Home Gaming Outriders Review

Outriders Review

Als je de afgelopen jaren niet onder een steen hebt gelegen en gewoon lekker shooters gespeeld hebt, dan weet je eigenlijk precies wat je kan verwachten met Outriders. Grote mappen, veel vijanden, genoeg dekking mogelijkheden, loot, skill tree en meer. Outriders laat zich zien als een mix van Destiny en Gears of War. De game probeert een verhaal te vertellen over de mensheid. Helaas raakt dat verhaal een beetje ondergesneeuwd in al het geweld. Ik betrapte me erop dat ik de meeste video’s skipte op het einde. Het duurt dan net wat te lang. Maar als je nou niet voor het verhaal komt, kom dan om te knallen met vrienden. Want dat kan uitstekend in de game.

De game speelt zich af in de verre toekomst en draait, hoe kan het dan ook anders, om de laatste overlevende van Aarde. Deze zijn op een nieuwe planeet, Enoch, terecht gekomen om hier hun nieuwe thuis van te maken. Maar kort na de landing gaat het natuurlijk al mis, Enoch blijkt toch niet heel vreedzaam te zijn en het is ineens taak om te overleven. Door een storm heb jij als Outrider krachten ontwikkeld en daarmee meteen de taak op je gekregen om de vrede te bewaren.

De drive van de game en van de outrider wordt wel goed duidelijk gemaakt in de cutscenes, waar er trouwens echt genoeg van zijn. Je weet waarom je iets doet en wat het verhaal van de planeet Enoch is. Maar goed, heel verrassend is het soms niet. Je praat met wat mensen, doet wat missies, enkel het praten en de interactie met mensen is nou niet van dien aard dat het echt bijzet aan het verhaal.

Voor het verhaal kan je kiezen uit vier classes, Pyromancer, Technomancer, Devastator, en Tricker. Deze komen elk met hun eigen unieke en vernietigende krachten. Van het verschroeien en omtoveren in as met een Pyromancer tot het van dichtbij in elkaar slaan met de Tricker. Het is heerlijk om te zien hoe elke klasse echt zijn eigen speelstijl herbergt en daarmee dus een goeie dynamiek verzorgt met betrekking tot samenspelen met vrienden. Zo kan je bijvoorbeeld vijanden vertragen met de ene om vervolgens een vulkaan uitbarsting onder deze te genereren. De combinaties zijn echt top om uit te voeren. Helaas zijn er vier classes en kan je in co-op maar met zijn 3en spelen. Dat is dan toch wel even jammer.

Naast je krachten zit de game vol met wapens, handpistolen, geweren, shotguns en snipers. Je krijgt alle wapens in een ruime hoeveelheid op je af. In het begin doen de wapens enkel damage, maar naarmate je verder in de game komt, komen er mods beschikbaar voor de wapens. Zo kunnen ze vertragen, bevriezen, refill etc etc. De wapens worden natuurlijk ook steeds sterker en als jij nou dat favoriete wapen gevonden hebt, dan kan je deze gewoon lekker levelen doormiddel van het grinden van resources en het wapen bij je houden. In het begin raad ik aan om gewoon lekker de sterkste van de map te pakken, maar naarmate je verder komt wordt het interessant om de wapens echt te upgraden en de juiste mods te kiezen.

Buiten het levelen van je wapen, verdien je natuurlijk ook persoonlijke ervaringspunten, deze krijg je door het verslaan van vijanden, het voltooien van missies en gewoon het verhaal doorlopen. Elk level verhoogt je stats weer een stukje en dan krijg je een skillpoint om toe te voegen aan de skill tree. Ondertussen weet je al een beetje welke kant je op wilt en kan je dus deze kant volledig uitbouwen en zo de meest krachtigste variant van jezelf worden. Dit heb je ook echt wel nodig. Want buiten dat jij sterker wordt gaat de wereld ook rustig aan omhoog in level. Ze noemen dit World Tier. Deze moeilijkheidsgraad loopt omhoog als jij verder komt in de game, missies doet of veel punten scoor. Zo zal de game steeds een stuk uitdagender worden, maar met deze stijging komen natuurlijk ook hogere beloningen. Het verschilt tussen tier 5 en 9 is in de game dan ook aanzienlijk merkbaar. Het is dan ook bijna een must om samen te spelen in plaats van solo het avontuur aan te gaan.

Dit avontuur kan natuurlijk niet zonder slechteriken en geloof me daarvan zijn er toch genoeg. Er is echt wel nagedacht over de soorten vijanden die je tegenkomt in de game. Van de renners die voor close range combat gaan tot de snipers die je uit cover even flink raken. Er zit zoveel in dat je echt na moet denken over hoe ga je dit gedeelte te lijf. Daarnaast zitten er genoeg mini bazen en echt flinke eindbazen in de game. Sommige dat je denkt, whut hoezo doe ik geen damage. Ik vond persoonlijk de dynamiek in vijanden echt heerlijk. Het blijft soms ook maar komen en dat vind ik echt goud om dan te blijven rammen.

Dit alles behuisd voor sommige in gewoon de game van a tot z spelen en dan begint het pas, na de campaign. Voor de ander is het hele avontuur de game. Maar goed, na de campaign is er natuurlijk nog genoeg te doen, er kan gegrind worden, expeditions gedaan worden. Er zit genoeg in voor je om je daarmee zoet te houden. Er is ook genoeg beloofd door de uitgever voor straks als DLC.

Het begin van de game was voor mij wat lastig, er waren server problemen, je kon niet samen spelen. Maar we zijn nu een maand verder en ik kan alleen maar zeggen dat ik vol plezier de game speel. Elke keer als ik hem opstart geniet ik, het ziet er strak uit, het speelt lekker weg. Als je me zoekt, ik zit op Enoch.