PC-gamers in Europa probeerden in 2020 meer genres en gaven meer geld uit aan videogames, blijkt uit een onderzoek van het internationale gamingmerk MY.GAMES. Sinds het begin van de wereldwijde lockdowns hebben de pc-spelers van MY.GAMES in Europa elke dag anderhalf uur extra gespeeld. Gamers verhoogden ook hun uitgaven, waarbij 30% onthulde dat ze in 2020 meer hebben uitgegeven aan games en in-game-aankopen dan in 2019.
56% van de ondervraagde gamers onthulde ook dat ze nieuwe genres hadden uitgeprobeerd. De meest populaire genres van games waren Shooters, MMORPGS en Strategy, waarbij gamers hun speeltijd voor elk genre verhoogden.
In het VK heeft lockdown ertoe geleid dat meer dan de helft van de ondervraagde spelers meer tijd heeft om games te spelen. 37% van de spelers gaf aan dat ze in vergelijking met 2019 minstens twee uur meer per dag konden spelen. Britse gamers keken ook meer tv en films online dan andere Europese landen, waarbij 39% van de Britse respondenten hun kijktijd in 2020 verlengde vergeleken met 28 % van Europa als geheel.
De enquête werd uitgevoerd door MY.GAMES, met meer dan 68.000 pc-spelers van over de hele wereld. De resultaten toonden aan dat spelers wereldwijd 25% meer tijd besteden aan het spelen van games, 15% meer tijd aan andere hobby’s, en ook de tijd die ze met familie en dierbaren doorbrengen met 21%. De respondenten waren spelers van de grootste pc-titels van MY.GAMES, waaronder Warface, Revelation, Skyforge, Conqueror’s Blade, ArcheAge, Perfect World, LOST ARK, Crossfire en Para Pa.
“Na zo’n turbulent jaar is het opwindend om te zien welke positieve effecten videogames hebben op onze spelers”, zegt Vasily Maguryan, CEO van MY.GAMES. “We zijn er trots op al onze spelers een kans te bieden om plezier te hebben en te ontspannen op de door hen gekozen platforms. Hoewel we hopen op een positiever 2021, weten we dat onze games een uitlaatklep zullen blijven bieden voor iedereen om te ontsnappen en plezier te hebben. “
2.700 spelers uit Europa namen deel aan de enquête en vonden 2020 begrijpelijkerwijs een moeilijk jaar. Meer dan de helft van alle ondervraagde Europese spelers worstelde tijdens wereldwijde lockdowns. 55% van de respondenten noemde 2020 “saai”, “teleurstellend” of “verschrikkelijk”.
Hoewel het jaar een uitdaging was, hebben velen in heel Europa het meeste uit de situatie gehaald. Een kwart van de Europese spelers gaf aan meer tijd voor zichzelf en hun hobby’s te hebben, waarbij 21% een nieuwe hobby of activiteit leerde. Gamers begonnen ook voor hun gezondheid te zorgen. In Duitsland begon 21% van de spelers meer te lopen, terwijl in Frankrijk 14% van de Franse gamers hun lichaamsbeweging verhoogde tijdens lockdown.
De spelersenquête van MY.GAMES komt voort uit de november-enquête over de geestelijke gezondheid van de merken. Het bedrijf lanceerde de enquête om meer te weten te komen over de geestelijke gezondheid van gamers en ervaringen met cyberpesten. Gesteund door de liefdadigheidsinstelling IGDA en non-profitorganisaties Take This en de Fair Play Alliance (FPA), onderzocht het onderzoek hoe de geestelijke gezondheid van gamers werd beïnvloed door de gebeurtenissen van 2020.