Home Gaming Mass Effect Legendary Edition Review

Mass Effect Legendary Edition Review

Ow my, Mass Effect was, dat de game uitkwam meteen een favoriet voor mij. Nu is daar de Legendary Edition en stiekem kijk je er toch wel naar uit. De games hadden een breed draagvlak en vielen goed in de community. En nu, wat vind ik dan van deze upgrade.

Laat ik wel meteen even starten en de verwachting temperen, het is een remaster van het geheel. En dus niet een remake, zoals sommige misschien gehoopt hebben. Er zit zeker een verschil in deze twee, waar een remaster de originele code van de game gebruikt en deze aanpakt en tweakt. Doet een remake, zoals het woord het zegt, alles opnieuw opbouwen vaak. Wel met gebruik van oorspronkelijke assets maar het wordt allemaal net even opnieuw gebouwd. Goed, dat was dat terug naar de game.

Legendary Edition brengt je flink wat verbeteringen ten opzichte van het origineel, zo zijn de graphics aangepakt, is er 21:9 ondersteuning, hogere resolutie en meer moderne touches die we tegenwoordig zien. En aangezien het ontbreken van sommige rendering aspecten ziet de game er wel gewoon goed uit. Waar voor mij het eerste deel toch stiekem wel het beste was, was ik dan ook benieuwd wat hierin gegaan is. De game heeft niet enkel een visuele aanpak gekregen, diverse elementen van de game zijn ook aangepakt. Zo zal je squad zich wat anders bewegen en gedragen en is de HUD aangepakt, deze past nu wat meer bij de gehele serie.  Ik moet echt goed graven om de aspecten uit het eerste deel terug te halen van de game. Het is immers alweer even geleden dat ik die gespeeld heb. Maar als de cutscenes starten zie je het direct, de game ziet er gelikt uit, belichting, grafisch, ja gewoon beter. En als je de game dan speelt vergeet je even hoe het er vroeger uit zag, of misschien ziet het er nu zo uit als dat je dacht dat het er toen uitzag, snap je me nog. Dat gevoel dat je hebt als je een game opstart en denkt wow dit is vet. Als je diezelfde game opstart zonder poetsen 10 jaar later en dan denkt, wat dacht ik in godsnaam toen. Nou, nu denk je weer wow wat vet.

En als je de Legendary Edition nu gaat spelen dien je natuurlijk ook te beginnen bij het eerste deel. Dit vanwege het verhaal, de locaties die ook weer een lekkere tweak hebben ontvangen. En misschien krijg je nu net wat meer diepgang en een beeld bij het verhaal dan dat je in 2007 bij de titel had.

En wat die grafische op poetsing nou betekend voor de titel, de wereld voelt veel beter aan. Waar je misschien eerst onbezonnen door klapte, ga je nu wat beter om met de omgeving. Althans ik dan, ik lette veel beter op het geheel. Mass Effect 1 is aangepakt en dan goed ook. Heb je de hele serie nog niet gespeeld, of juist alleen deel 1, dan is de Legendary Edition dan wel echt de manier om de hele serie aan te pakken.

Let wel op, de game is natuurlijk geen andere game geworden. Het verhaal, de missies, etc, is gewoon hetzelfde als dat jij gewend bent. Mocht je de game al compleet hebben doorlopen is dit misschien de kans om een andere keuze te maken op sommige punten. We weten natuurlijk allemaal dat de serie draait om het maken van keuzes en consequenties. Een voorbeeldje is dat ik de vorige serie als man heb doorlopen, nu ben ik gestart als vrouw. Het geeft de game meteen een ander tintje, zo zijn er andere opties, nieuwe romances. Dit werkt natuurlijk ook de andere kant op. En als we het dan over romances hebben en de AI in de game. Je kompanen aan boord komen nu echt tot leven, het is gewoon genieten aan boord van de Normandy. Je schept een band met de één, krijgt een romance met de ander, Voert wat gesprekken met de ander, het is leuk aan boord.

Als ik dan toch even door mag gaan over het genieten, pak dan zeker de muziek er even bij. De muziek in de game is toch gewoon heerlijk. Het brengt de game heerlijk dat extra stukje bij, speciale momenten worden met goed muziek extra kracht bij gezet. De game doet dit formidabel. En als je er dan helemaal op in ga kan het soms voorkomen dat er wat kippenvel tevoorschijn komt.

Alle drie de titels komen trouwens met grotendeels dezelfde set opties in het menu voor audio, gameplay, graphics en zo verder. Dit is perfect neergezet om zo een eenheid te vormen over drie titels. Het enige grote gemis in de PC versie vind ik een FOV slider, tegenwoordig heeft elke game wel een slider waarmee ik de FOV kan instellen. Helaas mist Mass Effect dit.
De camera staat namelijk vrij dicht op Shepard, dat was vroeger misschien top en ook lekker als je wat verder van je tv afzit. Maar als ik op de pc achter een scherm zit, is dat nogal irritant en in your face. Ik had graag een aanpasbaarheid gezien, waarmee ik niet alleen meer op mijn scherm had, maar ook gewoon meer afstand kon creëren. Maar goed, wat je tegenwoordig ook hebt zijn de opties voor mensen met een beperking denk aan kleurenblind etc, dit moet helaas ook missen in de game. Dat is in de tijd waarin we nu leven toch iets wat eigenlijk niet meer kan. Games zijn voor iedereen, dit zou je in een remaster perfect kunnen implementeren.

Al met al is de Legendary Edition een heerlijke titel als je de serie nog niet hebt aangeraakt. Ook als je de serie half hebt gespeeld of toch nog een keer wil doorlopen. De serie is in zijn geheel één van de betere series die er is, op gebied van verhaal, karakters, etc is er tot nu toe niks geweest wat in de buurt kwam. Helaas probeerde ze het met Andromeda, maar deze is in mijn ogen een beetje een buitenbeentje.

Helaas moeten we ook concluderen dat het BioWare dat dit soort titels maakte niet meer is. Hierdoor is het wachten op een serie die dit punt gaat overtreffen. Ik stap weer even op de Normandy om wat te verkennen. Shepard Out!