Home Gaming Far Cry New Dawn Review

Far Cry New Dawn Review

Het einde van Far Cry 5 gaf ons een heerlijk einde. Een einde waar niet perse de good guy de winnaar was in het verhaal, maar eigenlijk Joseph Seed. De vraag van veel Far Cry fans was waar dit verhaal naar toe zou leiden. Zou er meer duidelijkheid komen in de DLC, wat waren de plannen voor Far Cry 6? Toch heeft Ubisoft antwoord gegeven op de vraag van wat er gaat gebeuren met Far Cry New Dawn. Far Cry New Dawn volgt de lijn van Far Cry Primal door een reskin te hebben van de map uit het voorgaande deel, maar wel een ander verhaal te geven en een nieuwe ervaring. Het is nu jouw taak in Far Cry New Dawn om te leven in een post-apocalyptische wereld waarin Mickey en Lou je veel dingen willen ontnemen.. Maar is Far Cry New Dawn een serieus vervolg op Far Cry 5, of slaat de absurditeit toe van Far Cry Blood Dragon?

Het verhaal is wat matig.

Laten we beginnen bij het minste punt van Far Cry New Dawn, het verhaal. New Dawn is het vervolg op Far Cry 5 en daarom kan een vergelijking niet uitblijven. Far Cry 5 was heel serieus qua zijn toon en had een ijzersterk verhaal, het beste verhaal sinds Far Cry 3. New Dawn neemt een iets andere route. New Dawn heeft opzich wel een goede balans tussen humor en serieus zijn, maar het neemt zich iets te vaak niet serieus genoeg. De karakters (ook terugkerende karakters uit Far Cry 5) zijn eigenlijk nog maar een schim van henzelf. Tevens is het verhaal een stuk linearder dan voorgaande delen. Voor sommige is dit een fijne ervaring, omdat het een meer oude Far Cry ervaring is, maar ik vond Far Cry 5 juist een verademing sinds Far Cry 3, Blood Dragon, Far Cry 4 en Primal zoveel op elkaar leken. Ik mis de vrijheid hoe ik de hoofdmissies kan aanpakken en dat ik niet alles perse in een bepaalde volgorde hoef te doen. Het verhaal begint in principe sterk aan het begin, maar naarmate je richting het einde komt wordt het zwakker en zwakker. De eindbaas in New Dawn is echter van ene ontzettend laag niveau, zeker als je Far Cry 5 en New Dawn hebt gespeeld en er een bepaald emotioneel gevoel bij hebt. In plaats van een flitsende eindbaas met meerdere niveau’s, speel je tegen een bullet sponge die bijna zo uit The Division getrokken had kunnen worden.

Het verhaal is absoluut niet slecht en voor bepaalde Far Cry fans zal het lineaire absoluut werken, maar ik mis de vrijheid, de serieuze toon en de opbouw van het verhaal uit Far Cry 5.

Gameplay is meer dan vermakelijk

Ja, de gameplay, daar moet New Dawn het van hebben! De game speelt zich natuurlijk af in de Post Apocalyptische wereld van Hope County en daardoor zijn de dieren gemuteerd, zijn je wapens geimproviseerd en zijn de wagens bijna weggetrokken uit een Mad Max film. Daarnaast heeft het looten in New Dawn werkelijk een functie gekregen. Het looten van ductape, ethanol en nog vele andere dingen heb je nodig om wapens, granaten, molotov cocktails en medkits te maken. In voorgaande Far Cry games was het nog niet zo nodig, maar in New Dawn voelt het veel meer als een First Person shooter met veel RPG elementen. Ubisoft heeft namelijk ook een systeem toegevoegd dat vijanden ingedeeld zijn in een moeilijkheidsgraad van 1 – 4. Wat betekent dat een level 4 vijand veel moeilijker te verslaan is en dat je daar misschien betere abilities voor nodig hebt. Daarnaast krijg je ook hit points te zien als je je vijanden raakt met je wapens. Je krijgt dus feedback hoeveel schade je wapens doen, iets wat ze hebben opgepikt uit The Division. Dit is absoluut een fijne toevoeging, zeker bij gevechten waar je tegen sterke vijanden moet vechten. Je hebt niet meer de frustratie van, waarom is hij nog niet dood?! Je krijgt nu de juiste feedback om je minder te frustreren.

Een andere fijne gameplay toevoeging zijn de expeditions. In de game krijg je een basis die je kan upgraden en de meest interessante toevoeging is helikopter upgrade. Deze helikopterpiloot breng je naar plekken die buiten de map zijn om een bepaalde missie te voltooien zoals het Five Flags park. In deze missie moet je een pakketje vinden en terug smokkelen naar je helikopter. Je kan de hele missie ongezien doen, maar als je wacht op de helikopter wordt je automatisch gespot. Deze expeditions dienen eigenlijk als grote outpotst, maar omdat outposts vaak juist het Far Cry gevoel geven, zijn deze levels een heerlijke verademing van Hope County en een heerlijke toevoeging aan de Far Cry formule.

De terugkeer van Co-op is ook heel tof. Meerdere keren hebben ik en een vriend outposts aangepakt, missies samen gedaan en genoten van New Dawn. Het voelt een beetje alsof de game voor co-op gemaakt is, omdat het zo lekker wegspeelt met een vriend en tevens ook zonder weinig technische problemen gaat. Laten we alsjeblieft hopen dat in de volgende Far Cry games dit behouden blijft.

Grafisch loopt het wat achter de feiten aan

De engine van Far Cry New Dawn is dezelfde engine die is gebruikt voor Ghost Recon Wildlands en Far Cry 5. Nu is dat opzich niet heel raar, omdat Far Cry 5 zich in hetzelfde gebied afspeelt, maar een jaar na Far Cry 5 wordt het toch duidelijk dat de game grafisch wat achter de feiten aanloopt. Soms zijn er wat bugs en tevens lijkt het wel soms als de wereld wat dood aan voelt. De game mist kleur, ondanks het feit dat de game best kleurrijk is. De engine heeft een nieuwe push nodig, zodat het nog mooiere games eruit kan knallen dan dat het nu doet. Dingen zoals de synchronisatie van de lippen met de stemmen is toch iets wat nu in 2019 gewoon goed moet kunnen gebeuren, maar in Far Cry New Dawn blijft het toch iets wat moeilijk blijft. De game is absoluut niet lelijk of niet om aan te zien, maar het is jammer dat dit de top is van wat ze uit deze engine kunnen halen.

Lekkere game met wat minpunten

Far Cry New Dawn is een lekkere game met zo zijn wat zwakkere momenten. Het verhaal is op bepaalde momenten sterk, maar richting het einde toe wordt de game steeds zwakker. De graphics zijn niet echt meer 2019 waardig, maar het is wel nog acceptabel en absoluut niet vreselijk. De gameplay is meer Far Cry achtig geworden dan Far Cry 5 en elke fan van de serie zal daar een mening over hebben. In mijn ogen mis ik de vrijheid van Far Cry 5 en voelt dit als een stap terug. Toch zal ook voor veel fans het fijn zijn dat Ubisoft weer terugstapt naar die oude en vertrouwde manier van Far Cry spelen. De expeditions in de game zijn een geweldige toevoeging die de game toch weer fris laten aanvoelen en het spelen in co-op blijft een heerlijke ervaring. Ben je dus een Far Cry fan? Ga dan zeker even kijken hoe New Dawn weg speelt.