Home Gaming Football Manager 2017 review

Football Manager 2017 review

Het voetbalseizoen is al weer even op gang en November is dan de maand waarin Football Manager hun nieuwste telg lanceert. Football Manager staat bekend om hun diepgaande statistieken over spelers en clubs, wij mochten er al even mee aan de slag. Is het dit jaar een verbetering of schieten we naast? Je leest het hierzo.

capture9_zpsnz539kt5

Zo op het eerste oog is er niet veel veranderd, Football Manager oogt nog steeds als die verslavende game die je avonden aan je scherm vasthoudt. En een ieder die bekent is met de serie weet dat Sports Interactive eens in de zoveel jaar flinke aanpassingen doet aan de serie, dit was het geval met 2016, wat inhoudt dat 2017 een verbeterde versie is van de vorige game. Zoals gezegd het lijkt allemaal veel van het zelfde, tot je dan aan je nieuwe seizoen begin en ziet dat er meer is dan dat je had verwacht. De meeste nieuwe features zijn niet zo groot dat het spel compleet anders wordt, meer een upgrade van wat het was.

cristiano-ronaldo-fm15

Een van de eerste veranderingen die je gaat zien is bij het personeel. SI heeft dit gelijk getrokken met de huidige tijd en twee extra posities gecreëerd. Zo heb je nu de optie om een data analist in te huren om het werk van de scouts beter af te stemmen, daarnaast is er plek gemaakt voor een sportwetenschapper die het medische team zal gaan ondersteunen.

Nog een kleine verandering, maar wel een prettige, de manier waarop je contact zoek met je team en scouts is verplaatst naar rechtsboven. Er zit nu een knopje waarmee je direct contact hebt. Deze zal ook een icoontje erbij vertonen mochten de coaches wat extra advies voor je hebben, dit advies is uitgebreid en ook makkelijker gemaakt om te implementeren. Zo kan je eenvoudig op de knop : Toepassen voor allemaal klikken en hij zorgt dat op alle gebieden van dat stukje advies het wordt toegepast.

Waar ik in de vorige game nog weleens over en weer aan het klikken was merk ik dat het hier een stuk soepeler loopt en ook het advies dat eens in de zoveel tijd terug komt niet heel vervelend meer ervaar.  football_manager_2016_screenshot

Eenmaal gekozen voor je opstelling start je de wedstrijd, hier heeft Sega naar eigen zeggen, flinke verbeteringen doorgevoerd. Dit is helaas niet terug te zien in de wedstrijden. Er werd flink gepromoot met een verbeterde match enginge en eigenlijk zie ik er weinig van terug. De stadions zijn leeg en het voelt dan ook wel een beetje kil. Wel leuk gedaan is dat de spelers het veld oplopen en op lijnen, daarna een korte warming up gevolgd door de aftrap die op de nieuwe manier gaat, dit met 1 speler in de cirkel. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een FIFA of een PES, helaas is er grafisch niet veel veranderd en oogt het nog basic. Heel jammer vindt ik als ik dus mijn wedstrijd zit te kijken en de speler loopt de ruimte in dat hij dan niet even nadenkt om de bal te spelen of iets, nee liever lopen ze tegen een verdediger aan en leveren de bal in. Het levert dan ook wel wat frustratie op. Soms zijn de combinaties en acties geniaal maar meestal mist het toch een beetje denk vermogen of logisch nadenken.

Ik heb het al even over de interface van de game gehad, hier zit ook meteen een heerlijke nieuwe feature in verwerkt, sociale updates. Dit moet je eigenlijk zien als een in-game twitter, helemaal compleet met hashtags, supporters en afgevende of lovende pers. Het heeft verder niet echt een doel in de game, het is meer leuk dat het er is. Je krijgt dan echt de credits na een dikke overwinning.

Een punt van verbetering uit het voorgaande deel was de reacties die je kon leveren op de pers, hier zijn dan zeker wat nieuwe antwoorden aan toegevoegd en het is dan ook makkelijker geworden om echt je gevoel te uiten. Helaas staat hier weer tegenover dat op het gebied van teamgesprekken er weinig is veranderd, je zit hier dan nog steeds een beetje in vast. Dit is iets wat nog aangepakt kan worden in een komende update van de game.

Al die kleine puntjes maken de game niet minder voor mij, ik mag de game graag erbij hebben en me team omhoog werken. Football Manager 2017 is niet top maar draait wel lekker mee in de middenmoot. Bij mij staat hij toch nog bijna dagelijks aan.

Voor het beeld ben ik begonnen bij Newcastle United, dit omdat ik zelf niet meteen hoog wil instappen maar toch wel een beetje knap voetbal wil. Zo ben ik in 2016 met NAC begonnen en deze bracht ik naar Champions League deelname. Nu dus met Newcastle en het heeft even geduurd voordat het team ging draaien op de manier waarop ik wou dat het draaide. Ik negeer namelijk de voorgestelde opstelling omdat ik houd van aanvallend voetbal, daar moet het team dan aan wennen. Uiteindelijk werd het team geroemd om hun aanvallend vermogen, hebben we de beste voorhoede en gaan spelers voor mooie bedragen weg. De game is af en toe frustrerend, maar uiteindelijk ga je zoveel plezier beleven als jouw gekozen tactische plan werkt.