Home Gaming Furi Review

Furi Review

Furi is al ene tijdje uit op de Playstation 4 en PC, maar vanaf nu ook voor de Xbox One. Furi is een game die draait om boss battles en het verhaal en daar moet de game het dan ook van hebben. Er zijn geen andere vijanden, alleen maar boss battles die je moet doen. De game begint mysterieus en is in zijn geheel mysterieus, want in welke andere game wordt je gemarteld en wordt er daarna verteld door een konijn dat je iemand moet verslaan? Volgens mij in geen enkele…

Laat ik meteen duidelijk zijn. Als je een game zoekt die ontzettend veel combat biedt, die je levels laat doorlopen met hack ’n slash en de boss redelijk makkelijk is, dan is deze game niet voor jouw. Furi is een game die draait om boss battles die lastig zijn en daarnaast gaat het vooral veel om lopen. Laat ik daarom als eerst het hebben over die boss battles.

Boss Battles

De setups van de gevechten zijn simpel. Je hebt een mogelijkheid tot dashen, schieten en met je zwaard slaan. In elke boss battle ga je door verschillende fases. Win je de fase? Dan zal je tegenstander een health bar verliezen, verlies jij hem? Dan gaat er een leven bij jou af. Één fase heeft twee verschillende onderdelen, een onderdeel waar je dingen ontwijkt en vooral aan het schieten bent en het moment dat je bezig bent met close combat sword gevecht. Er is geen mogelijkheid tot button smashen bij deze game, omdat je altijd moet nadenken over wat je nu moet doen. In de zwaardgevechten zal je dan ook bezig moeten zijn met het juist timen van het pareren van je tegenstander zijn aanval en het daarna aanvallen. Tijdens het ontwijken in het eerste onderdeel van een fase moet je ook bezig zijn met het richten van je schiet aanvallen naar je tegenstander. Zo blijft het een kat en muis spel waar je ook veel dood zal gaan.

De laatste kan voor veel gamers ontmoedigend zijn, maar het blijft juist uitdagen, op het moment dat je zo gevecht verliest wil je verder gaan en die boss uiteindelijk verslaan. Het gevoel dat je krijgt als je eindelijk die ene boss verslaat is heerlijk en van dat gevoel moet deze game het ook hebben. Voor de mensen onder ons die de game te lastig vinden, is er een makkelijke moeilijkheidsgraad, maar met deze moeilijkheidsgraad is het niet mogelijk om achievements te krijgen, dus ben je een echte achievement hunter, dan zal je moeten gaan voor de meest moeilijke en meest uitdagende graad in moeilijkheid.

furi_theflame_xboxonecomingsoon-1

Heb je eenmaal de basics van het vechten in je hoofd, dan zal elke boss battle te doen moeten zijn, omdat de lay out van zo battle steeds hetzelfde blijft. Het enige wat veranderd is het character design en een paar speciale aanvallen en de snelheid van een battle. Zo was het verschil tussen de eerste en de tweede battle redelijk groot qua snelheid. De tweede boss was veel agressiever in het zwaardgevecht, waardoor het pareren van zijn aanvallen een stuk lastiger was dan bij de eerste. Toch is het voor te stellen dat mensen na de 6e boss battle er wel genoeg van hebben, want de meesten battles houden dezelfde layout als de eerste.

De protagonist ziet er voor een indie game prima uit, maar ook de bosses zien er heerlijk uit. Takashi Okazaki heeft prima werk verricht voor het character design en die designs komen echt in hun recht als je aan het vechten bent. Naast dit geweldige design zijn er tot nu toe geen glitches. Dit komt vooral doordat dit de meest gepolijste versie van de game is. De game is al een tijdje uit op de Playstation 4 en PC en daardoor zijn vele glicthes en bugs al uit de game gehaald.

cql-467viaad9vl

De wereld waar je echter doorheen loopt ziet er wel mooi uit, maar het biedt je weinig. Je loopt er doorheen en je hoort iemand praten, maar in de wereld is er verder niks te doen. De bosses en jij als held zien er prachtig uit en het is daarom jammer dat de meeste omgevingen wat saai aandoen.

Maar, wat is er verder?

Ik heb uitgebreid gepraat over de boss batlles en wat ik al eerder zei, dat is het vooral. De game gaat vooral over deze boss battles. Er zijn geen andere gevechten in de game en tussen de gevechten door loop je een linear pad naar de volgende boss. Het enige wat je hoort als je aan het lopen bent is wat achtergrond muziek en de redder (die konijn van het begin) die je meer en meer verteld over dit mysterie. Het verhaal is redelijk voorspelbaar uiteindelijk en dat is wel zonde. Ik had graag wat meer twists gezien in het verhaal, omdat het verhaal gewoon ontzettend sterk moet zijn in zo een game. Het verhaal is absoluut niet slecht, maar het is voorspelbaar en dat is zonde.

5

Het lopen tussen de battles kan je zelf doen, maar het is ook mogelijk om dat voor je te laten doen en man, wat is dat fijn. De game switched namelijk vaak van camera opzicht waardoor je jouw pookje weer een andere richting moet opduwen om de protagonist vooruit te duwen. Daarom is het een verademing om het te laten doen en ik heb dan ook met plezier daarvan gebruik gemaakt terwijl ik ondertussen bezig was met het inpakken van bijvoorbeeld mijn tas.

De muziek in de game is dan wel een verademing, het is een vorm van electro muziek die draait tijdens de boss battles, maar ook tijdens het lopen. Hierdoor wordt de niet al te interessante dialogen tijdens het lopen minder saai en vervelend. Het gevoel dat je krijgt als de boss aanvalt en de muziek daaronder draait zorgt ervoor dat je in opperste staat van paraatheid bent om terug aan te vallen.

Furi is een game die niet voor iedereen weggelegd is. Furi is een game voor gamers die een simpele game willen waar je wel veel tijd in moet stoppen om hem uiteindelijk uit te kunnen spelen. Furi is niet onmogelijk, maar blijft wel uitdagend en zorgt voor een geweldig gevoel als je eindelijk een boss verslaat. De muziek die tijdens de battles afspelen, maar ook tijdens het lopen zijn briljant en zorgen voor een geweldige sfeer in de game. Jammer genoeg is het verhaal niet geweldig en zijn de dialogen saai en staan die totaal niet in verhouding met wat een boss battle brengt. Het is een game die ontzettend veel hoogtepunten geeft in de vorm van boss battles, maar daarna zakt het niveau naar beneden met de dialogen en het verhaal.

Furi blijft echter wel een geweldige indie die mij veel plezier heeft bezorgd. De game zal ik echter niet een 2e keer doorspelen, want ik wil het gevoel van overwinning behouden toen ik de laatste boss versloeg.