Home Gadgets Oppo Reno 4 Pro Review

Oppo Reno 4 Pro Review

Enige tijd geleden ontvingen wij de nieuwe Oppo Reno 4 Pro, een nieuw flagship model uit de goedkopere Reno serie. Houdt de telefoon zich staande in de wereld vol met smarthphones?

Ongeveer tegelijk met de lancering van de Reno 4 Pro kwamen Samsung en Google met hun nieuwe S20FE en Pixel 5. Het is dan ook zorgen dat je opvalt en je product goed op orde hebt. De Reno 4 Pro is meteen echt anders dan wat we gewend zijn van de grote jongens. Als we kijken naar het scherm is de 90Hz refresh rate meteen iets wat opvalt, het scrollen door je scherm voelt en oogt hierdoor heerlijk strak en soepel. Dit soepele beeld gaat door als je spelletjes opstart of even naar YouTube gaat voor wat video’s, deze filmpjes en snelle veranderingen gaan perfect in elkaar over.

Als we dit combineren met het AMOLED paneel, de refresh rate en de FHD+ resolutie maakt dat de Reno 4 Pro je een geweldig palet geeft aan grafische kracht. De UI van de telefoon is goed vormgegeven, vol kleuren. Je kan deze zo instellen dat je zelf met direct zonlicht nog steeds het scherm kan zien. Wat bij sommige merken weleens te donker werd, is het hier gewoon nog leesbaar. Een klein nadeel is eigenlijk toebedeeld aan mensen die QHD of 4k gewend zijn, deze zullen op het grote 6.55 Inch paneel wat scherpte en details missen.

De Reno 4 Pro bouwt verder op een langlopende trend in design, ben je het design van Samsung gewend, dan kan je je zeker in de Reno vinden. Het valt op gebied van hardware dan ook niet echt op, gelukkig kan je de telefoon nog in diverse kleuropties krijgen, voor dat opvallende tintje. Zo is er de Galactic Blue, welke zoals Oppo het zelf zegt zorgt voor “silky to the touch”, ook is de telefoon vingerafdruk bestendig. Naast dat de telefoon er dus goed uitziet, beschikt de Reno 4 Pro over de nieuwe 5G mogelijkheid.

En wat doen we tegenwoordig het meeste op onze telefoon, foto’s maken. Het is dan ook belangrijk dat er een goeie camera opzit. De Reno 4 Pro  Beschikt over een meer gedegen camera voor de dagelijkse business. Helaas is er nog wel genoeg te winnen.

De camera maakt goeie foto’s in diverse omstandigheden en legt de kleuren daarin ook perfect vast. Het klik en schieten zit er goed in voor deze camera.

Maar, er zit toch wat nare trekjes in. Oppo doet veel op het gebied van AI, daarbij de camera positie een aanpassingen, dit heb je liever zelf in de hand. Het maakt het soms wat irritant bij het maken van foto’s. Je ziet ook duidelijk wanneer een foto is verbeterd door de telfoon of wanneer deze echt realistisch is. Tuurliojk heeft dit voor en nadelen, maar het is jammer dat de telefoon het meteen doet voor je. Althans voor de foto junkies. Neem bijvoorbeeld night mode, in situaties met weinig licht zal je het liefst gewoon de camera normaal gebruiken en de AI gebruiken. Maar door de camera in nachtmode te zetten krijg je ineens een super overbelichte foto en onrealistisch beeld. Het is jammer dat het zo werkt, je wilt toch graag die perfecte foto, ook in het donker.

Verder zitten er genoeg opties in de camera van de Reno 4, sommige opties die je kent van andere telefoons zijn overboord gegooid, dit omdat ze gewoon geen toegevoegde waarde hebben.

Als we dan naar de portret modus kijken is deze toch best indrukwekkend, het object dat je fotografeert is duidelijk en scherp in beeld te brengen, dit zonder gekke wazigheden in beeld. De modes waar Oppo echt enthousiast over is, is de Ultra Steady, als je deze activeert krijg je sublieme resultaten, voornamelijk bij het opnemen van video’s.

Het gene waar ik het meest onder de indruk van ben bij de Reno 4 is het opladen, er zit een ultra fast charger bij, deze laad je telefoon in 15 minuten op naar 60% en een volle telefoon duurt nog geen 36 minuten. Zorg wel dat je geen papier of iets bij je telefoon legt, want deze kan wat warm worden bij opladen, zelfde geldt voor de oplader. Mocht je nou toch een bijna lege batterij hebben kan je kiezen voor de Super Power Saving mode, deze geeft je een uur extra leven vanaf 5%.

Is de Reno 4 Pro de moeite waard om te halen als we deze dan naast de andere, misschien soms duurdere telefoons leggen. De Reno 4 Pro staat zijn mannetje en maakt weinig fouten. Maar is in deze tijd wel iets ingehaald alweer.

Het scherm, de goeie stabiliteit en handeling snelheid, de refresh rate en de camera zijn gewoon goed. Maar maken nou niet heel speciaal. Gelukkig maakt de prijs van de telefoon het misschien nog wel een geduchte concurrent.