Home Gaming Evil Genius 2 Review

Evil Genius 2 Review

Ik kreeg de kans om mij te wagen aan Evil Genius 2, deel één nooit gespeeld, maar de titel trok mij meteen. We treffen hier op zijn zachts gezegd een heerlijke titel met een lekkere laag humor aan.

Je kan in deze titel gaan starten en ineens is het etenstijd zonder dat je dat door had. In de game is het uiteindelijke doel om de wereld op zijn knieën te krijgen en jij bent de heerser. Dit alles doe je vanuit een ondoordringbaar fort, in een berg. Hoeveel meer cliché wil je het hebben. Mocht je bekend zijn met Dungeon Keeper titels of juist wel deel één gespeeld hebben, dan ga je gewoon veel plezier beleven. Je dient de stukken grot weg te hakken om zo jou basis te kunnen bouwen. Je vult deze op met minions, deze klaren alle klusjes voor je.

Zo maak je een kluis voor je goud, het mooie is dat je deze ziet groeien en afnemen als je veel uitgeeft. Je zorgt voor de nodige beveiliging en vallen, dit zodat spionnen er niet snel binnen zullen komen.

Bij de start van de game zit goeie tutorial, deze geeft je alle basics van de game. Van het bouwen van kamers tot het aannemen van de wat geavanceerdere minions. Het helpt allemaal mee op jou pad naar wereld dominatie. De tutorial is niet te lang en doet dan ook precies wat het moet doen, zonder irritant te worden. Heb persoonlijk soms nogal eens een hekel aan dit soort tutorials.

Als je bekend bent met de titel dan weet je al waar je stiekem je ogen op moet houden. Voor de nieuwe spelers een tip, let goed op de wereldkaart. Hier kan je het verschil maken, hier verdien je het grote geld en neem je delen van de kaart over. Je zet taken op en harkt zo je cashflow wat extra binnen. Naast deze losse taken zitten er gelukkig ook hoofd doelen en zijmissies in de game. Deze poppen op in het doelen menu, het geeft mij dan altijd net een extra zetje om bepaalde zaken te doen en te voltooien.

En om bepaalde taken te voltooien, heb je weer een voorgaande stap nodig. De game is zo heerlijk in elkaar verweven. Wil je meer landjes om taken te doen, heb je een control room nodig, voor de besturing meer minions en hiervoor een groter barrack. Dan merk je dat de rotsen harder worden, dus moet je wat research doen om deze te doorboren. En voor je het weet kan je eten. Het is heerlijk om zo de puzzel rond te maken in dit soort titels.

Zo zal je met alles in de game rekening moeten houden, je kan niet eindeloos taken op de wereldmap doen. Dit omdat het de aandacht trekt en je deze ook weer zal moeten doen verlagen. De game loopt gewoon heerlijk soepel en draait echt om dit hele heen en weer gewissel tussen de schermen. Gelukkig is de UI van de game zo ingericht dat het dit perfect en naadloos in elkaar over laat gaan.

Zo kom je er snel achter dat de game alle facetten wel aantikt, verwacht niet echt een Die-hard spionnen wereld, het is meer als despicable me. Kijk maar naar de vallen die je kan leggen, deze zijn zo uit een tekenfilm geslopen. Van een bokshandschoen uit de muur tot een bevriesstraal. En zo zal je zien dat elke game die je doet zijn eigen speelstijl heeft. Of je nu gaat voor alle missies afvinken, het meeste geld, you name it. Kies je speelstijl en ga voor die overheersing.

Gelukkig kan je nog wel wisselen tussen je hoofdpersonage, al zijn sommige een beetje kwa inhoud op elkaar gebaseerd en ga je daar niet de uitdaging vinden die je misschien wel zoekt. Dan nog bepaalt de slechterik niet wat er gebeurt, dat ben jij. De kamers zijn helaas hetzelfde en hebben kwa uiterlijk geen andere stijl gekregen per karakter. Hier had  echt op gewonnen kunnen worden, door per karakter de kamers net dat persoonlijke tintje te geven.

Hierdoor mis je net een slag en zou je de game na één keer doorspelen aan de kant kunnen leggen. Het verschil kom je pas later aan, de missies lopen wat anders en het einde van de game is anders. Maar het begin, het gevoel, die persoonlijke touch, die mis ik.

We praten hier niet over een hele grote titel, maar het is wel een heerlijke vermakelijk titel voor op de PC. Ben jij die zware titels even zat dan kan ik je echt Evil Genius 2 even aanraden. Duik even lekker in de wereld van spionnen en slechteriken en ga voor de wereldovername.