongepaster en vervelender wordt.

Misschien is deze game ideaal voor mensen met een arachnofobie en erg bang zijn voor spinnen die je sowieso niets doen. Nu hebben we in Nederland weinig te maken met dodelijke spinnen, maar in Australië zou deze game helemaal aan kracht verliezen. Het is leuk om even door de kamers opzoek te gaan naar deze achtpotige wezens, maar als ze zelf totaal geen bedreiging zijn krijg je steeds meer het idee een dierenbeul te zijn. Nu ga ik er vanuit dat dit niet de opzet van de ontwikkelaar was en dat we hier gewoon met vermaak te maken hebben.

De graphics zijn soms effectief, maar vooral ongeïnspireerd en kaal. Dit is een nadeel, maar wel gebruikelijk bij dit soort games. Misschien ben ik niet de juiste persoon voor games die je niet zo serieus moet nemen en heb jij bakken vol plezier met Kill It With Fire. Het begin liet mij spelen met mijn opkomende arachnofobie, maar omdat de spinnen helemaal niet gevaarlijk zijn in Kill It With Fire, ben ik inmiddels weer bang voor de reusachtige gedrochten in Grounded.