Home Gaming Immortals Fenyx Rising review

Immortals Fenyx Rising review

Immortals Fenyx Rising is de derde open wereld Ubisoft game in een tijdsbestek van 2 maanden. Het lijkt een beetje een overkill van Ubisoft open wereld games en dan is Immortals Fenyx Rising ook nog is een nieuwe IP van Ubisoft. Toch was ik geïnteresseerd in hoe Ubisoft de Zelda formule zou combineren met hun Ubisoft formule. Immortals Fenyx Rising is namelijk een Zelda achtige game met een Grieks mythologie sausje. De vraag is echter of Immortals Fenyx Rising boven het geweld van Cyberpunk 2077 kan uitsteken met de kwaliteit die de game aanlevert.

Immortals Fenyx Rising is geen vernieuwende game. De game lijkt qua stijl en zelfs qua gameplay heel erg op Zelda: Breath of The Wild en dat is een vergelijking die veel gemaakt gaat worden in deze review. Breath of The Wild was vernieuwend en zette een nieuwe standaard neer voor open wereld games. Echter heeft geen enkele ontwikkelaar het aangedurfd om een soortgelijke game te maken, maar Ubisoft probeert dat in 2020 toch. De gameplay is niet heel bijzonder en eigenlijk best simplistisch. Je hebt zware en lichte aanvallen, een ontwijk knop en je moet rekening houden met stamina. Echter zijn de animaties van aanvallen erg het zelfde en zijn je vijanden niet heel erg uitdagend. De gevechten die je aangaat voelen als simpele versies van gevechten die je doet in Assassin’s Creed Valhalla en dat is niet geweldig. In eerste instantie voelen de gevechten leuk aan, maar naarmate je meer speelt hoe saaier en eentoniger de gevechten worden.

De wereld daarentegen is groot en wijd genoeg om te ontdekken. Er zijn ontzettend veel vaults die je kan betreden (vergelijkbaar met de shrines uit Breath of The Wild) en waar je puzzels moet oplossen. Elke vault heeft een moeilijkheidsgraad die aangeeft hoe moeilijk die puzzel is. Elke puzzel heeft naast een einddoel ook nog is een geheime chest, die altijd het zoeken waard is. Vaak geeft die kist nieuwe gear of een upgrade, waardoor je in de wereld weer wat sterker wordt. Vaults zijn niet de enige dingen die je kan vinden in de wereld van Immortals. Je kan namelijk ook ambrosia vinden. Ambrosia heb je nodig om je gear te upgraden. Zo zijn er in de wereld veel meer dingen te vinden die je moet verzamelen om je health, je armor en je wapens te upgraden. Deze points of interest kan je vinden door je Far Sight te gebruiken. Hierdoor kan je ver in de wereld kijken en points of interest vinden, waardoor die ook op je map verschijnen. Hierdoor weet je ten alle tijden waar spullen zijn.

Het klimmechanisme uit Breath of The Wild is ook terug te vinden in Immortals Fenyx Rising. Je kan namelijk maar een bepaalde tijd zwemmen of een rots beklimmen. Op het moment dat je stamina bar leeg is, dan zal je verdrinken of van een rots afvallen. Het is daarom zaak dat je zo snel mogelijk je stamina upgrade zodat je hogere bergen en rotsten kan beklimmen. Het mechanisme is misschien dan wel gejat, maar in deze game past het goed. Hierdoor heb je nooit het gevoel dat je niet naar een bepaald gebied mag, maar dat je simpelweg nog niet genoeg je stamina hebt geüpgraded om dat gebied te bereiken.

Immortals is gemaakt door het team achter Assassin’s Creed Odyssey en je merkt dat de makers van die game nog genoeg onderzoek achter de rug hadden om nog een game te maken met een setting die gaat over het oude Griekenland. Het verhaal gaat over Fenyx, een schipbreukeling die de hoop is van heel Griekenland. Het verhaal wordt verteld door Prometheus en Zeus. Zij praten de hele tijd er door heen en vertellen over hoe Fenyx het verhaal door komt. De verhalen tussen Prometheus en Zeus zijn leuk en interessant, zeker als je wat weet over de Griekse mythologie. Ik kon veel grapjes begrijpen, maar ik begrijp ook dat veel mensen, die weinig weten van de Griekse mythologie, totaal niet zullen snappen waar bepaalde grappen over gaan. Dit zorgt ervoor dat veel mensen eerder vinden dat de plank volledig mis wordt geslagen bij bepaalde grappen. Het verhaal is daarentegen ook niet heel spectaculair en is heel erg oppervlakkig. Het verhaal doet zijn werk en leid je door de wereld heen, maar veel cliffhangers en spannende momenten zal je niet vinden in deze game.

Graphics en sound

Ik heb de game zelf gespeeld op de Playstation 5. De game ziet er op de Playstation 5 prachtig uit. De bergen, het water, het licht en de natuur komen allemaal tot zijn recht op de current-gen consoles. Daarnaast loopt de game steady op 60FPS, waardoor de snelle gevechten er vloeiend uitzien en je geen last hebt van drops. Echter heb ik wel een opmerking over hoe bepaalde karakters eruitzien. Het blijkt namelijk een probleem bij Ubisoft te zijn want veel karakters vertonen weinig emotie of de gezichten zien er heel raar uit. Dezelfde kritiek had op Assassin’s Creed Valhalla en diezelfde kritiek kan ik precies op deze game toepassen. Hopelijk kan Ubisoft dit fixen voor Far Cry 6, want het is zonde dat de animaties van karakters op het moment ondermaats zijn.

Het geluid in de game is verder top. De muziek is niet zo episch als Valhalla, maar het laat je wel lekker in de game zitten. De voice acting is niet al te spectaculair en vond ik vooral erg kinderlijk. Dit kan op zich voor kinderen fijn zijn, maar voor mij was het af en toe eerder vervelend dan plezierig.

Immortals Fenyx Rising is een game waarvan over 10 jaar wordt gezegd dat het een verborgen parel was en daar ben ik het deels mee eens. Het verhaal, de gameplay en de soundtrack zijn allemaal bovenmatig leuk, maar niet spectaculair. De gameplay is soms te simpel, maar wel tof om uit te voeren. Het verhaal heeft zijn hoogtepunten, maar ook aardig wat dieptepunten. Het geluid past bij de game, maar is niet zo spectaculair als een AC: Valhalla. De graphics zijn wel prachtig en laten de game van je scherm afspringen. Toch merk ik dat ik een beetje Ubisoft moe ben na drie grote Ubisoft games achter elkaar en ben ik blij dat Ubisoft Far Cry 6 heeft uitgesteld. Als je dan een game voor kerst moet vragen zou ik je aanraden om AC Valhalla te vragen en daarna pas Immortals Fenyx Rising. Immortals is een toffe game, maar valt een beetje weg in al het next gen geweldig, wat zonde is. Toch is het een prachtige game en ook leuke game om te spelen en zal ik de komende tijd af en toe Immortals weer oppakken om toch de grappen van Prometheus en Zeus te horen.