Home Gaming F1 2016 review

F1 2016 review

by Mark van Truijen

Terwijl het bij de Formula 1 op dit moment zomerstop is, kunnen de fans en gamers die van Formula 1 houden aan de slag met de nieuwste F1 van Codemasters namelijk F1 2016.

Al bijna 10 jaar verzorgt Codemasters al de F1 games en net zoals bij FIFA worden de games ieder jaar beter en beter. Echter maakte de F1 game van vorig jaar een beetje een valse start. De game van 2015 miste een hoop functies zoals een carrière modus en bijvoorbeeld de safety car. Codemasters beloofde alle functies plus meer voor de F1 game van dit jaar.

f1_2016_may_002_wm

Zoals eerdere F1 games bevat deze game ook weer de carrière modus, de modus verdween in de game van vorig jaar maar kent gelukkig weer zijn terug keer. Echter is de modus wel wat aangepast en kent het behoorlijk wat nieuwe opties en toevoegingen. Zo is het vanaf nu mogelijk om meteen bij een top team in te stappen en is de verkapte tutorial of te wel de young drivers test verdwenen. Daarnaast hoef je niet meer te praten met de pers zoals dat in bepaalde F1 games moest op de vorige generatie consoles. Ook kun je nog steeds je eigen coureur maken en krijg je de keuze zodra je in stapt bij een team wie je graag als je teamgenoot zou willen hebben.

Maar voor het schrappen van de bovenstaande onderdelen heeft Codemasters behoorlijk wat nieuws toegevoegd, zo is het mogelijk bepaalde onderdelen van je auto te verbeteren door middel van een R&D project, door het voltooien van een aantal uitdagingen zoals  onder andere het managen van je banden en het rijden van een kwalificatie run kun je punten verzamelen om dus zo upgrades te unlocken en het gat met je concurrentie te dichten.

f1-2016-may-006-wm_peyg

De safety car is ook weer toegevoegd aan F1 2016 na een jaar afwezigheid en kan na harte lust af en aangezet worden, net zoals handmatig starts wat vanaf dit jaar een officiële regel is in Formula 1. Daarnaast is het voor het eerst mogelijk om de formatie ronde te rijden.

De gameplay van F1 2016 is na hartenlust in te stellen en je kunt de game zo moeilijk maken als je zelf wilt. Van zelf schakelen tot het aan en uit zetten van de ideale lijn. Ook kun je er voor kiezen om niet de gehele race uit te rijden maar de race bijvoorbeeld in te korten tot 25% van de daadwerkelijk afstand die coureurs in het echt rijden. Wel speelt ongeacht de moeilijkheidsgraad bandenslijtage een rol en dus kan je niet constant elke bocht scherp nemen of op het laste moment hard remmen aangezien je banden dan snel aan het einde van hun levensduur zullen geraken en je vaker een pitstop zult moeten waardoor een strategie of zelfs een positie verloren gaat.

f1-2016-may-008-wm_e4c9

F1 2016 maakt gebruik van de nieuwste EGO engine die Codemasters gebruikt voor al zijn racegames. En dat valt meteen te zien, de game zit boordevol detail en draait op een stabiele 60 frames per seconde. Alle circuits zijn tot in detail nagemaakt en voelen levendig aan door de volle tribunes en het gejuich van fans langs de kant van de baan. Ook in de nachtraces reflecteren de auto’s onder het kunstlicht. Echter is niet alles aan de game in hoog detail, want de coureurs zien er nog al stijfjes uit en eigenlijk elk character model wat je ziet lijkt te komen uit een Xbox 360 game en dat is nogal jammer aangezien de game er voor de verder rest geweldig uit ziet en zelfs een van de mooiste en gedetailleerde racegames van deze generatie van spelcomputers is.

Ook word ieder race weekend door de game gepresenteerd als een complete tv-uitzending zoals je dat gewend bent van de tv. Er is zelfs een speciale opening gemaakt en de commentatoren van Sky Sports hebben het commentaar verzorgt tijdens de openingen. Tijdens deze intro’s word er onder ander gesproken over de weersverwachtingen en onder andere de startgrid.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x