Home Gaming Far Cry Primal Review

Far Cry Primal Review

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Laten we een reis maken, en dan praten we niet over een gewone reis, maar over een reis door de tijd. We gaan naar het jaar 10.000 BEC, de tijd van de sabeltandtijger en de Mammoet. Het is wel duidelijk dat dit niet een game is die ik eerder heb gezien, het is voor mij ook de eerste in de Far Cry serie en dan starten we ook maar bij het begin. De game heeft eigenlijk weinig introductie nodig als het gaat om de basics want het heeft praktisch dezelfde gameplay als voorgaande games uit de Ubisoft serie. Is dit erg? Naar mijn mening niet. Hebben we het allemaal eerder gevoelt? Ja dat wel.

Far_Cry_Primal_pre-GPS_caveman_map

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Oros”]Oros

Het speelt zich allemaal af in Oros, waar jij als een van de laaste van de Wenja-stam dien te overleven. Op het pad naar overleving kom je diverse vijandige troepen tegen van andere stammen, daarnaast zijn er gelukkig ook de Wenja’s die je kan bevrijden. Deze voegen zich daarop weer bij jouw dorp. Het dorp is je uitvalsbasis, vanuit hier kan je de hutten upgraden van diverse speciale stamleden, deze hebben zo elk hun eigen skills. Zo heb je de Jager, de Verzamelaar, een Sjamaan, een Maker, en een Krijger. Elk van hun zal je steeds voorzien met missies en deze werken dan weer toe naar nieuwe upgrades. Voor het upgraden van een hut zul je diverse items moeten verzamelen, het nadeel is wel dat als je de huid van een dier nodig heb je deze niet zo 1,2,3, vindt en het dus naar mijn mening irritant wordt dat je die hut niet kan upgraden.

far-cry-primal%20(3)

Via de Sjamaan krijg je Spirittrips, deze bereiden je karakter voor op wat gaat komen. Voor mij was de mooiste ontwikkeling dat je de uil kon temmen, en vanaf hier wordt je genoemd, The beastmaster. Jij, de man die alle dieren kan temmen. Het begint bij een uil, deze is erg handig als je niet weet wat er in een outpost gebeurt en je nog even voorzichtig wil doen. Deze uil kan vanaf de lucht alle vijanden voor je spotten en zo van grote waarde zijn voor je aanval. Later kan je de uil zelfs trainen in het aanvallen van mensen of het droppen van bijenkorven. Het is erg leuk om hier mee te spelen, daar naast bied het erg veel plezier om een wolf, of een sabeltandtijger naast je te hebben lopen. Het voordeel van de wat grotere dieren is dat het reizen(wat mij steeds meer begon tegen te staan) een stuk sneller gaat. Je kan namelijk op de rug van de tijger de stukken veel sneller afleggen. Ook kan je als je op de rug van het dier zit gewoon je wapens gebruiken en ben je dus niet geheel machteloos. Daarbij komt dat ieder dier zijn eigen unieke vaardigheden heeft, zo zal een wolf je altijd waarschuwen als er gevaar is, kan je een jaguar perfect gebruiken voor wat stealth aanvallen, en de beer is ideaal om complete dorpen weg te vagen.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Outpost & Dieren”]Outpost & Dieren

Die dorpen zijn er trouwens in genoeg, je zult op de map tekens vinden van een outpost die overgenomen dient te worden. Naast Outpost heb je ook kampvuren die je verzamel, deze kun je gebruiken om snel te reizen. Dit scheelt een hoop want de map is nogal groot om alles te belopen. Naast het overnemen van de diverse gebieden is er natuurlijk genoeg te verzamelen in de game. Het is eigenlijk net als met een Assassin’s Creed of zelfs met The Crew, op je map zie je genoeg iconen, zo weet je eigenlijk dat er altijd wat te doen is. Via je Skill Tree kan je vrijspelen dat je ook de grondstoffen kan zien op de map, dit maakt het een stuk makkelijker om alles te verzamelen voor je kamp, waarbij ik blijf zeggen dat die dieren toch soms knap lastig te vinden zijn.

far_cry_primal_diertjes

Ook zal je zien op de map dat er wat legendarische dieren op de map verschijnen, deze hebben dezelfde iconen als de Speciale missies voor je kampleden, enkel staat er nu een dier in. Het is jouw taak dan dit dier op te jagen en uit eindelijk te temmen.  Zo kan je, als je skill hoog genoeg is, dus eigenlijk ieder dier wat je in Oros zal vinden temmen. Het word ook een sport om deze te verzamelen en je tactiek te bepalen voor aanvallen.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Wapens”]Wapens & Aanvallen

Eigenlijk draait de hele game een beetje om aanvallen, al mijn side missies waren praktisch als verdedig of slacht af. De game heeft niet veel om het lijf, waar je begin met een simpele club krijg je later een speer en een boog. Dit kan allemaal uitgebreid worden en de speer is toch wel mijn favoriet. Even goed mikken en het is instant kill op mensen dan. Ook een voordeel is dat je deze in de brand kan steken en ze dan iets langer damage doen, dit is uitermate handig tegen bijvoorbeeld beren. Verder zit er wel wat variatie in de wapens en hebben ze zich echt gehouden aan de beperkingen die game in een tijd als deze met zich mee brengt. Zo zal je later in de game pas leren om een Long Bow te maken, deze heeft meer kracht maar duurt ook weer langer voor hij gereed is, en natuurlijk een slingshot. Welke neanderthaler is er niet groot mee geworden. Het afschieten van stenen richting je vijand.

far-cry-primal-skills-abilities

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Vlees”]Vlees

Als je aangevallen wordt zal je je moeten healen, dit gaat in deze game ook een beetje anders dan gewend. Je zal hier geen potions treffen of iets in die trant. Nee, het gaat hier met vlees. Zoek een dier en het levert je vlees op, dit vlees gebruik je dan weer om jezelf maar ook je companion te healen. Ook maak je van vlees Bait wat je weer gebruik om dieren te temmen. Het is eigenlijk een mooie cirkel.

Buiten dat je je wapens kan upgraden beschik je over een uitgebreide skill tree, deze zal steeds worden uitgebreid bij het vrij spelen van een nieuw stamlid. Per stamlid krijg je wat uitbreidingen voor je karakter, zo kan je je uil versterken met speciale aanvallen, het uitbreiden van je leven of het tegenkomen van speciale grondstoffen. Het zorgt voor genoeg variatie en het nodige puzzelwerk waar je je punten als eerste aan besteed.

far_cryr_primal_1

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Gameplay”]Gameplay

De game speelt dan ook heerlijk weg, als je even wat uurtjes in Oros spendeer heb je al genoeg skills vrijgespeeld waardoor de rest van de reis eigenlijk met twee vingers in de neus te doen is. Een Mammoet vermoorden blijft altijd lastig en in je eentje een fort met x aantal soldaten overnemen is ook nog wel een uitdaging. Maar eenmaal lekker in de game is dit ook niet echt spannend meer.

Dit was voor mij me eerste Far Cry titel en ik heb er dan ook ten zeerste van genoten. De game biedt grafisch precies wat je wil, het ziet er allemaal goed uit. Als het donker is en je je fakkel aansteek, wakkert het vlammetje erg mooi, je fakkel brand ook netjes af zoals het hoort. Er is goed gelet op dit soort kleine details. Het maakt dat je net wat meer gevoel krijg bij de game. Als je je companion even een aai geef zie je het dier ook hierop reageren. Dit soort kleine aspecten maakt dat ik toch wat meer feeling krijg met een game. Waar de game niet perfect is en de formule niet nieuw, maak ik toch graag een uitstapje naar Oros.

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”Voor een eerste Far Cry game is dit echt lekker spelen. Zoek je iets vernieuwends dan is dit het niet, zoek je iets leuks, dan is dit de game voor jouw”
positives=”10.000 BEC is een geniale setting
Gameplay is vanouds
Sabeltandtijgers en Mammoeten