Home Gaming Hades review (PS5)

Hades review (PS5)

Hades kwam vorig jaar uit voor de PC en Nintendo Switch. Hades was direct een hit en was een van de beste games van vorig jaar. Nu komt de game eindelijk naar Playstation en Xbox, waardoor gamers op deze platformen ook kunnen genieten van deze game van Supergiant games. Om kort te zijn, Hades is nog steeds even goed op de Playstation 5 en Xbox Series X en zou zo weer mee kunnen doen voor Game of The Year. In deze review zullen wij toch behandelen wat Hades nou zou goed maakt en welke extra dingen je kan vinden in deze current-gen versies.

Was is Hades nou?

Voor de mensen die niet weten wat Hades is, Hades is een roguelike game. Dit houdt in dat als je doodgaat je weer aan het begin moet beginnen. Toch kan je steeds sterker worden. Door elke run heen verzamel je items en kan jij je wapens, je gezondheid, je dashes en nog veel meer verbeteren. Hierdoor word je steeds sterker elke run waardoor je steeds verder kan komen (zolang je geen fouten maakt). Je wordt dus beloond voor het veel spelen van de game, alhoewel je ook soms keihard neergehaald kan worden, omdat je toevallig de verkeerde upgrades hebt gekozen. Normaal zouden dit soort games niks voor mij zijn. Ik ben een gamer die van progressie houdt en wil dat ook terugzien in een game. Als ik elke keer opnieuw moet beginnen is dat eigenlijk niks voor mij. Toch kan Hades mijn aandacht op een of andere manier zo goed vasthouden dat ik alleen maar meer wil spelen en de achtergronden wilt weten van de karakters. De karakters in deze game zijn namelijk geweldig neergezet en als een docent geschiedenis kan ik alleen maar blijer worden van deze setting.

Je speelt namelijk als Zagreus, een jongen die niet dood kan gaan en alleen maar wilt ontsnappen aan zijn vader. Toevallig is zijn vader de god van de onderwereld Hades. De andere goden in Olympus willen Zagreus graag helpen bij deze poging omdat zij van mening zijn dat Zagreus bij hen hoort en niet bij Hades. Daarom krijg je hulp van Aphrodite, Hermes, Ares en Demeter. Deze goden geven je ‘boons’ die maken jou sterker, maar ook je wapens. Deze ‘boons’ verlies je wel elke run weer, dus zal je elke run goed moeten kijken welke ‘boons’ de beste zijn voor jouw wapens in die run. Uiteindelijk moet je in 1 run alle drie de eindbazen verslaan, maar als je die uiteindelijk verslagen hebt, dan is de game nog lang niet klaar. Aan het einde van de game zullen er nog veel meer mogelijkheden zijn om runs te doen en ook verrast te worden. Zo hebben eindbazen ook verschillende vormen, zodat je soms tegenover een eindbaas staat die je misschien niet helemaal verwacht zou hebben.

Dit allemaal zorgt ervoor dat je steeds meer en meer wilt spelen. Het is vaak genoeg voorgekomen dat mijn vriendin mij naar bed riep en dat ik zei: ‘NOG 1 RUN’. Wat uiteindelijk natuurlijk meerdere runs werden.

Een prachtig schouwspel

Ik heb Hades kort op de Switch gespeeld en dat speelde prima. De game is hetzelfde en is ook op de Switch een meesterwerk. Echter ziet het er op de Playstation 5 met een 4K monitor beter uit dan ooit. De game is namelijk speelbaar in 4K en in een prachtige 60 fps. Verder zien de karakters er nog beter en gedetailleerder uit en zijn de omgevingen en de lichten prachtig. Het voelt gewoon net een stuk mooier, een stuk strakker en een stuk soepeler. Het voelt alsof de game altijd al zo had moeten zijn. Daarnaast wordt er zelfs gebruik gemaakt van de haptic feedback. Zo lijkt de controller kort te grommen als je Cerberus aait. Het zijn kleine toevoegingen, maar de ervaring wordt eigenlijk alleen maar beter!

Verder is het toevoegen van achievements en trophies een nieuwe beleving voor de game. Op de Switch heb je geen trophies of achievements, dus dit zorgt ervoor dat je de game zelfs op een nieuwe manier kan spelen. Ik heb Hades regelmatig gespeeld op de Switch, maar nu probeerde ik toch nieuwe dingen uit om zo een trophy te halen en soms was dit zelfs ook een veel slimmere manier om door een run heen te komen. Het gaf een nieuwe uitdaging en dimensie aan Hades waardoor het toch nog een stukje beter werd dan voorheen.

Verder is de soundtrack van deze game geweldig en is het geen straf om deze te luisteren terwijl je heerlijk door de onderwereld aan het vechten bent. De soundtrack vult de game heerlijk aan en ik zou het niet anders willen.

De ultieme versie

Hades op de current-gen consoles (PS5, Xbox Series X|S) is de ultieme versie van Hades (naast de PC versie). De game ooit prachtig, het verhaal blijft goed, de karakters zijn geweldig geschreven, elke run voelt spannend en het toevoegen van Trophies en Achievements zorgen ervoor dat je nog een extra uitdaging voor je hebt liggen. Hades is een moeilijk en uitdagend spel die je wel beloond voor je harde werk. Je zal zeker een aantal keer gefrustreerd raken omdat het lijkt dat je niet verder komt, maar uiteindelijk kom je waar je wezen moet. Hades is een geweldige roguelike, maar een nog betere game die bijna perfect is. Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat het soms iet wat te moeilijk kan zijn. Echter zorgen de graphics, gameplay, soundtrack, verhaal en uitdagendheid van deze game ervoor dat je zal blijven terugkomen om te ontsnappen aan je vader Hades en de onderwereld.