Op Gamescom 2016 hebben we het genoegen gehad Tripwire’s first person horror shooter ‘KILLING FLOOR 2’ te testen.

In ‘KILLING FLOOR 2’ pakt het verhaal zich weer op 1 maand na de gebeurtenissen van zijn voorganger uit 2009, waarin dankzij een mislukt experiment van Horzine Biotech een uitbraak plaatsvond. In dit nieuwe deel heeft deze uitbraak zich rap verspreid en lijkt bijna niet meer te stoppen, de monsters / zombies genaamd ‘zeds’ zijn overal en de maatschappij is volledig ingestort. De paar overlevenden die er nog zijn hebben zich verstopt. Niet iedereen blijkt de hoop te hebben opgegeven, een groep burgers en huurlingen hebben groep opgericht met als doel deze uitbraak aan te vechten en hebben basissen over heel Europa opgezet.

Qua verhaal is dit het eigenlijk, en hier is weinig van terug te vinden tijdens het spel. Dit is overigens niet storend aangezien ‘KILLING FLOOR 2’ je ook geen illusie probeert voor te houden voor een mooi gepresenteerd verhaal te zijn gegaan. ‘What you see, is what you get’, en dat is een hoop chaos, bloed en lichaamsdelen, en een grote beschikbaarheid aan moordwapens om de Zeds mee uit te roeien.

Killing Floor 2-1

Net als zijn voorganger uit 2009 is Killing Floor 2 een first-person horror shooter die in co-op met maximaal vijf mensen of bots gespeeld wordt. Het concept is niet origineel en spelers van de klassieke unreal tournament monster mod en ‘Left 4 Dead’ zullen zich gelijk thuisvoelen. Jij en je team worden in gevarieerde levels over heel Europa gedropped om de steeds intensievere golven zeds te verslaan en uit te roeien. Als je dood gaat is het maar hopen dat je team de golf verslaat zodat je de volgende ronde weer in kan springen, mocht dit niet lukken moet je uiteraard opnieuw beginnen. Samenwerken is hierbij het sleutel woord en is bijna noodzakelijk als je ver wil komen, ook ik heb dit aan de lijve ondervonden tijdens de eerste paar golven, als je denkt het alleen te kunnen wordt je al snel overlopen en ik had dan ook meerdere malen een zed die me in me rug aanviel, als bleek dat mijn team al verder was gelopen zonder mij. Dit geeft dan ook een echt gevoel van samenhorigheid i.p.v. dat iedereen maar een beetje rond rent.

Killing Floor 2-3

De game bied verschillende klassen om uit te kiezen met elk zijn vaardigheden en wapens, die nog verder aan te passen zijn door je XP te investeren in b.v. meer health of sneller herladen. Dit alles is zeer uitgebreid aangepakt door een enorm arsenaal aan wapens en ‘perks’. Ondanks dat elke klasse alle wapens kunnen gebruiken, krijg je wel meer XP door de wapens te gebruiken die bij je klasse horen, en dit kan nog wel eens een nadeel zijn als je ervan houdt om gevarieerd te spelen. Maar van granaten tot vlammenwerpers en zelfs katana’s krijg je al snel een glimlach op je gezicht. Dit alles is te kiezen in een soort bevoorradings–scherm dat je tussen de golven in op een aangewezen plek op de map kan openen, maar voelde niet erg intuïtief..het duurde dan ook even een paar rondes voor ik doorhad hoe het werkte aangezien er i.i.g. in de demo die wij speelde geen uitleg over gegeven werd. Dit alles gecombineerd met de enorme chaos waarin je terecht komt, zorgde ervoor dat het wel even duurt voordat het een beetje lekker speelbaar was.

Killing Floor 2-4

De zeds waren in de demo die wij speelde erg gevarieerd, van de standaard zombies tot enorme varianten tot een soort kruipende spin variant en nog veel meer kwamen aan bod. Of dit nog verder uitgebreid wordt in het volledig spel kan ik niet beantwoorden, maar dusver zag dit er goed uit. wel viel me enkele gevallen op dat sommige zeds soms even achter een niet bestaande muur bleven hangen en een fractie van een seconde boven de vloer bleven zweven. deze issues kwamen overigens zeldzaam voor en kunnen goed in het volledige spel opgelost zijn.

Grafisch zag het spel er prima uit, niet grensverleggend, maar ook zeker niet slecht, en dit alles werd getoond met een soepele gameplay en framerate. Dit gecombineerd met opzwepende heavy metal muziek maakte het sfeertje prima af.

Killing Floor 2-2

Conclusie:

Al met al lijkt TRIPWIRE een prima spel te hebben neergezet voor liefhebbers van dit genre. Erg innoverend is het spel niet te noemen, en het is nog maar de vraag of de gameplay niet erg repetitief gaat worden, ondanks TRIPWIRE blijkbaar zijn best heeft gedaan dit te proberen te voorkomen met de enorme variatie aan gore, wapens en zeds. De tijd zal het leren.

Killing Floor 2 is nu beschikbaar via Early Access op Steam en is vanaf 18 november ook beschikbaar voor PlayStation 4 en PC.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x