Home Gaming Review: Hitman Definitive Edition

Review: Hitman Definitive Edition

Om Hitman is de afgelopen tijd veel te doen geweest, het was namelijk onduidelijk wie de IP Hitman zou oppakken. Nu is Hitman gelukkig weer terecht bij een nieuwe uitgever en kunnen we daarom genieten van deze absolute, volledig complete Hitman game. Hitman kwam in 2016 al uit en heeft al meerdere uitgaves gehad, maar deze uitgave moet de meest complete ooit zijn. Zo heb je de base game, alle DLC en de Patient Zero Campaign. Maar is Hitman het in 2018 nog steeds waard om aan te schaffen?

De content

Een Definitive Edition, het zat er aan te gamen nadat Hitman al eerder een Game of the Year editie gehad, maar die was nooit fysiek uitgekomen. Deze Definitive Edition dus wel en je krijgt er ook nog is een mooie steelbook bij. Daarnaast zit in de game alle content die in jaar 1 zat, de zes contracten die het verhaal vormen in de game en die je meeneemt naar Parijs, Marakech, Sapienza en ook Japan. Daarnaast kan je ook nog die plekken bezoeken door de kleine campaign Patient Zero die ook bij de GOTY editie zat. Het zijn twee leuke campaigns om te spelen, vooral omdat elk contract iets anders van je vraagt. De ene keer zal je veel meer moeten infiltreren in de kring van degene die je moet vermoorden, terwijl je de andere keer de ober kan zijn die iets in het drankje doet van degene die je moet vermoorden. De levels bieden genoeg variatie, ondanks dat het wel vaak hetzelfde is. Je moet je verkleden als iemand anders, je infiltreert, je kijkt naar het patroon van degene die je moet vermoorden, je wacht een paar keer, schakelt zijn mensen om hem heen uit of laat de moord op een ongeval lijken. Er zijn tal van mogelijkheden om een contract aan te pakken, maar toch voelt het soms alsof je hetzelfde aan het doen bent, ondanks dat het anders is.

De Patient Zero campaign is dus veel van hetzelfde qua level design, maar degene die je moet vermoorden zijn weer anders, waardoor toch je aanpak weer anders wordt. In de Patient Zero campaign ga je achter een moordlustige cult aan. Aan jouw de taak om door de verschillende locaties te gaan om deze cult tegen te houden met jouw geweldige vermomming en moord skills. Daarnaast zitten er nieuwe outfits in de game, waardoor je jezelf kan vermommen met de raarste outfits and nobody dangerous will notice you!

Ondanks dat Hitman 2 jaar oud is, ziet de game er nog steeds geweldig uit. Nog steeds ben ik verbaasd dat Hitman zoveel mensen op beeld kan brengen (vooral in het level Marrakech) en dat de game nog steeds zo soepel loopt en goed eruitziet. Daarnaast zorgt de Xbox One X er ook nog is voor dat de game er prachtig uitziet in 4K. Het enige is dat de game niet stabiel op 60fps kan lopen, je kan er namelijk voor kiezen dat de game stabiel op 30fps loopt of dat de game schommelt tussen 20 en de 45 fps. Dit is een gemis en misschien ook wel het enige waarin je kan zien dat de game uit 2016 komt. Maar zelfs voor 2018, ziet Hitman er nog steeds watertandend uit.

Voor wie is deze game?

De vraag die ik me stelde met de Definitive Edition was voor wie deze game nou was. Is het een game voor nieuwkomers, is het een game voor mensen die het 1ste seizoen al een keer gespeeld hebben? Het antwoord is simpel. Deze game is voor de nieuwkomers die ergens op een of andere manier Hitman gemist hebben of alleen de eerste episode hebben gespeeld toen het gratis was. De Patient Zero campaign is namelijk ook los verkrijgbaar voor mensen die de game al hebben, dus op zich is een nieuwe versie kopen niet nodig. Dus, ben je nog niet bekend met Hitman? Koop deze versie! Met alle content erin krijg je het meest waar voor je geld namelijk.

Irritaties in de gameplay

Soms kan alleen de AI nog steeds een beetje dom zijn. Zo was ik op ene missie in Colorado. Ik werd uiteindelijk ontdekt door een paar soldaten, maar de soldaten die precies 50 meter verder stonden lieten me gewoon doorlopen in mijn vermomming, terwijl ik wel compromised was. Dit is raar, want uiteindelijk zou mijn signalement toch al lang en breed bij iedereen bekend moeten zijn? Daarnaast reageren sommige wachters wel weer heel realistisch op me, terwijl sommige ook de raarste dingen doen. Dit is soms wat inconsequent, maar doet niet perse afbreuk aan de geweldige Hitman ervaring.

Wat verder nog ten tafel komt

Je zal ongeveer 25 uur bezig zijn als je alle missies wilt voltooien en nog veel meer uren als je echt een sluipmoordernaar wilt zijn en ongezien alles wilt doen, zonder andere mensen te doden, behalve je doelwitten. Als je dat eenmaal gedaan hebt, heb je ook nog contracten die je kan doen die door de ontwikkelaar zelf zijn gemaakt of door de community. Er is een ontzettend grote mate van content en dat is fijn, omdat Hitman dus eigenlijk nooit af voelt en er altijd wel wat te doen is. Tuurlijk kan het na een tijdje repetitief worden, maar dit is ook een game die je af en toe oppakt als je zin hebt om even een uur lang te plannen hoe je drie doelwitten uitschakelt op zo een stil mogelijke manier.

Hitman Definitive Edition is de meest complete Hitman ervaring tot nu toe. Een fysieke box met alle DLC die er ooit is uitgekomen voelt als een geweldige en complete ervaring. Deze game voelt heerlijk aan en speelt heerlijk weg, ondanks zijn mankementen in de AI en soms de lange laadtijden en het gemis van 60FPS op de Xbox One X en PS4 Pro.  Toch is deze game voor iedereen aan te raden die de afgelopen twee jaar onder een steen heeft geleefd en nog nooit Hitman heeft gespeeld of voor mensen die gewoon de game fysiek in hun kast hebben willen staan. Dus, nog geen Hitman in huis? Ga dan even snel de Definitive Edition halen en vermom jezelf als een ober en zorg ervoor dat je ongezien je doelwitten uitschakelt.