Home Gaming MXGP 2019 review

MXGP 2019 review

Heerlijk scheuren op een motor is altijd een lekker gevoel, zeker als je het door de modder kan doen, op een motocross fiets terwijl je tegen 19 andere rijdt! De MXGP serie is er nu al een tijdje en elk jaar komt er een nieuwe iteratie uit. Dit jaar voegt Milestone naast de 2019 MXGP ook de MX2 championship toe. Vorig jaar hadden we te maken met MXGP Pro en die game had toch last van wat pop ins en een slechte AI. Ik hoopte daarom dat Milestone wat dingen had veranderd om de game toch beter te maken. Of Milestone dat ook is gelukt, kan je hieronder lezen.

Je zal je eigen verhaal moeten vertellen

De championship mode in MXGP 2019 heeft jammer genoeg nog steeds geen verhaal dit jaar en dit blijft een gemis in MXGP games. Je zal je eigen verhaal moeten vertellen als jij je karakter maakt en je tekent bij een sponsor om te beginnen als een lone wolf of juist tekent bij een team om meteen met iemand samen te rijden. Vanuit daar kan je dan weer tekenen bij andere sponsoren of tekenen bij een ander team. Je begint een seizoen bij de MX2 om daarna door te gaan naar de MXGP. Voor de rest heeft de Career mode geen in depth team managment, geen upgrade tree en voelt de career mode monotoon aan. Je kan je motor wel veranderen met stickers en andere sturen, maar daar kan je niet de hele tijd aan besteden.

Een andere richting op dan MXGP Pro

Vorig jaar ging MXGP Pro een andere richting op, door zich meer te richten op simulatie gameplay. Dit was een fijne verandering ten opzichte van de voorgaande games, maar dit jaar blijkt dat weer overboord te zijn gegooid. De gameplay is terug naar arcade en ondanks dat de AI veel beter is dan vorig jaar, mis ik toch de simulatie gameplay van MXGP Pro. De game vergeeft je namelijk veel meer voor het maken van fouten en de racelijn maakt weinig uit. Daarnaast zijn de trainingen ook uit de game. Het antwoord op de vraag waarom Milestone weer terug is gegaan naar de normale gameplay lijkt mij logisch, de game is nu toegankelijker voor iedereen. Toch denk ik dat de game meer voor motocross fans is en daarom is het weghalen van de simulatiegameplay voor mij wel een minpunt. Dat resulteert ook in het weer. Het weer kan je veranderen en verandert ook in een race. Echter wanneer het regent en het daarna stopt met regen, voelt het ook alsof de baan direct weer droog is. Dit is een onrealistische weergave van de echte wereld, waar het juist nog lang slippen is in de modder.

De game is er ook op punten op vooruitgegaan. Zo vervormt de modder zich dit jaar weer beter tijdens de race door en ook in de regen, ziet de game er een stuk beter uit dan vorig jaar en is de AI niet een stomme robot die jou niet ziet (ze reageren in de race op je).

Speel waar je wilt

Nieuw in MXGP 2019 is playground. Playground is een open wereld in Frankrijk waar je kan racen waar je wilt om zo missies te doen en tevens ook beter te worden in het behandelen van je motor. Zo leer je daar juist hoe jij je gewicht moet verdelen over je motor heen en hoe je het beste bochten kan aansnijden. Dit is de plek waar ik juist het meest plezier in had, omdat je niet gelimiteerd bent aan een baan en de hele stricte regels van het van de baan gaan. Het kwam namelijk nog wel is voor dat als je even van de baan ging tijdens een race dat je meteen gereset wordt op de baan, waardoor meteen 5 rijders je hadden ingehaald.

Playground is daardoor de ultieme speelruimte voor elke MXGP fan. Echter laden de missies wel lang, waardoor de immersie wat afneemt tijdens het spelen.

Naast Playground kan je nu ook je eigen tracks maken en dit is niet eens zo moeilijk. Je maakt bochten, jumps en de omgeving en je hebt binnen 30 minuten een eigen gemaakte track. Deze tracks kan je ook weer online delen en de tracks van andere spelen. Sommige zijn bizar moeilijk en sommige zijn vreselijk leuk om te spelen. Het geeft je zeker meer speeltijd als je de tijd wilt nemen om de tracks van andere te spelen. Een mooie toevoeging die ervoor zorgt dat er altijd wel wat nieuws is.

MXGP 2019 is een stap voorwaarts, maar tevens ook twee stappen terug. De game is nog steeds vreselijk leuk om te spelen. Het rijden in de regen terwijl je de modder ziet ontstaan waardoor je motor moeilijker wordt om te besturen is heerlijk, echter is het direct droog worden van de baan dan weer een stuk minder. De simulatie die juist vorig jaar zo interessant maakte is nu weer weg, wat voelt als twee stappen terug, wat jammer is van Milestone. De graphics zijn er wel op vooruitgegaan en de presentatie van de game is ook beter dan voorgaande jaren. De verbeterde AI dit jaar zorgt wel voor meer uitdaging, wat zeker in career mode ervoor kan zorgen dat je toch wilt blijven spelen om dat kampioenschap te pakken. In Playground zit ontzettend veel potentie de komende jaren, dus laten we hopen dat Milestone dat niet wegdoet in de opkomende MXGP games.