Home Gaming Review: FIFA 16, zoals voetbal hoort te zijn

Review: FIFA 16, zoals voetbal hoort te zijn

Waar velen al een review hebben gelezen over FIFA liet die van ons toch even op zich wachten, is het luiheid? Nee zeker niet, ik bleef gewoon te lang hangen in een game modus en dan kan je geen goede review schrijven. Maar vandaag gaan we hem dan toch schrijven want ik heb me mening wel klaar.

Om me heen en in party’s is het gevloek niet minder geworden, nee het is misschien wel meer dan bij FIFA 15. Iedereen moest toch zijn eigen stijl los laten. Want met lange halen snel thuis voetbal kom je er niet meer. De voetbal simulatie is veranderd naar wat ik vind een goede pot voetbal, waar je echt moet nadenken voor je wat doet. Je kan niet meer blindelings een bal een trap geven en hopen dat die snelle voorspeler er wel even heen knalt. Nee, hier worden duels uitgevochten, verlies je eens de bal, paas je hem verkeerd in, of nog erger je schiet hem zo scheef dat de buren hem terug vinden in hun tuin. FIFA heeft vernieuwt, en HOE.

Lastiger, maar ook beter?
Waar deze fifa inlevert op snelheid is hij ook lastiger te bespelen dan de voorgaande delen. Laten we van achteruit beginnen. Het verdedigen werkt eigenlijk nog hetzelfde als voorheen, enkel als je nu de knop voor jagen in druk zal hij hem niet automatisch afpakken, je zal nu zelf moeten kiezen voor een sliding of staande tackle en deze ook nog eens op het juiste moment timen. En pas op met je staande tackle, want ook hier als je te lang aan ze shirt hang gaat hij gewoon liggen. Dit heeft mij overigens al een paar penalty’s gekost. Wel is het voordeel nu, dat als je een sliding maak en je mis de speler om wat voor reden dan ook, jouw speler sneller opstaat en met het spel doorgaat. Kortom, het werkt even anders en is dus best wel wennen.
Het middenveld sla ik even over want dat zit eigenlijk naar mijn mening wel goed en is niet heel veel over te vertellen, wel kan ik je wat vertellen over het aanvallen. Waar EA het AI heeft aangepast van je spelers, dit was al te merken op de Gamescom demo die ik speelde, maar nu ik de game zelf ervaar, je merkt gewoon dat spelers wat sneller de diepte zoeken, iets beter vrij lopen. Het is allemaal nog niet zo vlekkeloos maar het begin is er. Hier kan straks een slag gemaakt worden. Als je dan eenmaal tikkend naar voren ben gekomen en je sta voor die goal, wil je scoren ook. Het schieten is wat lastiger gemaakt, maar niet geheel moeilijk. Het is gewoon een kwestie van zorgen dat je je linker pookje(hiermee mik je) de goede kant op richt. Bij mij gaan de ballen nog veel door het midden maar er komt een moment dan gaan ze gewoon weer in de kruising. Ik ben hier wel tevreden mee. Ik miste toch vaak de diepgang van spelers die niet onder mijn controle stonden. Nu dit er is loopt mijn spel al veel soepeler.

FIFA-16-defending

Is er dan niks slechts?
Helaas, de game is niet geheel fantastisch. Ik mag graag als één prof een carrière starten om zo de droom te leven die je in het echte leven nooit had. Starten bij je favoriete club, uitgeleend worden, furore maken en terug keren en dan de held van je club worden, wie wil dat nou niet? Nou, waar wedstrijden, waarbij je het het hele team onder controle heb nog lekker weg spelen, veranderd het spel aanzienlijk als je maar één speler onder je hoede heb. Ik heb voor het gemak een spits gemaakt en speel bij mijn club. Nu lijken al mijn spelers ineens alles kwijt wat ze kunnen. Er word geen man voorbij gespeeld door de computer, het is balletje breed, balletje kwijt. Als ik de bal vraag moet ik het veelal alleen opknappen. Dit was helaas vorig jaar al zo, en hierin is dan ook helaas niks in verbeterd. Wat ik wel erg leuk vind is de mogelijkheid om je speler te trainen. Deed je dit voorheen door dingen in de wedstrijd vrij te spelen, kan je nu ook vijf verschillende aspecten trainen. Dit zijn de oefeningen die je eigenlijk altijd zie voor een wedstrijd alleen hangt er nu wat vanaf. Behaal je een hoog cijfer dan stijgt je speler meer op de aspecten waarop getraind zijn. Dit is voor mij een leuke afwisseling en laat een stukje progressie zien in de carrière.
Om even bij één prof te blijven, neem Pro Clubs. Dit is mijn favoriete gamemodus, ik hou ervan om samen een briljante aanval op te zetten en de club naar het kampioenschap te leiden. Hierin is toch echt helemaal niks veranderd. Ik heb het gevoel dat deze modus geheel is gekopieerd uit FIFA 15. Je behaal nog steeds je verdiensten uit de wedstrijden die je speel. Buiten de club wedstrijden om heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan een invalwedstrijd. Nu is het net als voorgaande jaren helaas zo dat de meeste mensen die een invalwedstrijd spelen niet weten wat samenwerken is, of compleet gestoord in het veld lopen. Nee, ik zoek nog steeds naar de perfectie in deze game modus.

maxresdefault

To Draft or not to Draft?
De meest gespeelde gamemodus uit FIFA is denk wel Ultimate Team, nergens word zoveel tijd ingestoken als het bouwen van het perfecte team. Kwamen er vorig jaar op de Xbox al de legends bij, hebben we dit jaar een nieuwe modus in een modus, Draft. In Draft krijg je per positie vijf keuzes, dit kan varieren tot de grootste sterren tot een normale speler. Aan jouw de keuze, ga je voor de hoogste rating of gaat het om de chemistry. Ik heb enorm genoten van de potjes die ik speelde, heb een single player en een online draft geprobeerd en allebei brachten mij enorm veel uitdaging. Ik kreeg een x aantal gouden pakjes cadeau voor mijn overwinningen, helaas niet de titel kunnen behalen. Mocht je verliezen, dan ben je af en dien je opnieuw een team samen te stellen, dit kost je dan of 15,000 munten of 300 FIFA points. Het is noodzakelijk de juiste keuze te maken en zover mogelijk te komen. 4 wedstrijden en je heb de jackpot te pakken.

image.img1_