Home Gaming Psychonauts 2 Review

Psychonauts 2 Review

In 2005 kwam Psychonauts uit, een de game werd heel erg goed ontvangen door critici en fans. Helaas hebben we daarna heel erg lang moeten wachten op een vervolg, maar 16 jaar later kunnen we eindelijk gaan genieten van Psychonauts 2. De game verschijnt vanaf 25 augustus voor Xbox One, Playstation 4, PC, Xbox Series S/X en wij hebben de game mogen voorzien van een review, die je hieronder kunt gaan lezen!

De game vertelt het verhaal van Raz ( Razputin Aquato ) en zijn droom om aan te mogen sluiten bij de International Psychic Espionage Organization, genaamd Psychonauts. Helaas blijkt nu dat deze organisatie in gevaar is, de leider niet meer hetzelfde is sinds hij gekidnapt is, en wat nog erger is, er zit een spion in het hoofdkwartier van de Psychonauts! Raz moet zijn superkrachten gaan gebruiken om deze spion te gaan stoppen voordat deze het geheime plan uit kan voeren. Dit geheime plan behelst seriemoordenaar Maligula uit de dood te laten herrijzen, zodat zij weer aan het moorden kan gaan.

Superkrachten

Om vooruitgang te boeken in Psychonauts 2 zal je veel verschillende superkrachten nodig hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om telekinese te gebruiken, maar je kunt ook vuurballen maken met Pyroblast of verschillende dingen in vuur en vlam zetten, waarmee je vijanden het leven zuur maakt. Je kan ook de mogelijkheid gebruiken om te zweven met een bepaalde superkracht en nog veel meer, maar deze krachten speel je allemaal vrij wanneer je verder komt in het verhaal.

Verschillende werelden

Als Raz zijnde ga je door verschillende werelden heen en zal je vele missies moeten voltooien. Het grootste gedeelte van de game zal je doorbrengen in het hoofdkwartier van de Psychonauts, waar je de mogelijkheid krijgt om je vaardigheden te upgraden (hierover lees je straks meer). Ook zal je vanuit het hoofdkwartier op missies worden gestuurd om het op te nemen tegen het kwade. Je gaat met je psychische krachten verschillende hoofden in om te kijken wat er in dat koppie omgaat. In de hoofden van mensen krijg je verschillende levels te zien, waar je alles zal moeten geven en alle krachten moet gebruiken, die je tot je beschikking hebt.

Upgrades

Waar ik het net al eerder over had is de mogelijkheid om je krachten te upgraden. Dit kan door middel van verschillende Psi Cards te vinden. Heb je acht Psi Cards, dan kun je die inwisselen voor een extra upgrade punt. In het begin zal je aan 1 punt genoeg hebben om je vaardigheden te upgraden, maar hoe verder je komt hoe meer punten je nodig zal hebben. Je kan ook extra upgrades krijgen door 100 hologrammen te vinden. In elk level zal je een aantal hologrammen tegen komen die je op kan nemen en dan later kan inruilen voor upgrade punten. Ook zal het zo zijn dat je per voltooide missie een extra upgrade punt krijgt.

Geld

Je zal in de game ook geld tegenkomen, dat je uit kunt geven aan upgrade-spullen, genezende lolly’s, en speciale badges. Deze badges zullen zorgen dat jouw aanvallen een bepaalde kleur krijgen of zelfs een extra mogelijkheid aan de aanval toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanzetten van de vampier-badge, waardoor je bij aanvallen van vijanden zorgt dat je eigen kracht weer aangevuld wordt. De mogelijkheden zijn flink en er is voor ieder wat wils.

Platform Game van hoogste niveau

Ik heb al heel lang geen game meer gespeeld die zo leuk was en zo fijn speelde als Psychonauts 2. De game is in het begin niet zo heel moeilijk maar hoe verder je komt, hoe stressvoller de opdrachten zullen worden. Daarnaast worden de collectables veel moeilijker om te veroveren. Wat ook leuk is, is dat je in de game ook verschillende mini-games kan gaan ondernemen om je missies te voltooien. Zo zal je in één keer in een 2D wereld zitten, waar je moet springen over obstakels om sneller te zijn dan degene die je volgen en als eerste over de lijn moet komen voor een prijs. Ook is er een mini-game waarin je in een flipperkast zit en moet proberen de grootste prijs te pakken te krijgen. De game is heel divers en heeft veel afwisseling, waardoor er altijd weer wat leuks te doen is in Psychonauts 2.

Replay

De game heeft ook een grote replaywaarde, want je zult in het begin niet alles kunnen verzamelen of bereiken (denk aan hologrammen en collectables). Na het verkrijgen van nieuwe abilities kun je weer op plekken komen die je eerder niet kon bereiken en loont het dus om even terug te gaan naar eerdere levels. Dit gaat vrij makkelijk, want in het hoofdkwartier krijg je tijdens de campaign de mogelijkheid om terug te gaan naar verschillende werelden, die je eerder hebt betreden om daar dus alles te behalen wat eerder niet gelukt is. Dit zorgt ervoor dat je alles uit de game wil halen wat er in zit.

Het wachten op de nieuwe Psychonauts is de moeite waard geweest, want wat heeft Double Fine Productions hier een topper van een game neergezet! Psychonauts 2 speelt heerlijk, heeft goede humor en ziet er ook nog eens prachtig uit. De afwisseling tussen de missies en mini-games is perfect gedaan, waardoor je niet het idee hebt constant met hetzelfde bezig te zijn. Psychonauts 2 is een topper geworden van het hoogste niveau.