Afgelopen tijd kregen wij de kans om ons onder te dompelen in de wereld van Greedfall, een nieuw project van Spiders, dit is de studio achter The Technomancer, Mars: War Logs en Bound by Flame. De game moest het gat vullen dat er ondertussen een beetje gekomen was na The Witcher en Bioware’s RPGs. Wij gingen los.
Wat meteen opvalt aan de game is de setting, het speelt zich af in een fantasie wereld die geïnspireerd is door de Renaissance periode. Deze periode stond in het echt bol van controverse en zo is het in de game ook. Zo zie je geavanceerde technologieën, cultuur revoluties, magie, slavernij, en meer gekke dingen.
Spelers nemen de rol van De Sardet opzich, deze wordt naar een mysterieus eiland gestuurd om daar te zoeken naar een medicijn voor Malichor, dit is een een dodelijke ziekte die het land teistert. Enige nadeel is wel dat je er veel over hoort, maar niet de gevolgen ziet. Het had wat geholpen voor het gevoel als je daadwerkelijk zou zien wat je dient op te lossen.
Op het eiland vinden we diverse partijen terug, elk van deze heeft zijn eigen doelen. Met alle acties die jij doet op het eiland kan je iets verstoren bij een factie, kijk wel uit dat je niet de verkeerde of je eigen factie tegen werkt, je hebt zomaar een oorlog aan je broek.
Goed, tijdens je tocht ontmoet je diverse karakters die dus bij een factie horen, sommige van deze kunnen besluiten om zich bij je te voegen en mee te gaan op reis. Heel simpel, door het goed te doen bij jouw gaat jouw band met de factie omhoog.
Wat natuurlijk niet kan ontbreken zijn de gevechten, deze zijn even wennen maar werken wel. Zo heb je magie aanvallen, deze gebruiken Mana en bouwen Fury op om een sterkere aanval te gebruiken. Dan zijn er Melee en vuurwapen aanvallen, deze bouwen ook op en kan je later ook in Fury gebruiken voor een sterkere aanval.
Natuurlijk kan je ook blokken en dodgen, Magie en afstandsaanvallen kunnen niet worden geblokkeerd, wel ontweken. Het is even wennen in het begin, maar als je eenmaal goed wordt in het ontwijken dan kan je elke vijand wel verslaan. Het is ook handig om goed te wisselen tussen wapens, als je voor melee gekozen hebt. Zo is er een zwaard en een soort hamer. De tweede van deze doet meer schade aan armor dan aan leven, en vice versa. Alle karakters, waaronder ook De Sardet, beschikken over een laag armor. Magie aanvallen hebben hier geen last van, Fury aanvallen halen een flinke hap armor weg. En uiteindelijk de vijanden zonder armor gaan logischerwijs sneller dood.
Okey, na wat gevechten en wat diverse missies kan je je wat gaan verdiepen in het progressie systeem van de game. Er zijn drie opties om te levelen, Abillities, Traits en talents. Onder Talents verstaan we dingen als Charisma en Intuitie, dit resulteerd weer in opties voor gesprekken. Dan is er Lockpicking, wat voor zich spreekt, handig om kisten open te maken. En in het systeem vinden we natuurlijk traditie getrouw Crafting en Science, deze zijn nodig om potions te maken of je uitrusting te verbeteren. Goed, dat in een noten dop. Het werkt helaas in het echt wel wat anders.
Vanaf het begin van de game liep ik achter de feiten aan, je wilt namelijk meer en je krijgt eigenlijk niks. Dialoog opties zijn uiterste handig in de gesprekken in de stad, dus heb je punten nodig in Charisma. Maar zodra je dus naar het eiland gaat is het handig om punten te gebruiken in het craft gedeelte. Het is best lullig als je zonder kom te zitten. Maar de puntverdeling gaat vrij traag en voor mijn gevoel onlogisch.
Het advies dat ik kan geven is, lees goed en bedenk wat je wilt doen of nodig hebt. Het is onmogelijk om de punten goed te verdelen in het begin en daardoor dien je dus echt de juiste, voor jouw, keuzes te maken. Ik heb betere progressie systemen gezien, deze is echt niet voor mij gemaakt.
Dan wordt de game gesierd door de bondgenoten, deze werden al aangekondigd in een Companions Trailer, Spiders liet ons daar al weten dat als je geen aandacht aan je bondgenoten geeft of niet snel genoeg hun missies voltooid ze je kunnen verlaten.
En dit komt sneller dan je denkt, zodra je op het eiland komt vliegen de persoonlijke missies je om de oren en reis je naar de uithoeken van het land. Er zitten genoeg missies in de game, na de persoonlijke missies heb je ook nog de zijmissies en het hoofdverhaal.
Verder heb je in de game dus de beschikking over 5 bondgenoten, elke komt van een factie buiten je eigen factie om. Het is niet mogelijk om deze bondgenoten te beïnvloeden of iets te doen met hun progressie. Het enige dat je kan doen is met ze praten en zorgen dat hun uitrusting goed is.
Door te kiezen voor een bondgenoot van een bepaalde factie krijg je ook weer wat meer opties in een missie, soms zelfs een kleine ruzie als je per ongeluk de verkeerde mee neemt.
Al met al is Greedfall een heerlijke ervaring en een brengt het je op mooie plaatsen. De game is stabiel en had bij mij dan ook vrij weinig last van bugs of andere gekke dingen. Zoek je momenteel een RPG waar je even lekker je ei in kwijt kan, haal dan zeker Greedfall in huis.