Home Featured Review: Craftlands Workshoppe

Review: Craftlands Workshoppe

Als je mij in het ‘echte leven’ een organisatie laat opbouwen, zal je zien dat ik absoluut niet ver kom. Dat in tegenstelling tot mijn ‘digitale leven’, want daar maak ik succesvolle organisaties aan de lopende band. Figuurlijk dan natuurlijk, want voor een beetje organisatie zou je anders een gigantische lopende band moeten hebben. Hoe dan ook; voor Craftlands Workshoppe ging ik maar weer eens aan deze lopende band zitten en ik wil jou graag het een en ander vertellen over mijn ervaringen.

Het begon ooit met het opzetten van een stad in Sim City, en nog steeds wordt ik met veel liefde herdacht door de bewoners ervan. Dat terwijl (digitale) supporters van verschillende clubs vaak met een gepaste traan terugdenken aan de ongeëvenaarde successen in de Football Manager-games. Voor de niet echt bestaande kinderen in Theme Park is geen pretpark zo plezierig als die van mijn pretparken-franchise. Verder heb ik regelmatig aan het roer gestaan van meerdere criminele organisaties, maakte ik een aantal ziekenhuizen winstgevend en bezat ik een drukbezocht pizza-restaurant.

Je begrijpt dat ik blijkbaar een heel druk digitaal leven heb en in games amper meer over straat kan lopen, zonder dat npc’s op mijn handtekening azen of met mij op de foto willen. ‘Meneer Vis, lach even in het cameraatje van mijn telefoon. Dank u wel voor het winnen van de Champions League, als Vitesse-supporter had ik nooit verwacht dat mijn cluppie de cup met de grote oren zou winnen.’ Gelukkig kan ik zo nu en dan mijn computer uitzetten om weer even wat privacy en rust te hebben. Dan kan ik soms echt intens genieten van een wandeling over de echte straat, waar ik mij een beetje kan terugtrekken in de anonimiteit.

Mijnen en craften

Kijk, het doodnormale leven in Craftlands Workshoppe is net als ergens anders, maar de vrede wordt nogal verstoort door het verschijnen van magische portals. Nu hoeven portal op zich geen probleem te zijn, want ook met die dingen heb ik bakken vol ervaring opgedaan in de afgelopen 40 jaar. Het probleem hier is dat maar één persoon weet hoe je deze dingen moet gebruiken en laat nu juist die persoon zijn verdwenen. Daarnaast houdt hij alle voordelen voor zichzelf en laat hij een workshop achter. Gelukkig kan ik gebruik maken van deze verlaten workshop en daar de boel naar mijn inzichten te laten draaien.

Wat dan moet gebeuren is even logisch als verslavend: mijnen en craften! Het zoeken van de juiste materialen en bronnen en daar nieuwe dingen van knutselen is al vermakelijk genoeg, maar deze kan ik zelf gebruiken óf verkopen in mijn zelfgemaakte winkel. Daar zit dan ook gelijk de kracht van deze game, want er zit enorm veel genoegdoening in een tevreden klant, want tevreden klanten leveren weer veel geld op. Het helpt ook het eiland waar ik nu mijn winkel heb opgezet, want waar het eerst een trekpleister was voor een groot aantal mensen, ligt het instromende toerisme volledig op zijn gat. Aan mij de taak hier verandering in te brengen en tegelijkertijd mijzelf in leven te houden, terwijl we ook nog eens de portal-gast in de gaten moeten houden. Druk, druk, druk.

Blijkbaar word het werk mij wat te veel in mijn snelgroeiende business en besluit ik wat medewerkers in te huren. Gelukkig is dat een mogelijkheid, al is dat natuurlijk niet gratis. Misschien is het een idee om spullen in bulk te gaan verkopen aan schepen, zodat de handel flink wat harde pegels oplevert. Het kan allemaal en de uitwerking geeft voldoening, waardoor het niet snel een vervelende bezigheid wordt. Mijn personeel vergaart gelukkig ook ervaring, want na verloop van tijd levelen ze up, waardoor alles een stuk effectiever gaat.

Potjes en blauwdrukken

Ondanks al mijn succes in de digitale wereld kan ik meestal niet beloven dat de financiële kant van mijn organisaties altijd in orde is, maar gelukkig heeft Craftlands Workshoppe daar een systeem voor bedacht: verschillende potjes! Zo hoef ik mij nooit zorgen te maken dat ik geld uitgeef aan het loon van mijn medewerkers, terwijl ik dan geen inkopen meer kan doen. Of andersom. Dat wil niet zeggen dat ik niet alsnog platzak kan worden, maar het is allemaal erg overzichtelijk in beeld gebracht. Overigens kan ik niet zomaar wat bouwen, want eerst zal er een blauwdruk gevonden moeten worden voordat ik iets in elkaar kan knutselen. Gelukkig zijn deze niet altijd moeilijk om te vinden en nodigt het mij uit om een beetje te exploren.

Blijkbaar kan ik deze blauwdrukken kopen in verschillende winkels, maar ik kan ze ook krijgen na het voltooien van verschillende opdrachten. Hierdoor bestaan mijn dagen vooral uit het vergaren van materialen, het in elkaar zetten van producten, deze verkopen aan klanten en het aanschaffen van nieuwe blauwdrukken. Dan is het fijn dat er ook opdrachten zijn om te voltooien, want dat brengt de nodige afwisseling. Gelukkig geeft Craftlands Workshoppe je de vrijheid alles naar eigen inzicht te doen en neemt de game je zo min mogelijk bij de hand.

Nadat ik een bepaald aantal producten van een bepaalde blauwdruk heb verkocht kan ik de absolute meester worden van dat blauwdruk. Hier heb ik wel een fabriekje gevonden, waar ik mijn medewerkers hard heb laten werken. De bewoners van het eiland zijn blij met het werk en daarnaast helpt het ook met het toerisme weer te op gang te zetten. Zelf kan ik mijn zuurverdiende centen ook spenderen aan de kapotte bruggen op het eiland, waardoor ik weer nieuwe plekken kan bereiken. Daarnaast zou ik het ook kunnen uitgeven aan nieuwe skills en zo zie je dat ik zoveel mogelijk winst moet behalen uit mijn verkochte producten. Het lijkt bijna het echte leven wel.

Graphics en geluid

Craftlands Workshoppe ziet er erg schattig uit en na verloop van tijd begon ik de vrolijke stijl bijzonder te waarderen. Alles heeft veel kleuren en er is veel aandacht besteed aan de totale ervaring, waarbij er geen plekken zijn die er uitzien alsof het niet daar hoort te zijn. De manier waarop medewerkers aan de slag gaan met de door mij gemaakte producten en winkel geeft het hele geheel een boost aan de mogelijkheid mij helemaal in te leven.

De geluiden zitten nergens in de weg, maar de muziek is verder niet memorabel en heb ik na verloop van tijd mijn eigen muziek maar aangezet. Zo is Doe Maar een absolute aanrader om op de achtergrond te draaien tijdens een speelsessie. Gelukkig doet de tegenvallende muziek niet af aan het feit dat de gameplay verslavend, uitdagend en vermakelijk genoeg is om veel uren te steken in deze titel.

Craftlands Workshoppe ziet er schattig uit en heeft een verslavende gameplayloop, terwijl de kleine beetjes verhaal goed zijn geschreven. Het is nog maar een Early Acces-game, maar het is nu al een topper. Dat maakt mij erg benieuwd naar de weg die tussen nu en de daadwerkelijke release van de game zal worden ingeslagen. Als pc-gamer móet je deze game zeker eens uitproberen.