Tegenwoordig is het eerder uitzondering op de regels als je als uitgever niet een van je games opnieuw uitgeeft op een van de nieuwe consoles. Vaak zijn dit games die nog niet zo oud zijn, maar laatst kregen we een game die toch wat wat ouder is dan de normale remake. Het gaat over Outcast: Second Contact, een game oorspronkelijk uit 1999 die het Open Wereld genre eigenlijk heeft opengegooid. Outcast did open world games, before it was cool. Zelf heb ik nooit de game uit 1999 gespeeld en heb ik geen nostalgische gevoelens bij deze game. Dus, is Outcast: Second Contact met een grafische update een game waar normale gamers op zitten te wachten in 2017?
Om deze review goed te kunnen beoordelen heb ik wel gameplay beken van vroeger, omdat ik wel wil kunnen vergelijken of dit een regelrechte port is naar consoles, of dat het echt een update is van de vorige game. Met dit in het hoofd, ga ik verder met de review
Grafische Update
De game heeft een enorme grafische update gehad. De game van 1999 zag er natuurlijk blokkerig uit, waren omgevingen niet mooi vormgegeven en zagen de NPC’s er ook nou niet je van het uit. Echter in deze remake heeft alles een grafische update gehad. Zo zijn de omgevingen uitgebreider, mooier vormgegeven, is de belichting beter en ziet het eruit als een nieuwe game.
Zo als je al kan zien in de thumbnail van de video ziet de gamer er gelikter uit, zit er relief in de stenen van het huis en ziet onze hoofdrol speler Cutter Slade er ook een stuk beter uit. Echter is de game nog steeds simplistisch, het is niet dat deze remake ontzettend veel omgevingen heeft toegevoegd, de omgevingen zijn alleen verbeterd. De game is nou niet echt next gen en tuurlijk kan je dat ook niet verwachten van een game uit 1999 die een upgrade heeft gehad, maar dan had wel de gehele gameplay goed moet zijn en jongens, daar valt echt wat aan te verbeteren.
Waarom voelt dit niet als 2017?
Als ik een game opstart die in 2017 wordt verkocht, verwacht ik een game waar ik mijzelf niet dood aan irriteer en Second Contact heeft zijn goede momenten, dat zeker! De mysterieuze omgevingen, de interactie met de NPC’s die best humoristisch is. Dat soort dingen zijn gewoon goed in deze game, zelfs voor 2017 standaarden. Echter wordt het een stuk minder leuk als je ziet de besturing nog houtiger is dan Sinterklaas. Daarnaast zitten er in Second Contact ontzettend veel glitches en bugs, waardoor er soms irritatie ontstaat die onnodig zou zijn. Zo kwam het wel is voor dat een NPC in een kastje stond. Daarnaast irriteerde het mij mateloos dat als ik bij een verkoper was en iets wilde kopen er bovenin niet stond hoeveel geld ik had. Hoe moeilijk is het om dat te implanteren?
Daarnaast is de voice acting vreselijk en dan overdrijf ik niet. In de filmpjes die ik zag uit 1999 snapte ik dat de voice acting was zoals het was, maar in 2017, met vernieuwde graphics valt de vreselijk ruisende voice acting erg rauw op je dak. Het klinkt gewoon niet als een game die er zo uitziet, zo klinkt. Het is irritant, niet nostalgisch en vooral niet 2017.
Ook het schieten met geweren is direct uit 1999 gehaald, in deze game gebruik je auto-aim, maar je zal eerst moeten wachten tot er om je vijanden een wit vierkantje zit die aangeeft dat je aim gelocked is op je vijand. Dus je zal even moeten wachten tot je kan schieten en soms schiet je ook volledige mis. Gelukkig liggen er in de wereld genoeg kogels, maar het is gewoon frustrerend dat dit mechanisme niet werkt in 2017. Als ik schiet en ik mik goed, wil ik raak schieten, niet de helft ernaast omdat de game zo geprogrammeerd is.
Het verhaal daarentegen is net zoals 1999, je bent Cutter Slade en je bent naar een buitenaardse planeet gestuurd om de wereld te redden. Jij sluit een deal met een van de aliens dat jij hun wereld redt (want je wordt gezien als hun messias) en dat zij jouw helpen met het redden van jouw wereld. Er zijn namelijk drie wetenschappers die in een andere wereld bezig zijn de wereld te redden en jij kan ervoor zorgen dat hun missie wordt voltooid. Het verhaal is dus prima en de conversaties tussen de NPC’s zijn afgezien de glitches, best leuk en interessant, alleen leken de aliens soms eerder op mensen die mij wilden vermoorden, dan vriendelijke aliens die mij willen helpen.
Een game voor de fans, niet voor nieuwe gamers
Heb ik met plezier Outcast: Second Contact gespeeld? Niet echt. Het was wel gaaf om een game te spelen die ontzettend populair was in 1999, maar in 2017 is het geen game voor mij. Ik heb genoeg open wereld games gespeeld en ben zo gewend geraakt aan die vrijheid, dat Second Contact niet voelt als een fijne open wereld game. Daarnaast zijn alle glitches overgenomen uit het origineel en is er eigenlijk alleen een grafische update geweest die de game er net wat mooier uit laat zien, maar nou ook niet geweldig. De besturing is grotendeels hetzelfde, dezelfde irritaties die er in 1999 waren zijn er nog steeds en de animaties zien er vreselijk uit (gelukkig wel in een mooier jasje) en dat is gewoon niet meer acceptabel in 2017.
Moet je deze game kopen als een fan? Absoluut! Moet je deze game kopen als een casual gamer? Alleen als je wilt weten hoe open wereld games zijn ontstaan. Anders zou ik mijn geld ergens anders in steken.