Home Gaming Live A Live Review

Live A Live Review

Square Enix heeft een groot catalogus aan RPG games. Tegenwoordig krijgen de grote nieuwe titels de meeste aandacht maar zijn er ook nog kleine pareltjes waar we ook tijd aan moeten besteden. De game waar we het vandaag over gaan hebben is Live A Live die eerder alleen in Japan is verschenen. De game is vorig jaar in het westen ook al verschenen voor de Nintendo Switch maar gaat nu ook zijn overstap maken naar PC en Playstation consoles. Wij hebben de mogelijkheid gekregen om de Playstation versie te mogen checken en onze bevindingen lees je hieronder!

Het verhaal van de game ( of eerlijk gezegd meerdere verhalen ) draait om verschillende karakters die door verschillende tijden heen gaan met daarin allemaal verschillende soorten gameplay mechanieken. Het verhaal is verdeeld in acht verschillende hoofdstukken met in elk hoofdstuk een ander hoofdkarakter. De verhalen zullen allemaal in hun eigen tijd afspelen waarbij je onder naar de prehistorie gaat, de tegenwoordige tijd en de toekomst. Je zult spelen als een cowboy in het wilde westen, een samoerai in Japan of een holbewoner in de prehistorie. Er zijn allemaal verschillende verhalen die zorgen dat de game divers blijft en leuk en interessant om te bespelen.

Het mooie aan de game is dat elk karakter zijn eigen gameplay heeft en speciale vaardigheden. Zo krijg je dus dat je nooit herhalende gameplay krijgt. Dit is erg sterk gedaan van Square Enix. Waar ik al eerder zei dat je in de prehistorie kan spelen is dit ook erg goed gedaan. Je karakter in dat gedeelte van het verhaal kan niet praten want dat konden ze toen nog niet dus alles moest met gebaren. In de hedendaagse tijd zal de game overgaan in een soort van Street Fighter stijl zo is er voor ieder wat wils en de gameplay blijft veranderen.

De game speelt in een 2D HD stijl die er erg leuk uitziet. De game bied een erg welkome variatie tussen verhaal, puzzels en vechten. De chapters weten ook qua tijden goed af te wisselen zo had ik één chapter in een kleine 2 uur klaar en de langste ongeveer zo’n 5 uur. Dit zorgt ervoor dat je aan de complete game zo’n beetje 30 á 40 uur kunt besteden. Dit is voor een game die stamt uit 1994 natuurlijk erg goed gedaan.

De game weet een perfecte soundtrack neer te zetten want die is prachtig neergezet en opnieuw georkestreerd. Elke chapter heeft zijn eigen muziek die precies past bij de tijdlijn waarin het zich afspeelt.

De game Live A Live kan zich meten met games zoals Octopath Traveler en Romancing SaGa. De game bied hetzelfde systeem met verschillende verhalen met verschillende karakters in verschillende tijden.

Live A Live toont aan dat Square-Enix sommige titels nog steeds naar de huidige tijd kan brengen zonder problemen. De game geeft je goede verhalen in verschillende tijdlijnen en verschillende gameplay mechanieken per karakter. Dit zorgt voor afwisselende gameplay en dat je je niet snel gaat vervelen bij de game. Al met al een goede zet om de game alsnog naar het westen te brengen.