Home Gaming Foamstars Review (PS5)

Foamstars Review (PS5)

Toen Foamstars werd aangekondigd door Square Enix keek iedereen toch wat verbaasd. Foamstars leek namelijk op de Playstation variant van Splatoon. Echter was er een groot verschil, je schiet namelijk niet met verf, maar met schuim! Dus als je altijd al gedroomd hebt van elkaar helemaal nat spuiten met schuim, dan kan Foamstars misschien wel wat voor jou zijn. Toch gingen wij aan de slag met Foamstars om voor jullie te onderzoeken of Foamstars zich kan onderscheiden in een gaming wereld waar er hard geknokt wordt om jou als speler te verbinden aan een game.

Playstation is al tijden op zoek naar een goede Live Service game en dat is Foamstars. Foamstars kan je kopen, maar krijg je deze maand ook gratis bij Playstation Plus Essential. Voor vele van ons zal deze game dan ook “gratis” zijn. Foamstars voelt simpelweg anders dan alle andere live service games die er op de markt bestaan. Het is geen heftige shooter zoals Call of Duty, geen tactische game als Diablo IV en het is ook niet te kinderlijk zoals Roblox. Foamstars laat jou online vier tegen vier spelen in een aantal verschillende modi. De meeste mensen zal je vinden in Smash The Star. In deze modi moet je de tegenstander verslaan en als je genoeg tegenstanders hebt verslagen, dan komt hun ster speler veel sterker op het speelveld. Het doel is om die uiteindelijk ook te verslaan om de game te winnen. Echter is het niet alleen maar met schuim schieten om je tegenstanders weg te laten schuimen. Wanneer hun Health weg is, dan moet jij ook nog een slide kick geven om ze echt terug te sturen en een punt bij hen weg te halen. Het sliden is een leuke mechanic. Wanneer er genoeg schuim van je eigen team op het speelveld ligt, dan kan je makkelijk jezelf bewegen over het speelveld heen en daardoor heb je weer een voordeel ten opzichte van je tegenstanders.

De andere modi zijn Happy Bath Survival en Rubber Duck Party. In Bath Survival wordt elk team gesplitst in twee groepen, een in het midden van de arena en de andere aan de buitenkant. Het doel is om het andere team uit de arena te kicken en jezelf in de arena te houden. het is ontzetten interessant, en vooral leuk om gewoon deze modi een keer door te spelen. In Rubber Duck Party gaat het om het controleren van de duck, het is een beetje Hardpoint van Call of Duty. Wanneer jij controle hebt over de Duck kan je de Duck sturen naar de goal van de tegenstander. Door op het hoofd van de Duck te dansen, gaat di ook nog is sneller!

Wat een nadeel is, is wanneer er ontzettend veel schuim op de map ligt, dat je dan eigenlijk niks meer goed kan zien. Alles is zo onoverzichtelijk dat je soms niet meer weet hoe je bij de tegenstander moet komen. Dit zorgt soms voor zoveel chaos dat je dan jezelf afvraagt, hoe leuk is het nou eigenlijk?

Naast de multiplayer zijn er ook nog missies die je in je eentje kan doen, het singleplayer gedeelte van de game. Foamstars heeft een aantal karakters met allemaal een eigen verhaal wat wordt onthuld in deze solo missies. Daarnaast is dit eigenlijk ook de mode waar je echt leert hoe de game werkt en hoe de karakters werken, zodat jij echt goed voorbereid het schuimveld op kan. Alle karakters voelen anders aan, dus het kan zeker helpen om deze missies te spelen, alhoewel het soms een beetje kan aanvoelen als een grind, omdat je liever online wil spelen.

Foamstars is ook zo een game waar jij wil laten zien hoe verbonden je bent met een karakter. En je wil natuurlijk niet eruitzien als het basis karakter, je wil laten zien dat je een geweldige outfit hebt. Nu de game via PS Plus Essential “gratis” is voelen de in game aankopen niet zo erg aan, maar voor mensen die geen Essential hebben, is de game gewoon 30 euro, met ontzettend veel in game aankopen en een season pass. De season pass heeft leuke items om te ontgrendelen, zeker de outfits voor de karakters. Toch is de in game store verder wel erg duur, bepaalde sets kosten al gewoon 11 euro, wat echt veel geld is voor een live service game.

Wat vinden wij dan in de volledigheid van Foamstars? Verassend genoeg, Foamstars is gewoon leuk. Foamstars ziet er vrolijk uit, speelt lekker en is vooral een plezier om te spelen. De solomissies voelen soms als een grind, soms kan de map onoverzichtelijk worden en soms wordt je ook met mensen in een game gegooid die veel beter zijn dan jou en toch blijft de game leuk. Wel is de game met de ingame aankopen best duur, met een prijskaartje van 30 euro en ingame items die soms wel 11 euro of meer kosten, dat is simpelweg te veel. Toch zou ik iedereen willen aanbevelen om Foamstars uit te proberen en laten we alsjeblieft proberen om deze game levend te houden, want deze game heeft zeker potentie op de lange termijn.