Home Gaming FIFA 17 review

FIFA 17 review

September is de maand waar het voor veel voetbalfans om draait, de release van de nieuwe FIFA. Dit jaar misschien nog wel meer dat ooit want bij Electronic Arts zijn ze druk bezig geweest met het herformuleren van een succesvolle formule. FIFA is al jaren de onbetwiste koning als het gaat om de voetbal games, de vraag is dan natuurlijk blijft dat zo?

Nieuwe Engine

FIFA heeft niet alleen veel aan de gameplay veranderd en het uiterlijk, maar heeft ervoor gekozen om te gaan werken met een geheel nieuwe ENGINE. Waar we vorig jaar de intrede zagen van Ignite zijn ze al snel gewisseld naar Frostbite, de algemene engine waar de meeste van de games van EA op draaien, en ook de grote kracht achter de Battlefield franchise. Dat de wissel van Engine flinke veranderingen met zich mee brengt zal onder tussen wel duidelijk zijn. Zo is het gevoel van de game totaal veranderd, vanaf de eerste demo die ik speelde tot de uiteindelijke game. Het hele gevoel is veranderd, en dat bedoel ik dan positief. Waar je vorig jaar al wat meer naar het gevoel van voetbal kwam, is het met deze editie weer een stap dichterbij. Nog steeds zul je momenten hebben dat je denk, tuurlijk joh. Maar over het algemeen is het gewoon goed.

Met een nieuwe engine komen ook nieuwe graphics, we weten al wat we kunnen verwachten, gezien de Battlefield serie, dus de verwachtingen waren hoog. Nu stelt FIFA wederom niet teleur in de graphics. De bekende spelers, voor het gemak de A line-up ziet er strak uit en lijkt dan ook goed op hun echte tegenhangers. Zoals gebruikelijk in FIFA is hoe lager je in de divisies komt, de spelers er allemaal een beetje hetzelfde uitzien. Nu zal niemand daarvan wakker liggen en wil je natuurlijk gewoon dat Messie eruit ziet als Messi, en dat Ronaldo ze scheiding over links heeft zitten. Een toevoeging op het veld is dit jaar de Coach, deze ontbrak altijd maar staat nu langs de zijlijn zijn instructies te geven. Het voegt werkelijk waar niks toe, maar helpt wel bij het gevoel van een wedstrijd.

Gameplay

Dan toch eigenlijk wel het belangrijkste van de hele game, de gameplay. Het spelletje is wel degelijk veranderd op wat cruciale punten, het één werkt wat beter dan het ander. Het tempo van het spel is weer omlaag gegaan en legt de focus nog meer op passing. Combineren met je medespelers is de bedoeling, en hier gaat het dan gelijk al de mist in. Op momenten dat jij een lange steekbal wil geven en je dus je knop lang indrukt in de hoop dat hij dat doet, en hem dan doodsimpel speelt naar de man die 2 meter naast je staat, is frustrerend. Balletjes die gewoon kort moeten, zijn ineens te kort, krijgen een verkeerde richting, of de speler negeert compleet wat je bedoeling was. Meer nog is dit dus bij lange ballen, als je teamgenoot vrijloopt of de diepte in gaat. Dit zelfde geldt voor de AI, deze was in de demo om van te smullen, nu speelde ik daar met een top team. Nu speel ik met wat lagere teams en dan lijkt het wel of ze totaal niet snappen dat ze diep mogen lopen, ruimte benutten. Nee, meer nog gaan ze bij je staan of compleet in de weg. Het is hier waar FIFA het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Is het dan allemaal zo erg, nee, het valt ook over het algemeen wel mee het zijn die momenten die het lastig maken. Het verdedigen is ook iet wat aangepakt en maakt het toch wel wat lastiger om de bal af te pakken. Het voordeel hier is wel dat de scheidsrechter minder fluit, hierdoor zijn de schouder duwtjes die je een penalty tegen opleverde in 16 nu verleden tijd.

Als de scheids dan wel fluit zijn de vrije trappen van veraf wel aangepast, deze werken net als de hoekschoppen met een marker. Deze plaats je ergens waar jij de bal wil hebben, door dan je knop lang of kort in te drukken bepaal je wat voor bal je geef. Zo kan je een hoge of een strakke bal geven door de knop kort of lang in te drukken. Even goed oefenen en je hebt het onder de knie, overigens kan je altijd nog van achter de man bekijken om het op die manier te doen.

Nu toch wel de grootste verandering, de strafschoppen. Deze zijn drastisch veranderd en tot mijn genoegen. Waar het eerder gewoon een hoekje kiezen was en knallen is het nu meer een skill geworden. Je moet je aanloop kiezen, hoe ga ik bij de bal staan, dan in je aanloop kies je de hoek, genoeg kracht geven, oeps een misser. Dit kan de meest komische situaties opleveren, maar eenmaal goed uitgevoerd heb je erg veel plezier van de nieuwe manier.

The Journey

Veel van de gamemodes in FIFA zijn gebleven, hier en daar met wat kleine tweaks. Een modus ga ik wel behandelen en dat is The Journey. Hierin neem jij de rol van Alex Hunter op je, een ambitiueze jonge voetballer die het wil gaan maken. Tijdens selectie dagen maak je indruk en mag je een club kiezen, de club die je kiest heeft bepaalde eisen kwa niveau. Zelf koos ik voor Everton, je dagen zal je wisselen met trainingsdagen, dit zijn de skillgames die je gewend bent, hierdoor zal Hunter groeien op niveau en in het team. Presteer je goed, stijg je in aanzien bij de coach en verdien je misschien wel die basisplaats. Je zult het in het begin vooral moeten hebben van je invalbeurten, hier krijg je opdrachten mee van de coach, voltooi je alles stijg je ook weer in aanzien, presteer je niks, zul je harder moeten werken in de training.

Dit alles wordt afgewisseld met leuke cutscenes, zo zal je Reus tegenkomen of Harry Kane, het leeft allemaal iets meer en trekt je toch de game mee in. Je zal ook goed moeten opletten wat je zegt in een persconferentie of tegen je teammates of coach, alles heeft ze weerslag. Zo heb je de keuze uit drie antwoorden, een gebalanceerd antwoord, een Pittig antwoord of een koel antwoord. Elke optie brengt je wat, zo zal de ene zorgen voor meer volgers, de ander laat je juist weer stijgen in aanzien bij de coach. Meer volgers betekend weer dat je aantrekkelijker wordt voor sponsoren.

Eerder hadden we het Be a Pro gebeuren en dat is dus uitgegroeid tot een heuse story modus. Er is dan ook goed nagedacht over The Journey en als vervanger van Be a Pro zie ik het helemaal zitten. Als we in de toekomst nog onze eigen speler erin zouden mogen werken brengt het je nog wat dichter bij de game, maar voor nu ga ik graag los met Hunter.

FIFA 17 speelt eigenlijk ondanks de missers op gameplay een solide wedstrijd, het scoort waar het moet scoren en pakt zeker punten voor de innovatie. Ik blijf de game gewoon spelen en zie jullie in de finale.