Home Gaming Hitman 3 Review; Moordend goed

Hitman 3 Review; Moordend goed

Vroeger was alles anders. In 2016 kwam IO interactive met een nieuwe blik op de Hitman Franchise. Het kwam met een soort episodische release model, dit bleef enkel niet plakken. Daarnaast waren er de grote levels en meerdere opties tot een moord, deze gingen over in Hitman 2. Nu, 2021 is het zover dat Hitman 3 er is. De game geeft je nog uitgebreidere levels, nieuwe manieren om mensen te vermoorden, grafische verbeteringen en eigenlijk de perfecte next-gen titel.

Mocht je in het bezit zijn van Hitman 2 dan is het mogelijk om je ervaring mee te nemen naar dit deel, het gaat namelijk verder waar de vorige ophield. Agent 47 keert zich tegen de ICA en gebruikt alles wat hij geleerd heeft om de organisatie te bevechten. De nieuwe features en verbeteringen staan eigenlijk synoniem voor deze Hitman ervaring. De game is grafisch gezien echt dik opgepoetst. IO Interactive heeft echt de levels aangepakt, deze zijn groter, vol met details en zien er schitterend uit. De straten in China vol met Neon verlichting en overal de kraampjes en mensen, tot de wolkenkrabber in Dubai met ongekende opties. De belichting in deze game is zo gruwelijk goed gemaakt, in combinatie met geluid en water effecten kan ik alleen maar genieten, soms blijf ik even ergens stilstaan om enkel te genieten hoe het eruit ziet. En dan wordt de game nog vetter, er komt namelijk Ray Tracing ondersteuning naar de titel.

De game heeft nu ook wat nieuwe gadgets, neem de camera, in het begin denk je whut.. maar al snel ga je de handigheid ontdekken, het fotograferen van bewijsmateriaal, hacken van objecten en meer. Codes voor deuren of systeemdelen zal je nu handmatig moeten invoeren. Ook zijn de codes wat beter verstopt en moet je nu echt opzoek gaan naar de code. Dan zijn er nog de leuke trucjes in het level, zo zijn er wat kortere routes beschikbaar. Deze zijn bijvoorbeeld ramen of ladders die je van een kant moet openen. Deze zijn na het losmaken beschikbaar in je volgende run door het level. Zoals je leest maak je dus meerdere runs door een level, dit allemaal om alles uit het level te halen. Er zijn challenges beschikbaar per level, om ze allemaal te halen heb je echt wel een flink aantal runs nodig.

De game is dan ook gebouwd op dezelfde basis die de eerste twee titels hebben neer gelegd. Je infiltreert een omgeving, vermomd je, vermoord wat mensen en maakt jou weg naar het doelwit. Je kan natuurlijk kiezen om deze simpel neer te schieten, maar probeer je creativiteit de vrije loop te geven en doe het op een manier die je nog nooit gedaan hebt. De game laat je genieten van zes heerlijke locaties, Dubai in het UAE, Dartmoor in Engeland, Berlijn in Duitsland, Chongqing in China, Mendoza in Argentinië en Carpathian Mountains in Roemenië.

Zoals gezegd zijn de levels groter dan wat je gewend bent, de levels gaan ook meer de hoogte in. Er is zoveel te beleven in het level dat je echt aan een run niet genoeg hebt. Zo kan je je als iedereen verkleden in het level en zo de meest leuke manier vinden om zo binnen bereik te komen van je doelwit. Het voordeel van de meerdere runs is ook het mastery level dat jij krijgt, deze stijgt en geeft je ook meer opties, zo kan je op andere plekken starten, ergens een geweer laten klaar leggen, en zo zijn er meer opties die ineens beschikbaar worden.

De game is ook het einde van de trilogie, wat het mooie is dat de game de optie geeft om Hitman en Hitman 2 ook te spelen, deze zijn door IO geupgrade met nieuwe mechanics en grafische ondersteuning. Om deze te spelen koop je de Access Pass voor beide games. In totaal heb je dan de beschikking over 20 levels, genoeg moorden om te plegen.

Naast de standaard campaign zit Hitman nog vol met andere modi, zo zijn er de Elusive Targets, Escalations, en contracts. Deze geven je een andere kijk en twist op de game.

Elusive Targets is een limited time iets, hier krijg je de kans een speciale gadget te verdienen. Escalations geven je in een level een ander doelwit, daarnaast zijn er nieuwe elementen toegevoegd, dit om jou uit te dagen. Dan zijn er de Contracts, dit zijn door spelers gemaakte hits. Je kiest een doelwit en een manier van vermoorden. Als je deze zelf hebt gedaan upload je deze en dan is het aan IO om te checken welke goed genoeg zijn om voor te komen in Featured Contracts.

Hitman 3 bracht mij weer terug in het jasje van Agent 47, het stelde me dan ook niet teleur. Ik genoot van alle grafische aspecten die de game met zich mee brengt. Daarnaast vind ik het jammer dat het verhaal in van die soort losse missies staat, het geeft mij niet echt zo een soepel verhaal gevoel. Al snap ik de keuze wel, omdat je nu de levels echt precies opnieuw kan starten. De game is top en geeft je echt uren plezier als jij alles eruit wilt halen.