Home Gaming Red Dead Redemption Switch Review

Red Dead Redemption Switch Review

Red Dead Redemption werd een tijd geleden aangekondigd. Ja dat hoor je goed. In 2023. De game is namelijk al makkelijk verkrijgbaar voor de Xbox, maar voor Switch eigenaren en Playstation eigenaren was dit een stuk lastiger. Daarom maakt Red Dead Redemption een comeback op deze platformen. Zelf ben ik een gamer die de eerste keer Red Dead Redemption heeft gemist en eigenlijk nooit terug ben gegaan om de game te spelen. Daarom mocht ik in deze review kennis maken met John Marston en Red Dead Redemption.

Laten we beginnen met hetgeen waar iedereen het over heeft gehad, de graphics van deze port. Rockstar’s inspanningen om Red Dead Redemption te remasteren voor de Nintendo Switch voelen enigszins teleurstellend aan. Het spel draait in de docked-modus op 1080p en in de draagbare modus op 720p, maar verder is het in wezen hetzelfde als de oorspronkelijke release uit 2010. De graphics tonen hun leeftijd en samen met de mechanics gedateerd aan, vooral in vergelijking met recentere titels van Rockstar (Red Dead Redemption 2!). Logge bewegingen van personages, frustrerende besturing tijdens het paardrijden en eigenaardige physics zorgen ervoor dat de game niet speelt als een game van vandaag de dag. Dat is wat teleurstellend, maar wel te verwachten van een een op een port. Echter vinden wij het zonden dat Red Dead Redemption niet de volledige remake heeft gehad.

Hoewel de besturing misschien verouderd is, blinkt Red Dead Redemption uit op het gebied van schiet- en gevechtsmechanismen. De introductie van de dead-eye, waarmee je de tijd kunt vertragen voor precies richten, voegt diepgang en spanning toe aan vuurgevechten. Het schieten voelt krachtig aan, met elke kogel die een impact heeft. Dit zorgt ervoor dat dit gedeelte van de game nog steeds geweldig aanvoelt en dat het maar blijkt dat deze game in 2010 zijn tijd ver vooruit was. Weinig games uit die tijd hadden het gevoel wat Red Dead Redemption had als het gaat om het gevoel van wapens.

Een van de sterke punten van Rockstar ligt in het ontwerp van de open wereld, en Red Dead Redemption is daarop geen uitzondering. Het verkennen van het uitgestrekte landschap, het afdwalen van het hoofdpad voor zijmissies en premies, is zowel boeiend als lonend. De hoofdmissies bieden een sterke verhaal, indrukwekkende personages en indrukwekkend acteerwerk, wat de tekortkomingen van het spel in vergelijking met de GTA-serie compenseert. De soundtrack is ook geweldig en is eigenlijk beter in mijn ogen dan Red Dead Redemption 2…

Ondanks deze positieve punten is Red Dead Redemption uiteindelijk een product van zijn tijd. Hoewel het in 2010 misschien een wonder was, laat de release van 2023 iets te wensen over. De stabiele 30 fps framerate is acceptabel, maar personagemodellen en animaties voelen verouderd aan. Het stevige prijskaartje van 50 euro voor een port van een 13 jaar oud spel roept vragen op, vooral wanneer kopieën van de oorspronkelijke Xbox 360-versie voor een fractie van de prijs verkrijgbaar zijn. In een gaminglandschap waar remasters verbeteringen bieden voor een fractie van de prijs, voelt de prijs van Red Dead Redemption ongerechtvaardigd. Deze port had in onzen ogen voor veel minder in de winkels moeten liggen.

Toch moeten wij het de Nintendo Switch meegeven dat de game er op de Switch goed uitziet. De game ziet er, zoals hierboven al gezegd, uit als een game uit 2010, maar met de hardware van de Switch is het gewoon heel erg tof om de game te spelen in bed, op je handheld, ondanks dat de assets er soms minder uitzien.

Wat Red Dead Redemption onderscheidt van hedendaagse titels is zijn geweldige karakters, verhaal en wereld. Het schrijven van het spel en acteerprestaties trekken spelers in de wereld en creëren een diepgaand gevoel van onderdompeling. Personages komen tot leven en elke stemacteur levert een heerlijke prestatie. De geweldige cutscenes en momenten van emotionele diepgang tillen het naar grootsheid op het gebied van verhalenvertelling. Door deze geweldige manier van vertellen heb ik spijt dat ik deze game pas 13 jaar na dato aanraak.

De open wereld biedt tal van activiteiten die verder gaan dan het hoofdverhaal. Het aangaan van zijmissies brengt je in contact met intrigerende personages met hun eigen verhalen. Bezoek lokale gelegenheden om deel te nemen aan poker, five-finger fille, of daag lokale pistolenhelden uit voor een snel duel. Toch voelt deze open wereld wat leeg aan in vergelijking met Red Dead Redemption 2. Het is daarom een stuk lastiger om van RDR 2 naar RDR 1 te gaan.

Toch wordt de leeftijd van het spel op sommige gebieden duidelijk. De gameplay kan onhandig aanvoelen bij het proberen van ogenschijnlijk eenvoudige taken zoals het openen van een kist, dankzij onnauwkeurige besturing op de Switch. Schieten vanaf paarden, zelfs met automatische richtondersteuning, blijkt uitdagend. Het schietsysteem van het spel, hoewel bruikbaar, mist de verfijning van modernere titels. Het zoeken van dekking kan soms frustrerend zijn en zelfs eindigen in een fataal einde voor jouzelf in bepaalde gevechten. Het gevoel van wapens, zoals hierboven vermeld, blijft altijd geweldig.

Het ontbreken van multiplayer kan sommigen teleurstellen, maar dit wordt gecompenseerd door de toevoeging van het verhaal van Undead Nightmare. De multiplayer was destijds geweldig, maar het is logisch dat zij dit uit de game hebben gehaald. Gelukkig is Undead Nightmare een geweldige en enge toevoeging aan een al geweldige, maar verouderde game.

Samenvattend is Red Dead Redemption ongetwijfeld een van de beste games ooit gemaakt. Red Dead Redemption neemt jij mee naar een andere tijd en biedt een verhaal aan waar jij in meegesleept wordt. De karakters, missies en het einde is in totaal een emotionele rollercoaster die zijn weerga niet kent. Dit verhaal zorgt ervoor dat eigenlijk alle negatieve punten van de game er soms even niet toe doen. Toch zijn verouderde elementen, zoals het dekking zoeken, het besturen van je paard en de graphics soms een tegenvaller, zeker voor het prijskaartje van 50 euro. Voor mensen die Red Dead Redemption een warm hart toedragen is dit zeker een game om in huis te halen of als je, net zoals mij, de game nog nooit had gespeeld. Echter is dit niet een game die je direct zal hoeven te halen als je deze game gewoon weer een keer wilt spelen. Dan willen wij jou aanraden om te wachten tot de welbekende, budgetbak.