Home Gaming Ratchet and Clank: Rift Apart op PC krijgt ondersteuning voor DirectStorage 1.2 GPU Decompression

Ratchet and Clank: Rift Apart op PC krijgt ondersteuning voor DirectStorage 1.2 GPU Decompression

by Mark van Truijen

Ratchet and Clank: Rift Apart zal later deze maand worden uitgebracht voor de pc, en gezien het feit dat het werd aangeprezen als een showcase-release voor de PS5 om de krachtige nieuwe hardware van de console te demonstreren, hebben velen zich afgevraagd hoe veeleisend de vereisten op pc zullen zijn en hoe de technologie van de poort eruit zal zien.

Onlangs werden de systeemvereisten onthuld voor de pc-poort van Rift Apart, waarbij werd bevestigd dat een SSD niet vereist zal zijn bij minimale instellingen, wat velen verraste gezien het feit dat Insomniac herhaaldelijk benadrukte in de aanloop naar de lancering van het spel op de PS5 dat het niet zou hebben gewerkt zonder de SSD van de console.

Het lijkt er echter op dat Rift Apart gebruik maakt van andere technieken om te helpen met streaming en laden. In een recent gepubliceerde Steam-post die inmiddels is verwijderd (via ResetEra), legde Nixxes Software, de ontwikkelaar van de pc-poort, uit dat Rift Apart op de pc het eerste DirectStorage 1.2-spel zal zijn met ondersteuning voor GPU-decompressie, waardoor “een hogere bandbreedte mogelijk is voor het streamen van assets van opslag naar de grafische kaart.”

“Om snelle laadtijden en directe overgang tussen dimensies mogelijk te maken, moet het spel in staat zijn om assets snel te laden. DirectStorage zorgt voor snelle laadtijden en GPU-decompressie wordt gebruikt bij hoge grafische instellingen om assets op de achtergrond te streamen tijdens het spelen,” aldus senior lead-programmeur Richard van der Laan. “Traditioneel wordt deze decompressie afgehandeld door de CPU, maar op een bepaald punt heeft het voordelen om dit door de GPU te laten afhandelen, omdat dit een hogere bandbreedte mogelijk maakt voor het streamen van assets van opslag naar de grafische kaart. We gebruiken dit om snel hoogwaardige texturen en omgevingen met een hoog detailniveau te laden.”

Hoofdprogrammeur Alex Bartholomeus voegde toe: “DirectStorage is ontwikkeld om optimaal gebruik te maken van de snelheid van snelle PCIe NVMe SSD’s, maar de technologie is ook compatibel met SATA SSD’s en zelfs traditionele harde schijven. Dit betekent dat Ratchet and Clank: Rift Apart op de pc dezelfde technologie kan gebruiken voor het laden van gegevens, ongeacht het opslagapparaat in je systeem.”

Ratchet and Clank: Rift Apart vereist geen SSD bij minimale instellingen, maar het spel beveelt er wel een aan voor de meeste presets. Het vereist ook ongeveer 75 GB vrije opslagruimte.

Ratchet and Clank: Rift Apart wordt op 26 juli uitgebracht voor pc. Lees onze review van de PS5-versie hier.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x