Home MoviesDVD/Blu-Ray Joy Review (Blu-ray)

Joy Review (Blu-ray)

by Overige Redacteuren

Het is inmiddels een tijdje geleden dat de film Joy in de bioscopen draaide. De film waar veel van verwacht werd deed het matig in Nederland. Jennifer Lawrence won echter de Golden Globe voor beste actrice door deze film. Wij bij That’s Gaming gaan wat dieper in op de film vol drama, spanning en natuurlijk joy.

Joy gaat over het levensverhaal van een vastberaden vrouw (Jennifer Lawrence) die haar bijzondere en disfunctionele familie bij elkaar probeert te houden. Zelfs als alles tegen lijkt te zitten. Door creativiteit en druk van buitenaf wordt Joy’s levensdroom werkelijkheid en wordt ze hoofd van een commercieel bedrijf. Dit zal haar leven en die van haar famillie compleet omgooien. Het verhaal is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal.

De film is een perfecte weergave van The American Dream. Een Assepoesterachtige vrouw van in de 20 wordt behandeld als huissloof. Op het begin wordt er een glas rode wijn gemorst die Joy moet opruimen. Op het moment dat ze haar handen openhaalt aan het glas beseft ze dat ze uit de sleur moet raken. De tegenslagen hebben haar op het idee gebracht om een zelf-uitwringbare mop uit te vinden. Dit blijkt een gat in de markt te zijn.

Geregisseerde Chaos
Regisseur David O. Russel staat bekend om zijn eigenaardige films. Hoe hoog de verwachtingen ook zijn van zijn oscar films als The Fighter of Silver Linings Playbook, ze waren niet exact wat we ervan verwachten. Dit is bij Joy ook het geval. In Joy wordt The American Dream als een soap-achtig sprookje waar alles extreem is. Na elk geluksmoment volgt er een enorme hoeveelheid drama. Zoveel zelfs dat het niet meer geloofwaardig lijkt. Het drama wordt dus sterk aangedikt.
Gelukkig laten Lawrence en DeNiro zien dat het acteren voor hun is weggelegd ondanks de regie. Met ijzersterk acteerwerk laat de 2e helft van de film zien hoe Russel de film heeft bedoeld. Ook wordt er veel kritiek gegeven op de commerciële industrie uit die tijd. De film is een goed archetype van een verhaal met kansen, tegenslagen en terugslaan.

joy-movie-review-2015-lawrence

DVD/Blu-Ray Extra’s
Op het gebied van bonusmateriaal is er het een en ander te vinden dat zeker meerwaarde heeft. Je gaat dieper in het personage Joy; wat houdt haar bezig en waar wil ze naartoe?. Daarnaast staat er ook een interview met Russel en Lawrence in die erg sterk is. Tot slot is er naast een fotogallerij ook een gesprek tussen Russel en Dowd (schrijfster van de Times). Kortom een paar leuke extra’s.

Ondanks de ietwat overdreven verhaallijn van Russen is Joy een film die je wel gezien wilt hebben. The American Dream wordt neergezet als een drama soap waarin Jennifer Lawrence de sterren van de hemel acteert. Al met al zaten er veel minpunten in de film maar is het toch zeker een die menig filmliefhebber zal waarderen.

Joy ligt vanaf 18 mei in de schappen op Blu-Ray en DVD