De Olympische Spelen Parijs 2024 hebben voor Warner Bros. Discovery een ongekend succes opgeleverd, met recordbrekende kijkcijfers en een enorm bereik over al hun kanalen. In Europa wisten de Warner Bros. Discovery-platformen meer dan 215 miljoen mensen te bereiken, wat maar liefst 40 miljoen meer is dan tijdens de Olympische Spelen Tokio 2020. Met de recente lancering van HBO Max in 25 Europese markten werden deze Olympische Spelen een echte ‘Streaming Olympics’.
Streamingcijfers door het dak
De kijkers grepen massaal naar hun schermen om via HBO Max de olympische magie te beleven. In totaal werd er in Europa maar liefst 7 miljard minuten aan olympische content gestreamd. Het aantal unieke streamingkijkers was zelfs vier keer zo hoog als tijdens Tokio 2020. De drukste dag voor Warner Bros. Discovery was zondag 4 augustus, waarop in Europa 600 miljoen minuten aan content werd gestreamd. Het was de dag van de spannende finale van de 100 meter voor mannen, de gouden medaillewedstrijd tussen Novak Djokovic en Carlos Alcaraz bij het tennissen, de laatste zwemevenementen en de wegwedstrijd voor vrouwen bij het wielrennen.
Deze Olympische Spelen zorgden ook voor een aanzienlijke groei in het aantal streamingabonnees. Al na de eerste vier dagen van de Spelen (van zaterdag 27 juli tot dinsdag 30 juli 2024) werd het aantal nieuwe betaalde abonnees van Tokio 2020 al overtroffen. Over de gehele Spelen gezien steeg het aantal nieuwe abonnees met 77% ten opzichte van Tokio.
Eurosport 1 trekt jongere kijkers
Ook Eurosport 1 deed het in Nederland bijzonder goed. In de periode van donderdag 25 juli tot en met zondag 11 augustus trok de zender bijna 1 miljoen meer kijkers dan tijdens Tokio 2020, met een netto bereik van 5,1 miljoen tegenover 4,1 miljoen tijdens de vorige Spelen. Bovendien wist Eurosport 1 een jonger publiek aan te spreken; de gemiddelde kijker was vier jaar jonger dan het gebruikelijke zendergemiddelde.
Een van de hoogtepunten was de handbalwedstrijd tussen Nederland en Angola op donderdag 25 juli 2024, die met gemiddeld 343.000 kijkers (allen 6+) de Top 30 van best bekeken Eurosport 1-uitzendingen ooit behaalde.
Een ongekende prestatie voor Warner Bros. Discovery
JB Perrette, CEO en President van Global Streaming & Games bij Warner Bros. Discovery, was meer dan tevreden: “Parijs 2024 heeft alle verwachtingen overtroffen voor onze streaming business. We hebben miljoenen nieuwe abonnees mogen verwelkomen en dagelijks werden miljarden minuten aan content gestreamd. Onze streaminggroei is indrukwekkend en we hebben nog bijna de helft van de wereldwijde markt te veroveren. We willen onze partners bij het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en het organisatiecomité van Parijs 2024 bedanken en feliciteren met deze fenomenale Olympische Spelen.”
Deze Olympische Spelen hebben bewezen dat streaming en sport hand in hand gaan, en Warner Bros. Discovery staat aan de top van deze evolutie. Met zulke resultaten belooft de toekomst van sportstreaming alleen maar rooskleuriger te worden. Wat vond jij van de Olympische Spelen Parijs 2024? Laat het ons weten in de reacties!