Home Gaming Paper Mario: The Thousand Year Door Review

Paper Mario: The Thousand Year Door Review

Mario is en blijft een geweldige franchise. Vorig jaar verscheen er al een remake van de game Super Mario RPG die alweer stamde uit het Super Nintendo tijdperk. Dit jaar kregen we van Nintendo een andere remake van een klassieker die eerder al verscheen op de Gamecube en dat was Paper Mario: The Thousand Year Door. De game is precies 20 jaar geleden verschenen voor de Nintendo Gamecube en nu opnieuw verschenen voor de Nintendo Switch. Wij hebben de game uitgebreid gecheckt voor jullie en hieronder kun je onze bevindingen lezen!

De Paper Mario serie zijn een andere soort games dan dat je gewend bent van de standaard Mario games. Paper Mario 64 en Paper Mario: The Thousand Year Door zijn naast wat je gewend bent van platform Mario games namelijk RPG’s. Er zijn na deze twee titels nog een paar Paper Mario games verschenen maar die haalden het niveau van de eerste twee delen zeker niet.

De gameplay van Paper Mario: The Thousand Year Door staat na 20 jaar nog steeds als een huis. De game heeft een paar kleine veranderingen ondergaan maar is over het algemeen een regelrechte remake van de game die 20 jaar geleden is verschenen. Heb je de game vroeger al eerder gespeeld dan weet je precies wat je moet verwachten. Heb je de game nog niet gespeeld dan leg ik hieronder nog even wat uit over het verhaal.

In dit deel van de Paper Mario games neem je plaats in de schoenen van Mario die samen met Princess Peach een nieuwe schat vind. Deze schat is te vinden achter de Thousand Year Door. Om deze Thousand Year Door te openen is het de bedoeling dat er zeven sterren worden gevonden om daarmee deze deur te gaan openen. Helaas word ( zoals te verwachten ) Princess Peach ontvoerd. Ditmaal niet door Bowser maar door Grodus die speciale plannen heeft met onze geliefde prinses.

Mario moet dus de zeven sterren gaan zoeken en dit gaat hij niet alleen doen maar met meerdere karakters die in de wereld zich bij je aan gaan sluiten. Deze karakters hebben naast dat ze in de gevechten speciale functies hebben ook in de wereld waarin je rond kan lopen ook allemaal verschillende functies. Zo heb je Goombella die meer informatie heeft over verschillende karakters en hoe je verder moet komen en kun je met Yoshi een flink stuk zweven. Dit zorgt er dus voor dat als je niet verder komt moet gaan kijken welke karakters er nodig zijn voor bij welk onderdeel. Zo kan Mario zich ook veranderen in een papieren vliegtuigje om zo te zweven en verdere oppervlakken te bereiken. De mogelijkheden zijn groot.

De game is ook op een goede manier vereenvoudigd. Zo moest je bij de Gamecube versie altijd wisselen van hulp karakters via het menu. Nu is er een handig partner wiel die zorgt dat je met één druk op de knop kan wisselen van partner dus dit zorgt dat je sneller kan schakelen.

Wat ook een goede verbetering is de grafische upgrade die de game heeft gekregen. De details springen van het scherm af en alles is haarscherp vormgegeven.

Een minpunt is dat de game helaas draait op 30fps in plaats van de Gamecube versie met 60fps. Wat dan wel weer een voordeel is is dat deze game turn based is dus maakt het niet heel veel uit en heeft het niet veel invloed op je speelervaring.

De soundtrack van de game is ook opnieuw ingespeeld maar is er ook een keuze om naar de vroegere soundtrack te luisteren. Wat ook een voordeel is voor de jongere gamers onder ons of voor de mensen die het fijn vinden is dat de game ook in het Nederlands speelbaar is. Ook is er in deze titel de mogelijkheid voor snel reizen. Dit lost ook op dat je soms veel en lang terug moet reizen om één bepaald dingetje te verkrijgen.

Paper Mario: The Thousand Year Door was vroeger al een van de beste RPG’s die te verkrijgen was en dat is nu 20 jaar later nog steeds van toepassing. De gameplay staat als een huis en de game heeft ook een hoop verbeteringen met zich meegekregen zoals snel reizen, Nederlandse teksten en het partnerwiel waardoor deze titel al een stuk fijner aanvoelt als de game van vroeger. De game is en blijft een must play en instant classic.