Home Gaming Lemon Cake Review – Keihard werken in een schattige bakkerij

Lemon Cake Review – Keihard werken in een schattige bakkerij

Als je bij een gamesite werkt denk je soms lekker relaxt te kunnen gaan gamen, maar steeds vaker worden we in die games gewoon keihard aan het werk gezet. Zo hebben we inmiddels treinstations gerepareerd, elektrische netwerken aangelegd, bier gebrouwen en operaties uitgevoerd op zieke mensen. En dat allemaal in-game! Nu hebben we Jos weer zo’n game gegeven, waarbij hij onder tijdsdruk allerlei lekkernijen moet klaarmaken en het daarna ook allemaal nog eens mag opruimen! Lukt het een beetje, Jos?

Nou, het is soms afzien. Het klopt dat gamen eigenlijk een ontspannende bezigheid zou moeten zijn en vaak worden wij gamers gezien als tamelijk luie mensen. Maar met de games van tegenwoordig is niets minder waar en word je dus regelmatig aan het werk gezet. Geen probleem, maar soms bekruipt mij het gevoel dat ik als reviewer van steeds meer markten thuis moet zijn en inmiddels behoorlijk wat nieuwe skills heb ontwikkeld, maar dit wordt door mijn baas amper meegenomen tijdens de maandelijkse evaluatie.

Je woont in je bakkerij

Dit keer mag ik dus aan de slag gaan met Lemon Cake, een vrolijk ogende game, waarin je een bakkerij runt. Klanten komen graag bij jou eten of kopen iets wat voorradig is. Aan jou de taak om alles te bakken om zo je klanten tevreden te houden en geld te verdienen. In de tussentijd mag je ook nog eens je bakkerij schoon houden, je ingrediënten beheren en de oven draaiende te houden. Denk niet dat je dat in alle rust eens even kan gaan uitvogelen, nee, lanterfanten kost tijd en tijd is geld.

Gelukkig hoef je niet elke ochtend in een drukke bus te gaan zitten en je hoeft ook niet in de file te gaan staan, want je woont boven je eigen bakkerijtje. Das wel zo handig, al had ik soms wel het idee dat de dagen een sleur werden en ik geen tijd en energie meer over had om ook nog eens aan mijn sociale contacten te werken. Sterker nog, de game sluit je eigenlijk op in je bakkerijtje, waar jij voor de rest van je leven alleen maar mag bakken, schoonmaken en slapen.

Het runnen van je bakkerijtje werkt gelukkig even simpel als prima, waarbij je in het begin de beschikking hebt over drie recepten. Je hebt met bloem en suiker ook weinig ingrediënten, maar deze zijn genoeg voor de drie gerechten die je met de recepten kunt maken. Nadat je de ingrediënten op de juiste manier hebt gemixt, stop je deze in de oven, die je regelmatig moet voorzien van brandhout. Zodra het gaar is, heb je maar een kleine tijd om het uit de oven te halen voordat het aanbrandt. Als dit allemaal goed is gegaan, breng je het eten naar de klant of zet je het in de etalage. Klanten geven van tevoren aan wat ze willen eten en het eten in de etalage kan door elke klant gekocht worden die het graag mee wil nemen.

Ruim je rotzooi op!

Jij werkt verder he-le-maal alleen in je bakkerij en dus ben je genoodzaakt alle bestelde producten zelf klaar te moeten maken en je kan er maar 1 tegelijk beethouden. Gelukkig heb je wel de beschikking over 3 verschillende ovens, maar uiteindelijk ben je vooral aan het stressen om het eten op tijd klaar te hebben en het ook nog eens niet te laten aanbranden. In de tussentijd maak je nogal een bende in je keuken en als je dat niet opruimt krijg je daar last van. Zo ligt er elke keer deeg op de grond en als je daar overheen loopt ben je een stuk langzamer, waardoor je minder snel kunt navigeren, met alle gevolgen van dien.

Deze rotzooi dien je op te ruimen met jouw bezem en die hang naast de ovens. De bezem moet je fysiek oppakken en na gebruik ook weer netjes terugzetten, anders heb jij je handen vol en kun je geen producten bereiden of naar je klanten brengen. Op de een of andere manier is het al behoorlijk snel vies in je keuken en ben je constant met een race tegen de klok bezig om het netjes schoon te maken, terwijl jou eten nét niet aanbrandt. Zodra een klant klaar is met eten, laat hij zijn rotzooi op tafel staan en mag je dat ook nog eens gaan opruimen. Als je dat niet doet, zullen klanten niet bij je willen eten en loop je dus inkomsten mis.

Op den duur krijg je steeds meer recepten en worden daardoor je werkzaamheden steeds meer uitgebreid, maar je ontkomt er niet aan dat je soms het gevoel hebt geen enkele fout te kunnen maken. Dit geeft je nogal wat stress in de game, zoals we dat wel eens eerder hebben gezien in kook-games. Gelukkig wordt het nergens zo stressvol als bijvoorbeeld Overcooked 2, maar het blijft gewoon keihard werken. Een extra paar handen hadden erg prettig geweest, maar dat zit er dus niet in.

Stress

Door het stressen kan het zijn dat een kleine fout er meteen voor zorgt dat je boze klanten hebt en daardoor inkomsten misloopt. Die momenten worden na een tijd ietwat vervelend, zeker bij het schoonhouden van je keuken, want dat kost soms precies genoeg tijd tijdens het bakken van je producten. Soms stond ik voor de bezem en drukte op A, maar op de een of andere manier blijft de bezem soms gewoon lekker hangen aan de muur en als je dan ook nog eens moeite krijgt met het vegen, dan is de kans groot dat je eten aanbrandt. Vanaf dat moment loopje meteen achter de feiten aan en dat levert frustratie op.

Tel daarbij nog eens op dat je ook een tuin hebt, waar je nieuwe ingrediënten kan laten groeien, maar later ook een koe moet onderhouden. Dit zorgt voor meer variatie in gameplay en producten, maar ook voor meer stress. Gelukkig houdt de game wel rekening met de extra handelingen in je tuin, aangezien je elke keer een stuk moet lopen. Toch zorgde een nieuwe plant in mijn tuin voor een gevoel waarbij ik dacht: ‘Oh, nu moet ik nóg meer gaan doen!’ Je bent overigens voorzien van een renknop, waarmee je korte stukjes kunt sprinten, wat erg handig is voor jouw werkzaamheden in de tuin, maar ook bij het navigeren in de keuken.

De game oogt lekker vrolijk en de kleurenkeuzes passen goed bij elkaar. Het geheel is volmondig ‘cute’ te noemen en wordt nooit vervelend om naar te kijken. Helaas wordt de game zo nu en dan iets té stressvol en af en toe komt verveling om de hoek kijken, aangezien je constant hetzelfde aan het doen bent. Dan nog is dit een aanrader voor iedereen die een schattig kook-spelletje wilt spelen, met minder tijdsdruk en stress dan bijvoorbeeld Overcooked.