De Gears of War IP heeft de afgelopen jaren flink wat kritiek gekregen vanwege de vermeende onwil om dingen te veranderen aan de cover-based third person shooter-formule die het in 2006 met zijn eerste game had gevestigd. Maar het blijkt dat als de dingen een beetje anders waren gelopen, de serie na zijn oorspronkelijke trilogie een heel andere richting had kunnen inslaan.
Cliff Blezsinski, die de ontwikkeling van de oorspronkelijke Gears of War-trilogie bij Epic Games leidde, verscheen onlangs op de XboxEra-podcast en onthulde tijdens het bespreken van de oorspronkelijke plannen voor Gears of War 4 dat hij overwoog om er een first-person shooter van te maken, waarbij hij de gevestigde formule van de serie aanzienlijk zou veranderen.
“Ja, ik kan je vertellen dat ik erover dacht om er een first-person shooter van te maken”, zei hij (via VGC). “Kun je je voorstellen dat je in first-person een Locust doormidden zaagt?” Hij lichtte verder niet toe wat deze plannen precies inhielden, maar fans van de serie zouden zeker meer willen weten.
Dit was natuurlijk voordat Microsoft de IP van Epic Games overnam en de touwtjes overhandigde aan het toen pas opgerichte first-party studio The Coalition.
Wat de toekomst van de franchise op dit moment inhoudt, moet nog blijken. Leaks hebben beweerd dat Gears 6 het volgende spel van The Coalition zal zijn, waarbij de studio ook lijkt te werven voor meerdere rollen nu het aan de opvolger werkt. Volgens geruchten is er ook een geremasterde collectie van eerdere Gears of War-games in ontwikkeling.