Home Gaming Madden NFL 22 review

Madden NFL 22 review

Het jaar is toch wel weer snel gegaan en je weet eigenlijk wel hoelaat het is in augustus, Madden tijd. Elk jaar duik ik even in de NFL titel en ben ik benieuwd wat er veranderd is in de titel. Dit jaar lag voor de Madden serie de grote focus op de Franchise mode, deze kreeg een goeie update, welke ook wel nodig was. Verder zijn er de verbeteringen op het veld en nog wat kleine verassingen voor de franchise fans.
Als we het even over de looks van de game gaan hebben, dan is dit met uitstek de mooiste game in de serie. Dat komt mede door de frostbite engine en de nieuwe consoles. Er is daarbij de keuze om te draaien op 60FPS of om juist de grafische kracht te gebruiken en de game wat meer glans te geven. En eerlijkheid gebied, je levert niet veel in op framerate als je voor de graphics kiest.

Animaties zijn weer een stap verder in de evolutie, het is niet meer zo houterig en oogt veel natuurlijker. Daarnaast is er de geniale TV soortige presentatie van de game, met alles erop en eraan. Dit geeft je nog meer het gevoel dat je een gewone wedstrijd kijkt. Ben je een fan van de sport en natuurlijk van de Madden serie, dan gaat de game voelen als thuiskomen. Er is aan alles gedacht om de game zo toegankelijk mogelijk te maken, van een toegangsmenu tot kleurenblindheid opties. De game is echt voor iedereen toegankelijk, EA zet namelijk echt in op toegankelijkheid en wilt dat de game een nog breder publiek trekt.

Spelers krijgen in de game wat veranderingen voor de kiezen, EA heeft moeite gedaan om de game een goeie vibe en feel mee te geven. Of je nu de aanval kiest of de verdediging hebt. Zo is er de Momentum Meter. Deze kickt in als je thuis speelt en het goed doet, daarbij komen nog wat extra boosts tevoorschijn. Het is leuk om te zien dat als je goed speelt je beloont wordt en het voelt niet heel erg uit balans. Mocht je nou minder spelen en dus merken dat de tegenstander dit soort acties krijgt, dan voel je dat ook echt terug in de game. Het is meteen alsof je tegen een muur staat. Gelukkig kan je mooi in de gaten houden hoe de balans is in de game, door de meter in de gaten te houden.

EA mikt echt op dat gevoel van een wedstrijd, dat doet het niet enkel met momentum, maar ook met Gameday Atmosphere en live player AI, deze update alle spelers en teams, hoe ze presteren in real life dat weegt weer door naar de game.

Daarnaast zijn er klasses voor spelers, dit is nieuw als je een karakter creëert. Je kan dan een klasse kiezen, kies een fysiek dat past bij je stijl en dan weerspiegelt deze impact weer op je klasse. Progressie van je karakter is gelukkig over diverse modi. Daarnaast kan je ook Superstar en X-factor krachten vrijspelen en gebruiken.

Franchise heeft nu een heerlijke update gehad, het is namelijk mogelijk om wat dieper in het management te duiken en de controle van je hele team daar te nemen, van de staff tot de spelers. Goed scouten bij de college teams  en zo het beste team maken. Dan beschikt de staff tegenwoordig over hun eigen talent trees, hierin zitten wat actieve krachten die je team kunnen helpen richting het succes. Al dit goede wordt helaas overschaduwt door het laten crashen van de game als deze modi gestart wordt. Soms raak je je progressie kwijt en soms niet, ik heb er gelukkig geen last van gehad, maar even op internet kijken en je ziet de klachten komen.

Als ik terug denk aan de uren Ultimate team in FIFA, dan zijn die eindeloos. Dit gevoel mis ik soms bij Madden Ultimate. Ik vind het teveel om ook deze nog eens plat te spelen als ultimate. Maar het werkt zoals je gewend bent, kaarten verzamelen van je favoriete spelers. Daarnaast is het voor nieuwkomers ook een ideale manier om de game onder de knie te krijgen, dit aangezien je eigenlijk bij de hand wordt genomen. Doormiddel van de stappen te doorlopen wordt de game steeds uitdagender gemaakt.

Daarnaast is de Yard ook weer terug, deze heeft ook verbetering te pakken. Er zitten aardig wat uitdagingen in en wat beloningen die je kan verdienen.

Al met al is de game een heerlijke verbetering met vorig jaar, wil je een goed uitziende sport titel dan is Madden echt voor jou weg gelegd. Daarbij is NFL een heerlijke sport.