Home Gaming Overwatch Review

Overwatch Review

Als groots fan van Blizzard en Team Fortress 2 kon ik natuurlijk alleen maar uitkijken naar de nieuwe shooter van Blizzard genaamd overwatch. De grote vraag was natuurlijk “Gaat Overwatch beter worden dan Team Fortress 2?”. En hoewel de meningen hier waarschijnlijk flink over verdeeld gaan zijn is het voor mij een volmondig JA!

Overwatch speelt zich af in de toekomst, in deze toekomst word de mensheid bedreigd door robots wat de “Omnic Crisis” wordt genoemd. Om deze ondergang te stoppen heeft de VN een organisatie opgezet genaamd “Overwatch”. Het lukt de Overwatch om de robots te verslaan en blijft daarna nog bestaan om de vrede op aarde te bewaren. Echter naar 30 jaar valt Overwatch uit elkaar wat leid tot ex-agenten over de hele wereld die elkaar bevechten.

Dit is gelijk een van de mooie dingen aan Overwatch, want hoewel het een multiplayer only spel is en er dus helemaal geen single-player in zit, heeft Blizzard wel zo ontzettend veel moeite gestoken om een goed verhaal neer te zetten door middel van character lore en cinematics (die trouwens weer ouderwets Blizzard goed zijn!) Je merkt ook aan alles dat ondanks dat het niet de stijl is van Blizzard zijn eerdere spellen dat het wel een Blizzard spel is. Aan alles zie je de liefde die in het spel is gestoken, of dat nou de personages of de levels zijn, het voelt allemaal zo ontzettend fijn aan!

Hanamura

Combat
Uiteindelijk blijft Overwatch natuurlijk een shooter en is de combat dus hoe goed alles eromheen ook is het is super belangrijk dat de combat ook een beetje goed werkt. Met een gerust hart kan ik zeggen dat de combat ontzettend goed is, niet alleen spelen de meeste personages ontzettend lekker weg en voelt iedereen weer verschillend aan, ook de balance is ontzettend goed. Sommige personages zullen uiteraard wat makkelijker of moeilijker zijn om mee te spelen maar uiteindelijk zitten er niet echt champions bij die door helemaal niemand worden gespeeld (hierover later meer).
Naast schieten zijn er ook champions die alleen melee aanvallen hebben, en hoewel dat in sommige spellen vaak een beetje underpowered voelt zijn de melee personages zodanig goed gebalanced dat je ook met deze champions virtuele kont kunt schoppen.

Overwatch-2-1280x720

Game Modes
Ook niet geheel onbelangrijk zijn de game modes, en hoe veel spellen tegenwoordig hangen op de standaard Team Deathmatch met wat capture modes erbij doet Overwatch dit helemaal anders.

Escort
Escort is zoals de naam al een beetje verraad een game mode waarin je een wagen van de ene kant naar de andere kant van de map moet escorteren. Van alle game modes is dit misschien wel mijn favoriete omdat het ontzettend vaak chaotische situaties oplevert en daarmee ook weer geweldige shootouts.

Assault
Assault is een game mode waarin het aanvallende en verdedigende team moeten proberen een punt op de map of te veroveren of te verdedigen. In deze game mode is samenwerking ontzettend belangrijk (in allemaal eigenlijk wel) want anders walst het andere team met gemak over je heen.

Hybrid
Hybrid is een combinatie van Escort en Assault en is verder ook niet heel anders dan deze 2 modes bij elkaar. Wel is het een leuke afwisseling om deze 2 samen te spelen omdat je dan niet de hele tijd hetzelfde hoeft te doen.

Control
Bij control vechten 2 teams over een serie van gebieden waarvan uiteindelijk degene die het meeste van de 3 heeft gecaptured de winnaar is.

Champions
En dan nu de categorie wat Overwatch voor mij beter maakte dan Team Fortress 2, namelijk de Champions. Begrijp me niet verkeerd bij TF2 ben ik ook groots fan van de champions maar ze zijn allemaal zo hetzelfde, bij overwatch daarentegen heb je de keuze uit 21 champions die allemaal een eigen persoonlijkheid hebben en daardoor allemaal ontzettend verschillen aanvoelen en spelen. Dit geeft het spel een nieuw soort diepte die je binnen dit genre niet zo vaak ziet. Als je ooit tijd en zin hebt raad ik ook zeker aan om de cinematics en character lore te gaan lezen want hierdoor krijg je naast een beter beeld van het verhaal overall, ook nog een beter beeld van jou lievelingspersonages

overwatch4-1200x615

Levelen en competitief
Bij de meeste dingen die je doet in Overwatch krijg je xp, hiermee ga je vanzelfsprekend levels omhoog en bij elk level dat je omhoog gaat ontvang je ook een lootbox, in deze lootboxen kunnen verschillende dingen in zitten, dit kan verschillen van simpele currency, sprays die je tijdens het spelen op de muren kunt spuiten, voice lines voor je champions, poses en emotes voor je champions en zelfs een groot aantal skins. Aan de ene kant is dit een van de goede dingen aan Overwatch maar aan de andere kant ook weer niet. Het is awesome dat je zo ontzettend veel customization opties hebt en het gevoel van een legendary skin uit een lootbox krijgen is ook echt awesome. Aan de andere kant is het jammer dat de enige beloningen die je krijgt puur cosmetisch zijn waardoor het levelen soms een beetje lang aan voelt, dit is vooral in de wat latere levels en je al een aantal lootboxen alleen maar sprays en voice lines hebt gekregen, dan voelen de rewards toch een beetje matig.

Gelukkig is er voor de echte die hard speler op level 25 bij de eerstvolgende update de komst van een competitive mode waarin je pas echt kan laten zien hoe goed je wel niet bent met je champions. Jammer genoeg is er op dit moment nog niet super veel over bekend maar zal wel net zo iets zijn als met League of Legends waarmee er dus met ranks zal worden gespeeld. Persoonlijk is dit iets waar ik als toch wel redelijk goede speler (al zeg ik het zelf) ontzettend naar uitkijk omdat je vanuit daar meer met mensen van je eigen niveau gaat spelen die ook allemaal willen winnen zodat ze hun rank niet verliezen.

Overwatch is een geweldige shooter die ondanks dat er geen single player in zit alsnog weet een episch verhaal neer te zetten! Verder is het gewoon ontzettend fun om te spelen en ik denk ook niet dat ik Overwatch de komende maanden neer ga leggen, vooral met de komst van Ranked op de horizon!